ترکیه: اقدام آمریکا علیه سپاه باعث بی ثباتی در منطقه می‌شود

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه روز سه شنبه ۲۰ فروردین از تصمیم دولت آمریکا در قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» انتقاد کرده و گفته است، این اقدام باعث بی ثباتی در منطقه می‌شود.

آمریکا سپاه پاسداران را در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» قرار داد

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز دوشنبه ۱۹ فروردین کلیت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» قرار داد.

مولود چاووش اوغلو در یک کنفرانس خبری در آنکارا گفته است: چنین تصمیم‌هایی زمینه ساز بی ثباتی در منطقه ما خواهند شد.

وزیر امور خارجه ترکیه تصریح کرده است، تصمیم برای «تروریستی» نامیدن ارتش رسمی یک کشور دیگر «قابل فهم» نیست.

وی در ادامه از تحریم‌های آمریکا علیه ایران انتقاد کرده است.

به گزارش آناتولی، مولود چاووش اوغلو همچنین گفته است: «ما اقدامات سپاه پاسداران در سوریه را تایید نمی‌کنیم و حتی مخالف این اقدامات هستیم اما این موضوع باعث نمی‌شود که نیروی نظامی رسمی یک کشور را گروه تروریستی بنامیم.»

در حالیکه ترکیه از گروه های مخالف حکومت بشار اسد در سوریه حمایت می‌کند، ایران به همراه روسیه حامیان اصلی حکومت سوریه هستند.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید، به رغم اختلاف نظر ترکیه و ایران در سوریه دو کشور در تلاشند تا در این خصوص راه حلی میانه را پیش ببرند.

واکنش عراق

در همین حال، عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق در واکنش به وارد شدن نام سپاه پاسداران به لیست«سازمان های تروریستی خارجی» آمریکا، با اشاره به این‌که بغداد کوشید تا مانع اتخاذ چنین تصمیمی شود، گفته است، این تصمیم می‌تواند تأثیری منفی بر عراق و منطقه داشته باشد.

به گزارش رویترز، عادل عبدالمهدی در نشست خبری هفتگی خود به خبرنگاران گفت که «عراق تلاش کرد تا مانع این تصمیم شود و با همه طرف‌ها تماس گرفت، آمریکایی‌ها و سعودی‌ها»؛ و تمام تلاش خود را به کار خواهد بست تا با توجه به رابطه حسنه خود با ایران و آمریکا، آرامش را به منطقه بیاورد.

نخست وزیر عراق تصریح کرده است، هرگونه تشدید تنشی باعث می شود که همه ما بازنده باشیم.

اقدام آمریکا برای قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست «سازمانهای تروریستی خارجی» خشم شدید رهبران جمهوری اسلامی را در روز سه‌شنبه برانگیخت و مجلس ایران گفته است طرحی دو فوریتی در دستور کار دارد که بر اساس آن نیروهای نظامی آمریکا در غرب آسیا، «تروریستی» قلمداد خواهند شد.

این در حالی است مقام های آمریکایی می‌گویند، سپاه پاسداران عامل بی ثباتی در منطقه و سرکوب مخالفان در داخل ایران است.

مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا نیز تصمیم تازه ایالات متحده را یک اقدام مهم برای مقابله با «تروریسم رژیم ایران» دانست و گفت: «استفاده از تروریسم به محور سیاست خارجی رژیم ایران بدل شده است. قرار دادن سپاه پاسداران از جمله نیروی قدس در این فهرست، کمک خواهد کرد تا رژیم از ابزارهای خود برای این سیاست ویرانگر محروم شود. فشار حداکثری تا زمانی که رژیم ایران از بلندپروازی‌های مرگبار خود دست نکشیده است ادامه خواهد یافت».رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

پارلمان کانادا طرح قرار دادن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی را تصویب کرد

مجلس عوام کانادا روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت با اتفاق آرا طرح قرار دادن سپاه پاسداران …