حزب کمونیست کارگری: تجمع کارگران هپکو، شرکت حمل ونقل خلیج ، کنتورسازی قزوین، بازنشستگان

تجمع دوباره کارگران هپکو بعد از پایان اولتیماتوم آنان

صبح ۲۴ شهریور بدنبال تمام شدن مهلت ده روزه‌ای که کارگران هپکوی اراک به حکومت داده بودند، تجمع و اعتراضات کارگران مجددا شروع شده است. این کارگران مدتهاست در حال مبارزه اعتراض هستند و به خصوصی سازی کارخانه و عدم امنیت شغلی و نپرداختن پنج ماه دستمزد و دزدیها اعتراض دارند و اعلام کرده اند که تا تحقق خواستهایشان به اعتراض ادامه خواهند داد.

اعتراض کارگران شرکت حمل ونقل خلیج به پیمانی شدن

روز یکشنبه ۲۴ شهریور کارگران دائمی شرکت حمل ونقل جاده‌ای خلیج نسبت به تبدیل وضعیت قرارداد خود مقابل دفتر مدیریت واقع در میدان نماز شهر اسلامشهر تجمع کردند. این کارگران در روز قبل از آن نیز در همین رابطه گردآمده بودند و این چندمین بار است که دست به چنین تجمعاتی میزنند. بنا بر خبرها بنا بر تصمیم مدیریت جدید شرکت حمل و نقل خلیج که اخیرا این شرکت را خریداری کرده است قرار است که  از ابتدای ماه جاری، وضعیت استخدامی  حدود ۱۵۰ کارگر دائمی این شرکت از حالت قرارداد مستقیم به پیمانکاری تغییر یابد.  که در نتیجه این اتفاق امنیت شغلی کارگران در معرض تهدید قرار می‌گیرد. در برابر این توطئه برنامه ریزی شده کارگران ایستاده اند و اعتراض آنان ادامه دارد.

به گفته کارگران معترض، آنها ماه گذشته نیز در ارتباط با همین موضوع تجمع مشابهی را مقابل شرکت برگزار کردند که با میانجی‌گری مسئولان شهرستان، آنها به محل کارشان بازگشتند. مدتی بعد اعضای شورای تامین شهرستان در ارتباط با مشکلات کارگران تشکیل جلسه داد که نتیجه‌ آن امضای تعهدنامه‌ای است که طبق مفاد صورتجلسه واگذاری شرکت، کارفرما حق اخراج هیچ نیرویی را تا ۵ سال آینده  ندارد اما بخش خصوصی با بی‌توجهی به مفاد واگذاری شرکت و صورتجلسه شورای تامین شهرستان از مرداد ماه سال جاری برای اعمال فشار از ورود ۱۵۰ نفر از کارگر به شرکت ممانعت کرده و تاکید دارد که این تعداد کارگر باید با یک شرکت پیمانکاری همکاری کنند. این کارگران ۱۵ تا ۲۰ سال سال سابقه کار مستقیم با شرکت خلیج دارند.

ادامه  اعتراضات کارگران کنتورسازی قزوین

یکشنبه ۲۴ شهریور کارگران شرکت کنتورسازی در ادامه اعتراضاتشان مقابل استانداری قزوین تجمع کردند. اعتراض این کارگران به تعطیلی کشیده شدن کارخانه و بساط دزدی و اختلاس حاکم در آن و عدم دریافت  ۲٤  ماه مزد و دیگر مطالباتشان است. از حدود ۱۲۰۰ کارگر در این کارخانه تنها ۲۰۰ نفر باقیمانده اند و اکنون با تعطیلی کارخانه این کارگران نیز درمعرض اخراج قرار دارند.  

نپرداختن دستمزدها و در کنار آن وضعیت اقتصادی از هم پاشیده حکومت و بساط چپاول و دزدی در کارخانجات معیشت و زندگی بخش عظیمی از کارگران در کارخانجات مختلف را به خطر انداخته است. در رابطه با همین معضلات امروز مراکزی چون هپکو، آذرآب، کنتورسازی قزوین و بسیاری از مراکز دیگر به کانون های داغ اعتراض تبدیل شده است. یک محور مهم اعتراض کارگران در چنین مراکزی، اعتراض به بساط دزدیها و اختلاسها و به خطر افتادن وضعیت اشتغال کارگران است. حزب کمونیست کارگری ضمن حمایت قاطع از مبارزات این کارگران بر همبستگی و هماهنگی مبارزاتی این کارگران، حمایت وسیع مردم از مبارزات کارگران و دخالت فعال خانواده ها در این اعتراضات تاکید دارد.

بازنشستگان در رشت

بازنشستگان در رشت برای ساعت ده صبح  روز ۲۵ به تجمع در خیابان معلم مقابل استانداری در این شهر اعلام تجمع کرده اند. وسیعا باید خبررسانی کرد.

یک همبستگی جالب بین المللی با کارگران نیشکر هفت تپه

روز یکشنبه ۲۴ شهریور بدعوت اتحادیه کارگران یونان آکسیونی در حمایت از جنبش کارگری در ایران  و بازداشت شدگان نیشکر هفت تپه برپا شد. در این حرکت کارگری میثم آل مهدی از چهره های سرشناس در گروه ملی فولاد اهواز که بخاطر پیگرد حکومت اسلامی ناگزیر به خروج از ایران گردیده، در صف جلو حرکت میکرد و تظاهر کنندگان پلاکاردهایی در حمایت از کارگران ایران در دست داشتند. عکس های زیبایی از  این همبستگی کارگری در مدیای اجتماعی پخش شده است. در همین روز نیز جمعی از فعالین کارگری در سنندج طی بیانیه ای حمایت خود را از اسماعیل بخشی،  سپیده قلیان، ساناز الهیاری، امیر حسین محمدی فرد، امیر امیر قلی، علی نجاتی و محمد خنیفر اعلام کردند و خواستار آزادی فوری آنان و مختومه شدن پرونده های امنیتی علیه آنان شدند.

پیش بسوی اعتصابات سراسری

پیش بسوی ایجاد شوراها

حزب کمونیست کارگری ایران

۲۵  شهریور ٩٨،  ۱٦  سپتامبر  ٢٠١٩

اینرا هم بخوانید

گزارشات تصویری از شرکت فعالین حزب کمونیست کارگری در مراسمها و تظاهراتهای اول مه در خارج کشور

این صفحه تکمیل میشود سوئد استکهلم سوئد مالمو سوئد گوتنبرگ آلمان فرانکفورت: برمن کاسل لایپزیک