جنگ اسرائیل در غزه و جهان متمدن – فاتح بهرامی

مندرج در ژورنال شماره ۵۷۷ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

کشتار مردم غزه به بی‌رحمانه‌ترین شکل ممکن به دست دولت فاشیست اسرائیل در جریان است. برای توقف این جنایت عظیم چه باید کرد؟ فاتح بهرامی از اعضای رهبری حزب کمونیست کارگری به این پرسش پاسخ می‌دهد.

کیوان جاوید: آیا شرکت در تظاهرات های علیه کشتار مردم غزه جانب‌داری از حماس و به نفع اسلام سیاسی نیست؟

فاتح بهرامی: خیر! جانب‌داری از حماس در کار نیست، این حرف‌ها تبلیغات جریانات دست راستی طرف‌دار اسرائیل است که می‌خواهند جلو فشار به دولت اسرائیل را بگیرند. این تظاهراتها یکی از ابزارهای مردم شریف دنیا برای اعتراض به توحش و جنایت افسارگسیخته دولت اسرائیل است. آنچه در غزه اتفاق می‌افتد یک نسل‌کشی است. اسرائیل با حمایت آمریکا و دیگر دولت‌های غربی مشغول قتل‌عام مردم غزه است. از کودک و پیر و جوان تا بیمار و دکتر و پرستار و تا مردم گرسنه و تشنهِ آواره همگی بدون تبعیض زیر بمباران‌های دولت اسرائیل هستند. این جنون آدم‌کشی تاکنون جان بیش از یازده هزار انسان را گرفته که حدود نیمی از آن کودکان هستند. مردم شریف و انسان‌دوست دنیا از این جنایت و همچنین از عملکرد سران دولت‌های خود خشمگین هستند و به خیابان ریخته‌اند که توقف این جنگ علیه غزه را فریاد بزنند.

حماس و اسلامی‌ها تلاش زیادی کردند که از این تظاهرات‌ها سوءاستفاده کنند، اما نتوانستند. جنایت ۷ اکتبر، یعنی کشتار و گروگان گرفتن مردم غیرنظامی اسرائیل، بیش از هر زمانی نقش جنایت‌کارانه این جریان را نیز به مردم دنیا نشان داد. اکنون حماس در غزه و نتانیاهو و شرکایش در اسرائیل هر دو به‌شدت منفور هستند. مردم آزادی‌خواه در فلسطین و اسرائیل و دیگر نقاط جهان خواهان قطع فوری جنگ و محاکمه جنایت‌کاران هستند.

حل مسئله فلسطین در گرو کوتاه‌شدن دست دو نیروی دست راستی از سر مردم در هر دو طرف است؛ یعنی حماس و جهاد اسلامی در فلسطین و جریان دست راستی و مذهبی در اسرائیل، و این در گرو به میدان آمدن نیروهای چپ و سوسیالیست در هر دو طرف است.

کیوان جاوید: چرا در ایران تظاهرات ضدجنگ غیرحکومتی برگزار نمی‌شود؟

فاتح بهرامی: جمهوری اسلامی در حرف اسرائیل را به دریا می‌ریزد و طرف‌دار مردم فلسطین است، و در عمل، همراه حماس و جهاد اسلامی و دولت اسرائیل، علیه حل مسئله فلسطین و ایجاد دولت مستقل فلسطینی ایستاده است. توجه به این نکته مهم است که جمهوری اسلامی دوست مردم فلسطین نیست، چرا که تبلیغات سنگین رژیم با ظاهر دفاع از فلسطین ممکن است بخشی از مردم را به‌اشتباه بیندازد.

در ایران هم آشکار است که جمهوری اسلامی دشمن مردم است، مردم هم حرف اول و آخرشان این است که “میریم تا سرنگونی”. ازاین‌رو به نظر می‌رسد که مردم در ایران برای اینکه کنار جمهوری اسلامی قرار نگیرند تظاهرات غیرحکومتی برگزار نمی‌کنند؛ چون فکر می‌کنند رژیم آن را مصادره می‌کند و با استقبال از آن مردم معترض را به‌عنوان نیروی خود معرفی می‌کند. این دلیل خودداری مردم است. اما باید امیدوار بود که مردم در ایران هم راهی پیدا کنند که همراه سایر مردم آزادی‌خواه دنیا علیه جنایات اسرائیل به میدان بیایند و درعین‌حال فاصله و ضدیت خود با جمهوری اسلامی را حفظ کنند. شاید تظاهرات یا اشکال دیگری از ابراز وجود در دفاع از مردم فلسطین و محکومیت جنایات دولت اسرائیل و حماس، هر دو، چنین فاصله‌ای را تأمین کند.

سردبیر این شماره: سوسن صابری

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com