گزارش به مردم: روز جهانی اعتراض به احکام اعدام برای معترضین آبان با موفقیت برگزار شد

از همان روزی که سخنگوی قوه قضائیه بر صفحه تلویزیون حاضر شد و اعلام کرد که دیوانعالی جمهوری اسلامی احکام اعدام سعید تمجیدی، امیر حسین مرادی و محمد رجبی، سه تن از معترضین آبانماه، را تایید کرده و این احکام  برای اجرا فرستاده شده است، کمیته بین المللی علیه اعدام به فعالیتهایش برای نجات جان این سه جوان شتاب بیشتری بخشید. اعضا و فعالین این کمیته با تشکیل یک جلسه اضطراری، تصمیمات متعددی برای نجات این سه جوان گرفتند. یکی از تصمیمات مهم این جلسه اعلام یک روز جهانی برای اعتراض به این احکام ضد انسانی اعدام علیه معترضین آبان بود.

در فاصله کوتاهی ما موفق شدیم در ۱۸ شهر دنیا و در کشورهای، سوئد، آلمان، دانمارک، فنلاند، اتریش، کانادا و آمریکا اعتراضاتی را سازمان دهیم  در انگلیس هم فعالین سیاسی و چپ ، روز ۱۸ جولای آکسیونی سازمان داد. تاکنون این آکسیون ها در شهرهای کلن، فرانکفورت، برمن، کاسل، استکهلم، مالمو و بورس، ونکوور، اتاوا، تورنتو، مونترال، واشینگتن، هلسینکی، کپنهاگ، وین و لندن برپا شده است و قرار است در شهرهای گوتنبرگ و برلین  روز دوشنبه ۲۰ ژوئیه برگزار شود.

در این گردهمایی اعتراضی دهها فعال سیاسی سرشناس، و شخصیتهای هنری در محکومیت اعدام و جمهوری اسلامی سخنرانی کردند و خواهان لغو احکام اعدام معترضین آبان و آزادی فوری آنها شدند. برخی از سخنرانان از تجربیات زندگی خود و عزیزانشان که توسط جمهوری اسلامی اعدام شده اند سخن گفتند و به تاریخ پر از جنایت حکومت اسلامی پرداختند. برخی از رسانه های فارسی زبان از این اعتراضات پرشور گزارش و خبر تهیه کردند. مبتکرین این اعتراضات با پهن کردن پارچه ای بر روی زمین از رهگذران خواستند که در اعتراض به اعدام و حکومت جمهوری اسلامی و در همبستگی با مبارزات مردم ایران این پارچه را امضا کنند. این حرکت با استقبال خوب مردم روبرو شد و بر پارچه های همبستگی با چندین زیان پیام ها و نشانه هایی در اعتراض به حکومت اسلامی و حمایت از مردم ایران نقش بست.

کمیته بین المللی علیه اعدام در همکاری با وب سایت change.org موفق شد آگهی های برگزاری این اعتراضات و فعالیتهای کمیته برای نجات این سه جوان را در سطح اینترنت پوشش وسیع و گسترده دهد و نزدیک به صد هزار نفر لیست آکسیون ها را امضا کردند و از فعالیت های  ما برای نجات جان سعید تمجیدی، امیر حسین مرادی و محمد رجبی حمایت کردند.

در همانحال باید به اطلاع برسانیم که کمیته بین المللی علیه اعدام از مردم خواست که با تهیه ویدئو کلیپ هایی با این سه جوان اعلام همبستگی کنند و مخالفت و انزجار خود را نسبت به اعدام اعلام دارند. ما دهها ویدئو کلیپ دریافت کردیم که همه آنها را در شبکه های اجتماعی منتشر نمودیم.

خوشحالیم که اعلام داریم با توجه به این اعتراضات جهانی و کمپین بی نظیری که در توییتر برای نجات جان این سه جوان برپاشد جمهوری اسلامی یک گام عقب نشینی کرد و اجرای احکام اعدام این سه جوان را فعلا متوقف نمود. با کمپین جهانی برای نجات معترضین آبان جنبش علیه اعدام هر چه بیشتر توده ای و اجتماعی شد. جمهوری اسلامی با اعدام معترضین آبان خواست مردم را بترساند ولی خود از ترس اعتراضات گسترده مردم مجبور شد که عقب بنشیند. این قدرت و اراده مردم را نشان می دهد که می تواند حکومت جنایتکاری چون جمهوری اسلامی را به زانو در آورد. اما این هنوز پایان کار نیست. ما تا لغو قطعی احکام اعدام این سه جوان و همه معترضین آبان و تا آزادی فوری دستگیر شدگان آبان به مبارزه و اعتراض خود ادامه خواهیم داد. جمهوری اسلامی با اعدام و جنایتش باید سرنگون شود. این خواستی است که جامعه ایران برای تحقق آن تلاش می کند.

اکنون ما فرصت داریم که اعتراض به این احکام اعدام را ادامه دهیم تا جمهوری اسلامی رسما اعلام کند که این احکام را لغو کرده است. تا همین جا این کمپین جهانی و هشتگ ده میلیونی #اعدام نکنید یک موفقیت سیاسی برای مردم ایران بوده و این موقعیت بسیار تازه ای به ما میدهد که با قدرت بیشتر به اعتراض ادامه دهیم. این سه جوان و همه دستگیر شدگان آبان باید فورا و بی قید و شرط آزاد شوند.

کمیته بین المللی علیه اعدام

۳۰ تیر ۱۳۹۹- ۲۰ ژوپیه ۲۰۲۰

اینرا هم بخوانید

ضرغام اسدی: در مورد حمله پهبادی و موشکی جمهوری اسلامی به اسرائیل