حزب کمونیست کارگری:اعتصابات و تجمعات سراسری در راهند

تجمع سراسری مهمانداران و کارگران راه آهن

۳۰۰۰ مهماندار و کارگر برقکار و تعمیرکار راه آهن علیه اخراج خود التیماتوم دادند که دست به تجمع سراسری میزنند. نزدیک به ۳۰۰۰ مهماندار و کارگر برقکار و تعمیرکار بنا به تصمیم مدیریت مبنی بر خارج کردن حدود ۴۰۰ واگن فرسوده از ناوگان حمل و نقل بیکار خواهند شد. در اعتراض علیه اخراج و بیکاری، مهمانداران و ماموران فنی و پشتیبانی قطارها و کارگران برقکار و تعمیرکار راه آهن در صدد سازماندهی تجمعی سراسری در تهران هستند.

اعتصاب سراسری کارگران خط و ابنیه راه‌آهن 
روز ٢٣ تیر کارگران خط و ابنیه راه آهن در شهرهای مختلف بخاطر تعویق پرداخت ٤ ماه دستمزد و حق بیمه خود دست به اعتصاب زدند. بنا بر خبرها کارگران راه آهن زاگرس نیز فراخوان به تجمع در مقابل ساختمان مدیریت داده اند. کارگران در نواحی دیگر نیز در اعتراض به دریافت نکردن دستمزدهایشان در تدارک اعتصاب هستند.

هزاران نفر از کارکنان راه‌آهن از دو تا چندماه دستمزد معوقه دارند. حق بیمه آنها نیز پرداخت نشده و امنیت شغلی ندارند. کارگران به قراردادهای موقت کاری نیز اعتراض دارند. کارگران خط و ابنیه راه‌اهن که از طریق شرکت‌های پیمانکاری و بطور عمده تراورس در راه‌آهن بکار اشتغال دارند، در ماه‌های اخیر چند اعتصاب سراسری سازمان داده‌اند. آخرین فراخوان برای اعتصاب در ۸ تیر بود. در برابر این اعتراضات مسئولان راه‌آهن با تهدید و اخراج و وعده های توخالی تلاش کرده اند، صف اعتراض کارگران را پراکنده کنند. از جمله به کارگران وعده داده شده بود که دستمزدهای معوقه آنان در ۱۰ تیر پرداخت خواهد شد، اما این وعده عملی نشد. در تقابل با این وضعیت کارگران راه آهن زاگرس و تبریز اعتراضاتی را شروع کرده و اعلام کرده اند که به اعتراضات خود در نقاط مختلف کشور ادامه میدهند.

فراخوان بازنشستگان به تجمع سراسری
بازنشستگان برای پیگیری خواستهایشان فراخوان داده اند که ساعت ۱۰ صبح روز ٣١ تیر در مقابل مجلس اسلامی دست به تجمع خواهند زد. معلمان و پرستاران بازنشسته، کارکنان بازنشسته وزارت بهداشت و بخش های مختلف بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی با پوسترهایشان تحت عنوان “همه می آییم” در تدارک برگزاری این تجمع اعتراضی سراسری هستند.

معلمان در نقاط مختلف کشور با آتش زدن فیش حقوقی خود دست به اعتراض میزنند

معلمان استان فارس در اعتراض به پایین بودن سطح حقوق ها و در ادامه تجمعات اعتراضی قبلی، روز ۲۴ تیرماه در مقابل اداره کل آموزش و پرورش در شیراز تجمع کرده و فیش های حقوقی خود را آتش زدند. این کمپین بصورت فراخوان های ویدیویی همراه با پاره کردن فیش های حقوقی در جریان است. یک موضوع مهم تجمع ٣١ مرداد مساله دستمزدهای نازل آنهاست.

فراخوان کامیونداران به اعتصاب سراسری
کامیونداران حمل و نقل جاده ای بدلیل پاسخ نگرفتن خواستهایشان از اول مرداد ماه اعلام اعتصاب سراسری کرده اند. رانندگان کامیون ها در خرداد امسال دست به اعتصاب سراسری در ١٨٠ شهر زدند. اعتصابات قدرتمند کامیونداران، نقش مهمی در تقویت گفتمان اعتصابات سراسری و ممکن بودن آن در میان کارگران و کل جامعه داشته است. فروشندگان تلفن همراه با اعتصاب سراسری کامیونداران اعلام حمایت کرده اند.

اعتراضات و خیزش سراسری علیه بی آبی و قطع برق

علاوه بر این در هفته های گذشته مردم در شهرهای مختلف علیه بی آبی و قطع مکرر برق دست به اعتراض زده و اعتراض هر روز شهرهای بیشتری را در بر میگیرد.

اعتصابات و اعتراضات سراسری یک رکن مهم جنبش سرنگونی است  که هرروز دامنه وسیعتری میگیرد و بخش های بیشتری از مردم را حول مسائل مختلف به میدان مبارزه میکشد. این افق جدیدی است که بروی مبارزات حق طلبانه مردم گشوده شده و اهمیت زیادی در پیشروی جنبش سرنگونی دارد. با تمام قوا باید آنرا وسعت داد.

پیش به سوی اعتصابات و اعتراضات سراسری

حزب کمونیست کارگری ایران

۲۵ تیر ۱۳۹۷، ۱۶ ژوئیه ۲۰۱۸

اینرا هم بخوانید

قطعنامه پایانی تجمع کشوری فرهنگیان ١٣اردیبهشت ١٤٠٣

درود بر مردم شریف ایران مطابق اصل ۲۷ قانون اساسی حق تشکیل تجمعات آزاد، بدون …