تصویب پیش نویس قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل در محکومیت اعدام معترضان توسط جمهوری اسلامی.

پیش‌نویس قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در محکومیت وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران با ۲۳ رای مثبت تصویب شده است.این قطعنامه با ابراز «نگرانی عمیق» سرکوب‌های خونین اخیر اعتراضات در ایران و افزایش اجرای حکم اعدام در این کشور را محکوم کرده است.

قطعنامه به طور ویژه از صدورحکم اعدام برای معترضان به حکومت جمهوری اسلامی هم انتقاد کرده و خواستار توقف مجازات اعدام برای معترضان و افراد زیر ۱۸ سال شده است و تاکید کرده که محاکمه افراد فقط توسط «محاکم صالح، مستقل و بی طرف» باید انجام شود.

این شورا «تبعیض و خشونت سازمان یافته بر اساس جنسیت، قومیت، مذهب یا عقاید سیاسی» در ایران را محکوم کرده و خواستار تضمین حق آزادی بیان و عقیده ازسوی جمهوری اسلامی و پایان «مصونیت از مجازات» عاملان نقض حقوق ایرانیان شده است.

هشت کشور ویتنام، پاکستان، چین، قزاقستان، بنگلادش، بولیوی،کوبا و اریتره، به پیش نویس این قطعنامه رای منفی داده‌اند. روسیه پیشتر به دلیل حمله نظامی به اوکراین از این شورا اخراج شده و در حال حاضر در آن حضور ندارد.

تمدید ماموریت گزارشگر ویژه در میان انتقاد ایران از قطعنامه شورای حقوق بشر

قطعنامه شورای حقوق بشر، ماموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران را برای یک سال دیگر تمدید کرده است. ایران به این گزاشگر اجازه ورود به کشور و بررسی میدانی وضع حقوق بشر را نمی‌دهد.

جاوید رحمان گزارشگر کنونی شورای حقوق بشر در امور ایران است. آقای رحمان، در تازه‌ترین گزارش خود به این شورا از عبارت «جنایت علیه بشریت» در توصیف وضعیت جاری استفاده کرده و وقوع آن را محتمل دانسته است.

آقای رحمان در گزارش خود هشدار داده که برخی از جدی‌ترین سوء‌استفاده‌ها، از جمله قتل گسترده، زندانی کردن خودسرانه افراد، اعمال شکنجه و کاربرد خشونت جنسی، می‌تواند مصداقی از جنایت علیه بشریت باشد.قطعنامه‌ای که امروز تصویب شده، منعکس کننده محکومیت شدید بین‌المللی در مورد سرکوب جنبش اعتراضی ایران است که از اواخر شهریور ماه ۱۴۰۱ در آعاز شد.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

رشد نرخ فقر.۵۰ درصد به جمعیت فقرا اضافه شد!

شواهد آماری حاکی از آن است که نرخ فقر در ایران از ابتدای دهه ۹۰ …