سازمان ملل: در نیم قرن گذشته بیش از یک میلیون نفر در عراق ناپدید شدند

کمیته ناپدید شدگان قهری سازمان ملل، در گزارشی اعلام کرد که بیش از یک میلیون نفر در عراق، طی نیم قرن اخیر ناپدید شده‌اند.این کمیته بین‌المللی از دولت عراق خواسته تا کار‌گروهی مستقل را برای رسیدگی به پرونده‌های ناپدید شدگان اجباری در این کشور تشکیل دهد.

خبرگزاری «رویترز»، سه‌شنبه، 15 فروردین نوشت که این کمیته از دولت عراق که یکی از بالاترین تعداد افراد مفقود شده در جهان را دارد، خواسته تا به دنبال قربانیان و مجازات عاملان آن جنایت‌ها باشد، اما به دلیل عدم تعریف ناپدید شدن اجباری به‌عنوان یک جرم در قوانین عراق، این امر با مشکل مواجه شده است.

کمیته ناپدید شدگان قهری سازمان ملل همچنین از دولت عراق خواسته فوراً مبنایی را برای پیشگیری، ریشه‌کن کردن و دادخواهی از این «جنایت شنیع» ایجاد کند، اما تاکنون در این رابطه هیچ واکنش فوری از سوی سخنگوی دولت یا وزارت کشور عراق دریافت نشده است.

در گزارش سازمان ملل آمده است که بین سال‌های 1968 تا 2003، بیش از 290 هزار نفر از جمله حدود 100 هزار شهروند کُرد عراق به اجبار توسط عملیات «نسل‌کشی» (انفال) توسط رژیم صدام حسین در کُردستان عراق ناپدید شده‌اند.

این ناپدیدشدن‌ها پس از حمله ایالات متحده به عراق در سال 2003، که با دستگیری حداقل 200 هزار عراقی همراه بود، ادامه یافت که تقریباً نیمی از آنها در زندان‌های تحت اداره ایالات متحده یا بریتانیا نگهداری می‌شدند.

گزارش این کمیته می‌افزاید: «گفته می‌شود که شماری از بازداشت شدگان بدون صدور حکم و به دلیل مشارکت در عملیات‌های شورشی بازداشت شده‌اند، در حالی که برخی دیگر از آن‌ها غیرنظامیانی بودند که در مکان و زمان اشتباهی حضور داشته‌اند.»

این کمیته همچنین با اشاره به موج جدیدی از آدم‌ربایی‌ها پس از اعلام خلافت «داعش» بر بخشی از خاک عراق، خاطرنشان کرده است که سایر الگوهای جاری، شامل ناپدید شدن قهری کودکان، به ویژه کودکان ایزدی است که پس از آزار جنسی و تجاوز به مادرانشان در اردوگاه‌های داعش به دنیا آمده‌اند.

این کمیته با اعلام اینکه تخمین زده می‌شود بین 250 هزار تا 1 میلیون نفر از سال 1968 ناپدید شده‌اند، از دولت عراق خواسته تا یک کارگروه مستقل ایجاد کند و اطمینان حاصل کند که نام اسیران و بازداشت شدگان در لیست رسمی قرار دارند و خانواده‌ها از مکان آنها مطلع می‌شوند.

اینرا هم بخوانید

ادامه اعتراض کارگران کاغذسازی پارس،اعتراض و اعتصاب  کامیونداران در عسلویه و کرمان

*شماری از کارگران کاغذسازی پارس با برگزاری تجمع اعتراضی در مقابل ساختمان فرمانداری #شوش خواستار …