حذف دستفروشان به بهانه ساماندهی آن ها

تیتر شهر:این خبر که شهرداری قصد دارد دستفروشان خیابان انقلاب و ولیعصر را ساماندهی کند، بیشتر از این که خبر خوبی باشد نگران کننده است به خصوص این که صحبت از همکاری با یگان امداد شهرداری و یگان پایتخت و نیروی انتظامی نيز مطرح است. آیا واقعا برخورد با دستفروشان نیازی به حضور یگان نیروی انتظامی دارد و اصلا منظور از یگان امداد شهرداری چیست . آیا برخوردهای نامناسب شهرداری با دستفروشان قانونی است و ماموران شهرداری حق کتک زدن دستفروشان را دارند؟

چندروز پیش معاون خدمات شهری شهرداری تهران از ساماندهی دستفروشان خیابان های ولیعصر(عج) و محور انقلاب با عاملیت شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران و با همکاری شرکت شهربان و حریم بان و مناطق 6 و 11 و… خبر داد و گفت قرار است موضوعات مرتبط با ساماندهی دستفروشان با عاملیت شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران و با همکاری و پشتیبانی شرکت شهربان و حریم بان، یگان امداد شهرداری، یگان پایتخت و نیروی انتظامی و شهرداری های مناطق 6 و 11 صورت گیرد.

واقعیت این است که در شرایط اقتصادی کنونی که گرانی و بیکاری زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده ، بسیاری از شهروندان به ناچار به شغل های دوم و سوم روی آورده اند که دستفروشی یکی از آن هاست. هر چند دستفروشی به زعم برخی کارشناسان شغل کاذب محسوب می شود اما بسیاری از این راه ارتزاق می کنند. اگر زمانی فقط حاشیه نشین های شهر تهران از راه های دور و نزدیک برای دستفروشی به خیابان های شهر تهران می آمدند اما با وخیم تر شدن وضعیت اقتصادی شاهدیم که گاه کارمندان و اقشار متوسط نیز بعد از کار روزانه مجبور به فروش کالاها و اجناسی در سطح خیابان های شهر شده اند.

در این میان اما همواره شاهد بوده ایم که نیروهای ساماندهی شهرداری ها نه فقط در تهران بلکه در دیگر شهرداری های کشور برخورد مناسبی با این افراد نداشته و به بدترین شکل ممکن با دستفروشان برخورد می کنند که در مواردی حتی به مرگ دستفروشان نیز منجر شده است.

ضرورت ساماندهی فضاهایی برای دستفروشان

اگر بخواهیم منطقی به قضیه نگاه کنیم، نه تنها دستفروشان به این کار نیاز دارند بلکه مردم هم به خرید کالاهای ارزان قیمت آن ها مشتاق اند و این یک نیاز دو طرفه است. پس بهتر آنست که شهرداری به جای جمع کردن دستفروشان و اعمال برخوردهای تند و خشونت آمیز فضاهایی را برای فعالیت این قشر فراهم کند. البته منظور این نیست که فضایی خارج از شهر و دور از دسترس برای این کار معرفی کنند و عملا مانع فعالیت آن ها شوند، بلکه مکانی بادسترسی های مناسب که شهروندان نیز به راحتی بتوانند به آن ترد کنند. باید برای آن ها فضاهای مشخصی در نظر گرفته شود تا این افراد بتوانند در این فضاها کسب و کار کنند به گونه اي كه هم مانع کسب مغازه‌داران نشوند و هم اینکه سد معبر نکنند.

این خبر که شهرداری قصد دارد دستفروشان خیابان انقلاب و ولیعصر را ساماندهی کند، بیشتر از این که خبر خوبی باشد نگران کننده است به خصوص این که صحبت از همکاری با یگان امداد شهرداری و یگان پایتخت و نیروی انتظامی نيز مطرح است. آیا واقعا برخورد با دستفروشان نیازی به حضور یگان نیروی انتظامی دارد و اصلا منظور از یگان امداد شهرداری چیست . آیا برخوردهای نامناسب شهرداری با دستفروشان قانونی است و ماموران شهرداری حق کتک زدن دستفروشان را دارند؟امیدواریم طی روزهای آتی شاهد کتک زدن و برخوردهای نامناسب شهرداری با دستفروشان در راسته خیابان انقلاب و میدان ولیعصر به بهانه ساماندهی آن هانباشیم.

اینرا هم بخوانید

وکیل بین‌المللی توماج صالحی: تنها راه نجات جان توماج فشار جامعه جهانی است

در ادامه حمایت‌های جهانی از توماج صالحی، خواننده معترض ایرانی محکوم به اعدام، تیمی از …