در باره قتل فعال مدنی مریم فرجی

یک سئوال از حسن صالحی سخنگوی کمیته بین المللی علیه اعدام در باره قتل فعال مدنی مریم فرجی

 سئوال – اخبار تازه ای منتشر شده مبنی بر اینکه “نامزد سابق” مریم فرجی مسئولیت قتل او را بر عهده گرفته و این در حالیست که پیش از این انگشت اتهام بسوی جمهوری اسلامی نشانه رفته بود. نظر شما در مورد این جنایت چیست؟

 حسن صالحی- قبل ار هر چیز اجازه دهید مراتب تسلیت و همدردی خود را با خانواده و نزدیکان مریم فرجی که عزیز دلبندشان را از دست داده اند ابراز دارم.

به نظر من در ایران مظنون  اصلی قتل هر فعال مدنی که برای حقوق کارگران و کودکان و زنان مبارزه می کند بطور اتومایتک جمهوری اسلامی است. سعی می کنم این را بیشتر باز کنم. اما قبل از آن اجازه دهید بطور خلاصه مروری داشته باشیم بر اتفاقات مربوط به این قتل.

همانطور که می دانید مریم فرجی در جریان اعتراضات مردمی در  ۱۲ دی ۹۶ دستگیر شد و ۱۰ روز در بند ۲۰۹ اطلاعات اوین تحت بازجویی قرار گرفت. او با تشکیل دادگاهی در ۱۹ فروردین ۹۷ به اتهام “اجتماع و تبانی علیه امنیت “، در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به سه سال حبس و دو سال ممنوع الخروجی محکوم شد و سپس با قید وثیقه آزاد شد. محمد حسین آقاسی وکیل مریم نسبت به این حکم اعتراض می کند. مریم فرجی روز پنجشنبه ۱۴تیر ۹۷ از خانه شان در کرج به قصد دیدار دوستی در تهران خارج می شود ولی هیچگاه به مقصد نمی رسد و مفقود می شود. وکیل او با این احتمال که مریم ممکن است بازداشت شده باشد به مراجع دولتی مراجعه می کند ولی آنها می گویند او بازداشت نشده است.  لیلا فرجی خواهر مریم در مصاحبه ای با سازمان حقوق بشر ایران می گوید که بنا به گفته مریم او از سوی “افرادی در محل کار و دانشگاه رصد می شده است”. او حکومت و مراجع ذی‌صلاح را مسوول جان خواهرش می داند و می گوید که “به نظر من کار کار خودشان است و غیر از این‌ها کسی نمی‌تواند جوابگو باشد.

 حدودا  یک هفته بعد از مفقود شدن مریم، وکیل او از طریق تویتر هشدار می دهد که او ممکن است به قتل رسیده باشد.  پنجشنبه ۲۲ تیراعلام می شود که ماشین رهاشده‌ مریم، و جنازه‌ سوخته‌ای در بیابان های اطراف شهرستان شهریار پیدا شده است. اداره آگاهی با استناد به پلاتینی که پیش از این در گردن مریم فرجی کار گذاشته شده بود، می گوید به احتمال بسیار زیاد جسد کشف شده متعلق به مریم است اما پاسخ قطعی را منوط به انجام شدن نتیجه آزمایش دی ان ای می کند. بعدا گفته می شود که جسد سوخته شده به مریم تعلق نداشته است. سپس خبر می اید که آخرین نفری که با مریم تماس داشته است “نامزد سابق” او بوده است که پس از دستگیری بالاخره  بعد از چند روز به قتل مریم اعتراف می کند. “متهم به قتل” از دفن جسد در باغ خواهرش خبر می دهد. آنگاه خبرگزاری قوه قضائیه رژیم اعلام می دارد که “با دستگیری «نامزد سابق» مریم فرجی، جسد مقتول در باغ خواهر قاتل کشف و به پزشکی قانونی منتقل شد”.

این خلاصه ای از کل ماجرای غم انگیز قتل مریم فرجی است. وقتی شما این ماجرا را مرور می کنید پر از ابهام و سئوال است و از همین روست که  به قول وکیل مریم، خانواده وی ابهامات و سئوالات زیادی پیرامون پرونده آن دارند. تا آنجا که به جمهوری اسلامی بر می گردد تلاش می کند که یک نفر را بعنوان قاتل معرفی کند تا خودش را به اصطلاح تبرئه کند. اما همانطور که گفتم سئوالات زیادی در اینجا مطرح است. چه کسانی مریم فرجی را رصد می کرده اند؟ چرا وکیل او قبل از اینکه جنازه ای پیدا شود هشدار می دهد که او ممکن است به قتل رسیده باشد؟ جسد سوخته شده متعلق به چه کسی بوده است؟ چرا اول تعلق پیکر سوخته شده به مریم فرجی تایید و سپس انکار می شود؟ “نامزد سابق” مریم به چه شکل محاکمه شده؟  چقدر واقعیت دارد که او قتل را بعهده گرفته است ؟ و انگیزه او در انجام این قتل چه بوده است؟ مجموعه ای از این ابهامات و سئوالات متعدد را، در پیشینه جنایت و طراحی قتل مخالفین حکومت از سوی جمهوری اسلامی ضرب کنید تا کماکان خود رژیم را مظنون اصلی این قتل بدانید مگر آنکه واقعا خلافش ثابت شود.

ببینید جمهوری اسلامی رژیمی است که معترضین دی ماه را دستگیری می کند و آنها را زیر شکنجه می کشد و بعد وقیحانه می گوید خودکشی کردند و یا معتاد بودند. جمهوری اسلامی رژیمی است که عده ای از مخالفین و نویسندگان را طی قتل های معروف به زنجیره ای بطور مخفیانه کشت تا از زیر مسئولیت آن در برود. جمهوری اسلامی دهها تن از رهبران اپوزیسیون را در خارج کشور به قتل رساند و مسئولیت این قتل ها را بر عهده نگرفت. جمهوری اسلامی دوا و درمان را بر روی زندانیان سیاسی محدود می کند که بتدریج بمیرند. رهبر جمهوری اسلامی به اراذل و اوباشش گفته است که خود  “آتش به اختیار” باشند و به هر طریق ممکن از نظام دفاع کنند. جمهوری اسلامی در دهه شصت کسانی را کشته است که هنوز خانواده هایشان نمی دانند چه بلایی بر عزیزانشان آمده است. جمهوری اسلامی قاتل ترانه موسوی هاست که در اعتراضات سال ۸۸  او را دستگیر کردند و سپس جسد سوخته شده او را در بیابانها رها کردند و کسی به این خاطر محاکمه و محکوم نشد. جمهوری اسلامی مسئول قتل زهرا کاظمی ها است که او را وحشیانه به قتل رساندند و هیچگاه مسئولیتش را بر عهده نگرفتند. جمهوری اسلامی مسئول قتل ستار بهشتی ها و جوانان در بند کهریزک است که از بار مسئولیت آن شانه خالی می کند…

با این توصیف سئوال این است اگر جمهوری اسلامی مریم فرجی را به قتل رسانده باشد چرا باید مسئولیت آن را بر عهده بگیرد؟ به سادگی می تواند قتل را به گردن دیگری بیاندازد تا خود را از مظان اتهام خارج کند. ما در کمیته بین المللی علیه اعدام به ادعاهای جمهوری اسلامی هیچ باوری نداریم و اصولا دستگاه قضایی رژیم را بدلیل پرونده سنگین قتل و جنایتش نهادی ذیصلاح در رسیدگی به این پرونده نمی دانیم. ما خواهان این هستیم که هئیتی از وکلا و حقوقدان های بین المللی و نهاد های بین المللی مدافع حقوق انسان پرونده مریم فوجی را بررسی کنند و نتیجه را به اطلاع عموم برسانند. این تنها راه کشف قطعی حقیقت است. در غیر اینصورت از نظر ما جمهوری اسلامی همچنان مظنون درجه اول قتل مریم فرجی است.

 

اینرا هم بخوانید

اعدام ابزار سرکوب جامعه و جنگ با فقرا! گفتگو با حسن صالحی سخنگوی کمیته بین المللی علیه اعدام

انترناسیونال: مدتی پیش شماری از زندانیان قزلحصار نامه ای منتشر کردند و اعلام کردند روزهای سه …