یمن: توافق مرحله نخست خروج نیروهای نظامی از الحدیده

العربیه:سخنگوی سازمان ملل متحد شامگاه یکشنبه 17 فوریه تاکید کرد که نمایندگان دولت یمن و شبه‌نظامیان حوثی، به توافقی درباره اولین مرحله خروج نیروهای نظامی از الحدیده برپایه نتایج رایزنی‌های سوئد دست یافتند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، برپایه بیانیه‌ای که دفتر سخنگوی سازمان ملل صادر کرده «دو طرف به توافقی درباره مرحله نخست خروج مشترک نیروها دست یافتند».

در جزئیات آمده مرحله اول که یکی از بندهای اصلی توافق آتش‌بس به دست آمده در اول دسامبر در مذاکرات سوئد به شمار می‌آید، نخستین گروه از نیروهای نظامی از بنادر الحدیده، الصلیف و راس عیسی خارج می‌شوند. هدف از این اقدام، تسهیل رسیدن کمک‌های بشر دوستانه است.

اجرای این بند اما به دلیل نقض چند باره توافق از سوی حوثی‌ها، به تعویق افتاده بود.

پس از دو روز مذاکرات در الحدیده، شامگاه یکشنبه دولت یمن و حوثی‌ها به توافقی درباره مرحله نخست خروج نیروها و توافقی اولیه درباره مرحله دوم دست یافتند.

این مذاکرات با میانجی‌گری مایکل لولیسگادر ژنرال دانمارکی و رئیس کمیته نظارت بر اجرای توافق الحدیده انجام شد.

سازمان ملل متحد امیدوار است کاهش تنش در الحدیده، به رسیدن کمک‌های غذایی و پزشکی برای میلیون‌های یمنی بیانجامد.

بنا بر گزارش سازمان ملل متحد، قرار است دور جدیدی از مذاکرات به منظور توافق بر سر مرحله دوم خروج، طی یک هفته آینده برگزار شود.

شایان ذکر است که اکثر کمک‌ها و مواد غذایی، از راه بندر الحدیده وارد یمن می‌شود. این بندر شاهرگ حیاتی برای میلیون‌ها یمنی به شمار می‌آید.

از سویی قرار است شورای امنیت سازمان ملل متحد سه‌شنبه جلسه‌ای برای شنیدن گزارش ماتن گریفیتس فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن برگزار خواهد کرد.

اینرا هم بخوانید

مخالفت بلینکن با حمله به رفح؛ “پاسخ مثبت” حماس به توافق

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گروه حماس را تنها مانع آتش‌بس در جنگ غزه با …