تیراندازی مرگبار در کنیسه‌ای در آمریکا

DW

روز شنبه، ۵ آبان (۲۷نوامبر) در حمله به یک کنیسه در شهر پیتزبورگ در ایالت پنسیلوانیا شماری از حاضران در محل و نیز دستکم دو پلیس کشته‌اند.در مجموع ۱۲ نفر آماج حمله قرار گرفته‌اند که دستکم دو نفر از آنها پلیس بوده‌اند. پلیس اعلام کرده است که مهاجم را پس از تیراندازی متقابل دستگیر کرده است.

کنیسه آماج حمله در منطقه‌ای واقع شده که ساکنان یهودی زیادی دارد و حمله به کنیسه در حالی صورت گرفت که شبات، مراسم ویژه یهودیان در روز شنبه، در آن جریان داشت.

فرد مهاجم ظاهرا یک سفیدپوست ۴۶ ساله است که به گفته پلیس هنگام ورود به کنیسه فریاد می‌زده است “همه یهودیان باید کشته شوند”. او در حساب خود در یک شبکه اجتماعی نوشته است که همه یهودیان فرزندان شیطان هستند.

یک ساعت قبل از حمله نیز فرد مهاجم با حمله به یک سازمان امدادرسانی به پناهجویان، نوشت: «این سازمان تنها مهاجمان و قاتلان را وارد آمریکا می‌کند. من نمی‌توانم گوشه‌ای بنشینم و تماشاگر قصابی هموطنانم باشم.»

فرد مهاجم همچنین مخالف ترامپ بوده  و او رایک گلوبالیست (هوادار جهانی‌شدن) توصیف کرده است. مهاجم  با تمسخرکردن شعار “آول آمریکا”ی ترامپ نوشته است که “تا زمانی که مهاجران یهودی پا به خاک آمریکا می‌گذارند آمریکا اول نمی‌شود”.

تیراندازی به محل اجتماع شهروندان در سال‌های اخیر پیوسته در آمریکا رو به افزایش بوده و بحث‌های گسترده‌ای را در باره حق دسترسی آزادانه به اسلحه در این کشور دامن زده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در توئیتری نوشت که وضعیت را در منطقه زیر نظر دارد. او با تاکید بر لزوم حضور محافظان مسلح در اماکن مذهبی نوشت که مهاجمانی از این دست باید اعدام شوند. به عقیده ترامپ رویداد پیتزبورگ ربط چندانی با آزادی حمل سلاح در آمریکا ندارد.

کنگره جهانی یهود و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل حمله به کنیسه پیتزبورگ را محکوم کرده‌اند. کنگره جهانی یهود این حمله را حمله‌ای به کل مردم آمریکا توصیف کرده است.

اینرا هم بخوانید

هزینه نسخه بیماران سرطانی استان هرمزگان از ٤٠میلیون شروع می شود / وزارت بهداشت بیمه و یارانه داروهایشان را قطع کرده

وب سایت حکومتی رکنا،میترا قاسمی راد ،فعال اجتماعی و مدیر موسسه خیریه بیماران خاص و …