جنگ غزه، آتش‌بس، و جنگ‌های بعدی- کاظم نیکخواه

بعد از جنگ و کشتاری که بیش از یک ماه و نیم از آن می‌گذرد، امروز یک آتش‌بس کوتاه‌مدت چهارروزه با توافق اسرائیل و حماس در این جنگ آغاز شد. بر اساس این توافق، در اولین مرحله قرار است ۱۳ گروگان اسرائیلی در مقابل ۳۹ زندانی فلسطینی آزاد شوند. در مجموع ۵۰ گروگان اسرائیلی در مقابل ۱۵۰ زندانی فلسطینی در طول چهار روز آزاد خواهند شد.
اکثریت گروگان‌هایی که از هر طرف قرار است آزاد شوند کودکان و زنان هستند. اولین گروه از گروگان‌های آزاد شده در چارچوب توافق اسرائیل و حماس امروز وارد مصر شدند.گروگان‌های آزاد شده به بیمارستان‌ها منتقل می‌شوند تا با خانواده‌های خود ملاقات کنند.
گروگان‌ها از دو طرف در واقع گوشت دم توپ هستند و طی این مدت شمار نامعلومی از آنها به قتل رسیده‌اند. اما اکنون قرار است شمار معدودی تحت عنوان آتش‌بس «بشردوستانه» آزاد شوند. این حتی با معیار جنگ‌ها بسیار تکان‌دهنده و نفرت‌انگیز است که بسیاری از قربانیان و گروگان‌های دو طرف کودکان هستند و هیچ ابایی از مخفی‌کردن این واقعیت تکان‌دهنده نیز ندارند.این بدان معناست که طراحان و عاملین این جنگ و کشاکش، رسماً و علناًهیچ معیار و منطق انسانی حتی منطق پذیرفته شده و بین‌المللیجنگ‌ها را نیز رعایت نمی‌کنند و هیچ رحم و مروتی حتی نسبت به کودکان و بیماران و سالخوردگان و غیرنظامیان نیز ندارند.
این کشتار و جنایات، چه جنایات فجیعی که از جانب حماس علیه مردم اسرائیل صورت گرفت، و چه جنایات صدبار بیشتر از آن توسط ارتش اسرائیل، به زخمی بر قلب انسانیت تبدیل شده است. در برابر چشم مردم دنیا چند میلیون انسان را در زندان غزه و فلسطین نگه داشته‌اند و روی سر آنها بمب می‌ریزند و به کشتارهای خود افتخار می‌کنند.
جنگی که از آن صحبت می‌کنیم دیگر جنگ نیست. حمله یک‌جانبه و انتقامی ارتش اسرائیل به مردم غزه به دلیل جنایات حماس در اسرائیل در هفتم اکتبر یعنی حدود یک ماه و نیم قبل است. اسرائیل دارد از مردم بی‌دفاع و زندانی شده در زندان غزه به دلیل حملات حماس انتقام می‌گیرد. صدها هزار نفر از این مردمبی‌سرپناه و بیخانمان شده‌اندو راه فرار ندارند. گفته می‌شود تا کنون ۱۵ هزار نفر به قتل رسیده‌اند که شمار زیادی کودک در میان آنها هستند.
این جنگ و کشاکش از هر دو سو ارتجاعی و ضدانسانی است. هیچ حقانیت و منطق انسانی ای در آن وجود ندارد. ما بارها گفته‌ایم که هر دو سوی این کشاکش یعنی جریانات اسلامی در فلسطین و جریانات دست راستی در اسرائیل به یکدیگر نیاز دارند و از یکدیگر تغذیه می‌کنند.
این هم روشن است که دولت اسرائیل نقش اصلی را در این فضای کشتار دارد. چرا که به‌عنوان یک دولت بر منطقه مسلط است و سال‌هاست با چراغ‌سبزدولت‌های آمریکا و غرب چند میلیون فلسطینی را رسماً بدون اینکه از ابتدایی‌ترین حقوق انسانی و معمول برخوردار باشند در زندان غزه و فلسطین محصور کرده و هرازچندگاه به بهانه حملات حماس و حزب‌الله و جریانات ارتجاعی دیگر، روی سر آنها بمب و موشک می‌ریزد.این بی‌عدالتی و جنایت آشکار در حق مردم فلسطین به جریانات اسلامی و ارتجاعی و بیش از همه به حکومت آدمکشی مثل جمهوری اسلامی امکان داده است که با شعار نابودی اسرائیل از کره زمین، به این کلاف سردرگم آویزان بمانند و خود را به‌دروغ حامی فلسطین قلمداد نمایند.
آتش‌بسکوتاه‌مدت کنونی درهرحال یک روزنه مثبت و امیدبخش است. اما جنگ و کشاکش کنونی در کوتاه‌مدت به هرکجا بینجامد، قطعاًجنگ‌ها و کشتارهای گسترده‌تری را در درازمدت در پی خواهد داشت. تنها راه خلاصی از این وضعیت خونبار، جلو آمدن جبهه سوم، جبهه مردم متمدن و انسان‌دوست جهان و دفاع از حقوق برابر مردم فلسطین و اسرائیل به آزادی و حق حیات و تشکیل دو دولت مستقل فلسطین و اسرائیل در کنار هم است. این صدا اکنون در هر دو سو شنیده می‌شود و باید آن را در همه‌جا تقویت کرد.
برای ما مردم در ایران روشن است که سرنگونی حکومت اسلامی که به قول مردم سر مار اسلام سیاسی است، می‌تواند به هم‌زیستی مردم در منطقه بسیار کمک کند و زیر پای کل جریانات اسلامی را خالی کند و بهانه کشتار و جنگ‌طلبی را از جریانات دست راستی و ارتجاعی در اسرائیل نیز تا حد زیادی بگیرد.

اینرا هم بخوانید

گامهای عملی برای پیشروی انقلاب

گفتگوی شهلا دانشفر با کاظم نیکخواه در برنامه سازمانده شهلا دانشفر: قبلا از اینکه در …