تلاش جریانات مذهبی نجف برای ممنوع کردن «ولنتاین»

روز «ولنتاین» یا «روز عاشقان» در عراق امسال نیز مانند سال‌های گذشته با جنجال سپری شد، برخی از تندروهای مذهبی در شهر نجف مانند سال گذشته خیابان «الروان» که یکی از مناطق تجاری پر ازدحام که هدایای روز «ولنتاین» را در آن‌جا به فروش می رسد را بستند.

تندروها با بستن این خیابان در روز «والنتاین» تلاش کردند مانع جشن گرفتن جوانان و سایر مردم استان نجف شوند. این افراد با برپایی مراسم عزاداری، سعی در خراب کردن مراسم شادی جوانان در این استان کردند.

تندروهای مذهبی در توجیه این کار می‌گویند نجف اشرف یک شهر مذهبی است که باید از قدسیت و احترام ویژه‌ای برخوردار باشد.

اما چیزی که بیش از بستن خیابان و مغازهای فروش هدایای «ولنتاین» در شهر جنجال به راه انداخت، بازداشت یاسر المکی پزشک و فعال مدنی بود. این پزشک و فعال مدنی از اقدامات غیر قانونی و ابزارهای سرکوب تندروها در خیابان «الروان» و نحوه برخوردشان با مردم، به وسیله تلفن همراه خود عکس و فیلم گرفته بود.

دکتر یاسر المکی پس از آزادی‌اش در مصاحبه با العربیه نت گفت: «من با تعدادی از دوستانم در خیابان «الروان» در حال قدم زدن بودیم و کاروان‌های عزاداری را مشاهده کردم. با تعدادی از مردم آن منطقه درباره پدیده‌های عزاداری و مسائلی چون «ولنتاین» در شهر نجف صحبت کردم و نظر آن‌ها را جویا شدم. تلاش کردم کسی هم بدون اجازه خودش در تصویر نیفتد، در همین حال یک مامور پلیس از ماشین پیاده شد و گفت، شما بازداشت هستی به این دلیل اتهام که در محیط خصوصی یگران وارد شدی و از آن‌ها تصویر برداری کردی. البته این اتهام برای هر کسی که بخواهند بازداشتش کنند از پیش آماده شده است».

او افزود: «آن‌ها موبایل مرا به زور از دستم گرفتند و چون قفل نبود، به تمام رازهای خصوصی من دسترسی پیدا کردند. اقدام پلیس برخلاف اتهام علیه بود».

این فعال عراقی گفت: «اگر دوستان من به معاون استانداری خبر نمی‌دادند چه بسا از سوی نیروهای امنیتی مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار می‌گرفتم و این بدون هیچ دلیل قانونی یا اتهام حقیقی صورت می‌گرفت».

فریاد علیه سرکوب

المکی گفت: «متأسفانه آن‌ها پس از آزادی‌ام به طور صریح به من گفتند که بدان اگر ارتباط و میانجیگری دیگران نبود با تو برخورد دیگری داشتیم و این بیانگر در نظر نگرفتن چارچوب قانونی و حقوقی شهروندان است».

وی افزود: «چنین برخوردهایی باعث بی اعتمادی مردم به نیروهای امنیتی خواهد شد، به خصوص  هیچ قانونی در عراق وجود ندارد که تصویر براری از مردم با اجازه آنها را منع کند».

وی گفت: «بازداشت یک فعال مدنی به اتهام مردم آزاری یا ورود به فضای خصوصی مردم یک اهانت است که نیروهای امنیتی از پیامدهای اجتماعی آن خبر ندارند، هرکس برای خود حرمت و احترامی قائل است».

المکی ادامه داد:«مبارزه با ابزارهای سرکوب بهایی دارد و این مسئله وظیفه همه عراقی‌هاست. همه باید با فداکاری کنند و مسئولیت را بپذیرند».

گفتنی است که سال گذشته نیز گروهی تندرو به مغازه‌هایی که هدایای «ولنتاین» می‌فروختند یورش برده، شیشه‌ها را شکسته و هدایای مربوط به این روز را سوزانداند.العربی

https://twitter.com/i/status/1096595636382765057

 

 

اینرا هم بخوانید

مخالفت بلینکن با حمله به رفح؛ “پاسخ مثبت” حماس به توافق

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گروه حماس را تنها مانع آتش‌بس در جنگ غزه با …