حزب کمونیست کارگری،سی و ششمین روز اعتصاب و تجمع کارگران نیشکر هفت تپه.متحد ایستاده ایم

هفت تپه: شماره ٤٢ امروز ٣٠ تیر شمار زیادی از کارگران بخش های مختلف شرکت نیشکر هفت تپه مقابل درب فرمانداری شوش تجمع کردند. در این تجمع کارگران طی سخنرانی هایشان مجددا بر تداوم اعتراض خود تا خلع ید بخش خصوصی و جمع شدن بساط دزدی و چپاول در شرکت تاکید کردند. در این روز همچنین کارگران حراست شرکت به دلیل کم کردن ساعت اضافه کاری آنان از طرف رئیس  حراست ( که از مدیران بازنشسته میباشد)  در مقابل دفتر حراست تجمع داشتند. همچنین  ۱۶۰ نفر کارگر دفع آفات این مجتمع بزرگ کارگری با اعلام همراهی خود با اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه خبر میدهند که سرپرست این بخش و مدیریت کشاورزی به آنها اعلام کرده است که  تا ۳۱ تیر بیشتر وقت ندارند و بعد از کشت به آنها نیازی نخواهد بود. این کارگران تقاضای حمایت و پشتیانی کرده اند.  به این ترتیب تمام بخشهای نیشکر هفت تپه و بخشهای وابسته به آن در اعتراض بسر میبرند.

بنا بر خبر ها و زیر فشار اعتراضات کارگران ظاهرا قرار است سه نفر از نمایندگان عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اسلامی برای بررسی مسائل کارگران نیشکر هفت تپه به این منطقه سفر کنند. کارگران میگویند اگر میخواهید میتوانید در محل تجمع ما در مقابل درب فرمانداری حاضر شوید و اگر حرف جدیدی دارید  بزنید. اما وعده و وعیدهای دروغین را قبول نمیکنیم.

ادامه اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه حکومتیان را به هراس انداخته است. برای پایان به این اعتصاب حکومت از راههای مختلف وارد شد. دست به دستگیری زدند. جلسات متعددی با حضور مقامات مختلف دست اندر کار حکومتی و شرکت اعضای شورای اسلامی بر پا کردند. وعده و وعید دادند. سعی کردند در میان کارگران تفرقه ایجاد کنند. کارگران یک بخش را در برابر بخش دیگر قرار دهند اما همه ای تقلاها با هوشیاری و اتحاد کارگران نقش بر آب شد و اعتصاب و اعتراض متحدانه ادامه یافت. یک نمونه اش حرکت اعتراضی این کارگران در ٢٤ تیر در مقابل فرمانداری بود. در این حرکت کارگران  بنر تازه ای را همراه داشتند که بر روی آن نوشته شده بود که شورای اسلامی را بعنوان نماینده خود قبول ندارند. در همانجا اعلام کردند که هیچ نوع مذاکره ای با مسئولین و عوامل کارفرما که بر اساس به رسمیت شناختن بخش خصوصی باشد مورد تایید آنان نیست و  تا رسیدن به مطالبات به اعتصاب ادامه خواهند داد و  این ابراز مواضع آنها  در واکنش و در اشاره به  جلسه روز گذشته مسئولین مربوطه در فرمانداری با شرکت اعضای شورای اسلامی بر سر وضعیت نیشکر هفت تپه است که پشت درهای بسته انجام گرفت.

همچنین همانطور که قبلا گزارش کردیم در  روز سه شنبه 17 تیر، نشستی با حضور مقامات مختلف حکومتی و کارفرما و شورای اسلامی جهت بررسی “مشکلات کارگران نیشکر هفت تپه”  در محل وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی برگزار شد. در آن جلسه  از معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه تا نمایندگان  مجلس شورای اسلامی استان خوزستان،  استاندار خوزستان، معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دبیر ستاد رفع موانع تولید، مدیران استانی، نمایندگان وزارت کشور، نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت، نماینده سازمان خصوصی سازی، سازمان تامین اجتماعی شرکت داشتند. بعد هم با دادن وعده حقوق فروردین کارگران و تمدید دفترچه های بیمه شان تهدیداتشان شروع شد.  حاتم شاکرمی معاون وزیر کار جمهوری اسلامی کارگران را از هر گونه تجمع و اعتصاب برحذر کرد و شورای اسلامی را به همکاری با مدیریت برای پایان دادن به اعتصاب کارگران فراخواند و امر جلوگیری از اعتراضات کارگران  را به “دستگاههای متخصص” که همان نیروهای سرکوبگر حکومت هستند سپرد. محمد باقر الفت معاون اجتماعی قوه قضایی نیز  اعتصاب کارگران را “بحران سازی” خواند و تهدیدات خود را کرد. اما این اعتراضات ادامه یافت. چون کارگران خواسته دارند. دستمزدشان از اول سال پرداخت نشده است. دفترچه های بیمه شان تمدید نشده است. حتی همان وعده پرداخت دستمزد فروردین ماه نیز در قبال همه کارگران انجام نگرفته است. از جمله کارگران بخش دفع آفات از  عدم دریافت طلبهایشان خبر میدهند. از سوی دیگر اجاره دادن زمین های کشت بعنوان بخشی از دزدی هایشان ادامه دارد و بساط بخش خصوصی این بخش چپاول و دزدی همچنان برجاست. و مساله برای کارگران ادامه شغل و معیشتشان است و تنها راهشان ادامه اعتراضاتشان است.

کارگران نیشکر هفت تپه همانطور که اعلام کرده اند با شورایی عمل کردن و تصمیم گیری های جمعی خود متحد ایستاده اند و مبارزاتشان را به جلو میبرند. مبارزات این کارگران تا هم اکنون بازتاب وسیعی یافته و همبستگی های بسیاری را همراه داشته و این حمایت ها و پشتیبانی ها ادامه دارد. از جمله در این هفته کارگران گروه ملی فولاد اهواز طی بیانیه ای همبستگی خود را با کارگران نیشکر هفت تپه اعلام داشته اند.  

کارگران نیشکر هفت تپه خواستار پرداخت تمامی طلبهایشان، تمدید دفتر چه های بیمه، بازگشت به کار همکاران اخراجی، اخراج مدیران بازنشسته و در راس همه خلع ید از بخش خصوصی و پایان دادن به بساط چپاول و دزدی در این شرکت هستند. از مبارزات کارگران نیشکر هفت تپه باید وسیعا حمایت کرد.

زنده باد همبستگی با کارگران اعتصابی هفت تپه

پیش بسوی اعتصابات سراسری

حزب کمونیست کارگری ایران

٣٠ تیر۱۳۹۹، ٢٠ ژوئیه ۲۰۲۰

تاکنون این تشکلها از کارگران نیشکر هفت تپه اعلام پشتیبانی کرده اند:

-کارگران گروه ملی فولاد اهواز

-١٤ تشکل و گروه کارگری، معلمان، بازنشستگان، دانشجویان و دیگر فعالین اجتماعی:

اتحاد بازنشستگان ایران، انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار، سندیکای نقاشان البرز، شورای بازنشستگان ایران، گروه کارگران و معلمان ١٩ اسفند، گروهی از فعالین کارگری سقز، گروهی از فعالین لغو کار کودکان، دانشجویان پیشرو دانشگاه اصفهان، دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دانشجویان دانشگاه آزاد نجف آباد اصفهان، جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های مشهد، جمعی از دانشجویان دانشگاه های هنر تهران،  گروه شورای همبستگی کارگری، بازنشستگان فلزکار مکانیک

– شبکه ملی شاپ استوواردزبریتانیا

– جمع هایی از بازاریان شهر شوش

– ٥ انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی مریوان و سرواباد، کامیاران، سقز، بانه و دیواندره

– جمعی از کشاورزان چعب

– سندیکای نیشکر هفت تپه،

 – گروهی از فعالین حقوق کودکان،

– سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران،

– بازنشستگان فلزکارمکانیک،

– بازنشستگان بافنده سوزنی،

– گروه شورای همبستگی کارگری

– کارگران شرکت آسفالت ماکام شرق

– سندیکای شرکت واحد

اینرا هم بخوانید

فراخوان معلمان به تجمع در ۱۳ اردیبهشت در تهران مقابل سازمان برنامه و بودجه در شهرستانها مقابل مقابل اداره آموزش و پرورش

فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران برای روز پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت به تجمع در …