تشدید بحران خاورمیانه، در حاشیه حملات اخیر به تاسیسات نفتی عربستان

بدنبال گسترش حملات حوثیها به تاسیسات نفتی شرکت «آرامکو» در عربستان در روزهای اخیر، مقامات آمریکایی ادعا کرده اند که تصاویری در دست دارند که نشان می دهد این حملات از یمن صورت نگرفته است. در همین حال دار و دسته های تروریست حوثی مورد حمایت جمهوری اسلامی این حملات را تکذیب هم نکرده اند. برخی اخبار و گزارشات در این رابطه!

*مقامهای  دولت آمریکا  میگویند تصاویر ماهواره ای در اختیار دارند که نشان می دهد حداقل ۱۹ نقطه محل اصابت مهمات در دو تاسیسات انرژی عربستان سعودی را نشان می دهد. خبرگزاری آسوشیتدپرس هم به نقل از مقام های ارشد دولت آمریکا که نامشان فاش نشد گزارش داد که ارزیابی اطلاعاتی، از جمله تصاویر ماهواره ای، موید این نظر است که ایران مسئول حملات روز شنبه بود.

*ترامپ در واکنش به این حملات، بامداد ۲۵ شهریور توئیتر نوشت: «به تاسیسات تولید نفت عربستان سعودی حمله شده‌ است. دلایلی وجود دارد که باور کنیم مقصر را می‌شناسیم، بسته به تایید (این‌که عامل حملات کیست) آماده اقدام نظامی هستیم».«اما منتظریم پادشاهی [سعودی] بگوید به باور آن‌‌ها چه کسی عامل حملات بوده، و این‌که تحت چه شرایطی باید دست به اقدام زد».

*در همین حال یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح شبه‌ نظامیان حوثی‌ مورد حمایت جمهوری اسلامی در یمن، روز دوشنبه ۲۵ شهریور تهدید کرد تاسیسات نفتی شرکت آرامکوی عربستان سعودی هدف حملات آنان بوده و «هر لحظه» ممکن است دوباره مورد هدف قرار بگیرد.وی تاکید کرده حملات روز شنبه به یک مجمتع عظیم پالایشگاهی در استان بقیق و یک مجتمع دیگر در استان خریص که هر دو متعلق به شرکت آرامکو هستند؛ گفته  نیروهای حوثی این حملات را با هوایپماهای بدون سرنشین دارای موتور جت معمولی انجام دادند.

* پمپئو وزیر خارجه آمریکا در تویتی نوشت»” در میانه تمام درخواست‌ها برای کاهش تنش، ایران اکنون حمله بی‌سابقه‌ای به منبع تامین انرژی جهان انجام داده است. هیچ مدرک و نشانه‌ای در دست نیست که این حملات از یمن صورت گرفته باشد.برخی مقامات آمریکایی ایران را به دست داشتن در این حملات متهم کرده و گفته اند تصاویری در دست دارند که نشان می دهد این حملات با موشک کروز و غیر از منطقه حوثی ها صورت گرفته است.

* به گزارش رویترز پیشتر بعضی رسانه های عراقی گزارش داده بودند که حمله شنبه از عراق انجام شده است که با کویت هم مرز است.در واکنش به این حملات دولت عراق دو روز پیش با صدور بیانیه ای هر گونه دست داشتن در حملات پهپادی به تاسیسات نفتی عربستان را رد کرده است. در همین حال دارو دسته های تروریست هوادار جمهوری اسلامی در عراق در برابر این حملات سکوت کرده اند.

*بر اساس آخرین اخبار و گزارشات  در حملات اخیر پهپادی به عربستان، خط لوله نفت بین منطقه الشرقیه و ینبع در ساحل دریای سرخ، پالایشگاه‌های “خریص” و “بقیم”؛ تاسیسات آرامکو و پالایشگا یقیق هدف قرار گرفته اند یک مقام آمریکایی که نامش فاش نشد به خبرگزاری رویترز گفت که ابعاد و دقت حملات به تاسیسات نفتی عربستان سعودی حکایت از آن دارد که از نه طرف جنوب یعنی یمن، بلکه از طرف غرب-شمال غربی انجام شده است.

* این حملات باعث کاهش صادرات نفت عربستان تا مرز 5 میلیون بشکه در روز شده است.  عربستان ضمن تائید این خبر اعلام کرده برای “ثبات بازار نفت” نفت ذخیره و رزوش را وارد بازار کرده است. آمیکا هم همین کار را کرده. افزایش قیمت نفت یکی از تبعات بحران اخیر می باشد.

* عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه رژیم بار دیگر اتهام دست داشتن ایران در حملات انجام شده به تاسیسات نفتی عربستان تکذیب کرده و آن را “از بیخ بی‌اساس” خواند و آن را نتیجه “طبیعی” جنگ یمن دانست و گفت: “ائتلاف سعودی‌ها مرتکب جنایات جنگی زیادی شدند و طبیعی است نیروهای یمنی واکنش نشان دهند”.

در هفته های اخیر حملات پهپادی گروههای تروریست حوثی مورد حمایت جمهوری اسلامی به تاسیسات نفتی عربستان شدت گرفته است. همزمان جنگ و بمباران  ائتلاف عربستان در یمن ادامه دارد. جمهوری اسلامی و عربستان هر کدام توسط دار و دسته های مورد حمایتشان در یمن جنگ نیابتی را به پیش می برند. یمن صحنه رویارویی و جنگی ویرانگر بین دو رژیم ارتجاعی و ضد بشری است که در چند سال گذشته دهها هزار نفر را کشته و میلیونها نفر را آواره کرده اند؛ می باشد. عربستان و ایران برای تامین هژمونی خود در منطقه خاورمیانه،رقابت بر سر تسلط و کنترل منطقه، از جمله تنگه هرمز و موضوع صادات نفرت و… عملا وارد جنگ شده اند.

در این میان عربستان که از متحدان آمریکا و غرب می باشد، جمهوری اسلامی را مسئول این وضعیت دانسته و متقابلا جمهوری اسلامی سیاست های عربستان را عامل این بحران  و جنگ می داند.

حوثی ها و دار ودسته های تروریستی مورد حمایت ایران در منطقه با  کشاندن جنگشان به تاسیسات نفتی عربستان، جنگ و نا امنی در منطقه را وارد فاز جدیدی کردهاند. فازی که این بار موضوع “تامین امنیت صادارت نفت جهان”  در دستور آمریکا و متحدانش گذاشته است. واکنش آمریکا و تهدید ترامپ به اقدام نظامی در کنار یاوه گویی های جمهوری اسلامی و گروههای تروریستی مورد حمایتش در منطقه، تلاش های عربستان برای کشاندن آمریکا و متحدانش پشت سیاست این کشور، اینبار به بهانه “تامین امنیت نفت و انرژی جهانی”، تنها نمودهایی از یک بحران  و کشمکش مهم و حل نشده در منطقه بحرانی خاورمیانه در سه دهه گذشته می باشد.

رقابت های منطقه ای بین ایران و عربستان؛ قرار گرفتن روسیه و چین در کنار جمهوری اسلامی، صف بندی متحدان عربستان در منطقه خلیج و بخط شدنشان در صف سیاست های ترامپ در منطقه، نمودهای تازه تر از  صف بندی بلوک های جهانی در کانون بحرانی خاورمیانه و منطقه خلیج می باشد.

سیاستهای آمریکا در سه دهه گذشته در خاورمیانه، بعد از جنگ اول و دوم خلیج و جنگ عراق؛ بعد از فروپاشی دیوار برلین و..  بویژه ادعای” نظم نوین جهانی” اش و تحولات بعد از آن؛ در عمل شکست خورده است. آمریکا  مدتهاست که دیگر نمی تواند نقش ژاندارام منطقه را داشته باشد. صف بندیهای جدیدی در این دو دهه گذشته در منطقه شکل گرفته و بلوک بندیهای جدیدی وارد معادلات سیاستهای قطب های جهانی قدرت ها در این منطقه شده است که آمریکا، بویژه آمریکای ترامپ را با مشکلات جدی روبرو کرده است.

با روی کار آمدن ترامپ و اعلام شعار”اول آمریکا” دکترین سیاسی و نظامی این کشوردچار یک سردرگمی در عین حال نارورشنی پیرامون سیاستهای آمریکا  در منطقه شده است. علیرغم تاکیدات آمریکا بر حمایت از اسرائیل و حفظ رابطه با عربستان، اعمال فشار حداکثری به جمهوری اسلامی و ..تامین هژمونی آمریکا در منطقه در ضعیف ترین دوره هایش قرار دارد. این وضعیت رقبا و بلوک بندیهای دیگر نظیر چین  وروسیه در همراهی جمهوری اسلامی با این دو کشور را تقویت کرده  ومشکلات عدیده ای را برای تامین حضور آمریکا  در کانون بحرانی منطقه ایجاد کرده است.  

تشدید بحران در منطقه خلیج و این بار با گسترش حملات حوثی های مورد حمایت جمهوری اسلامی به تاسیسات نفتی عربستان، در کنار یاوه گویی های جمهوری اسلامی و دخالتش در جنگهای نبابتی در یمن، سوریه؛ عراق و.. به همراه ادامه جنگ ائتلاف عربستان در یمن و ورویارویی عربستان وایران بر سر تامین هژمونی شان در منطقه خلیج.. روند کل اوضاع منطقه خلیج و خاورمیانه را بشدت تحث تاثیر قرار داده است.

صف بندهای جدید در منطقه  پیرامن “بحران خاورمیانه” شکل گرفته است.جدال و کشمکش در خاورمیانه و منطقه خلیج اساسا بین جنگ و رقابت بین دوقطب و دو بلوک بندی مهم سیاسی و نظامی در منطقه در جریان می باشد. اول،قطب عربستان، آمریکا و متحدانش در منطقه. دوم  قطب جمهوری اسلامی، روسیه و چین و متحدانش.

بحران جاری و از جمله جنگ های منطقه و حملات به تاسیسات نفتی عربستان را اساسا باید در چهار چوب این قطب بندی دید و تحلیل کرد. بحران و کشمکش و خطر جنگی دیگر در این منطقه تا تعیین تکلیف سیاسی و نظامی دو قطب بر سر تعیین جعرافیای سیاسی و نفوذشان در منطقه واینکه کدام قطب و در چه شرایطی دست بالا را در منطقه پیدا خواهد کرد، ادامه خواهد داشت.

گسترش این بحران و ادامه آن در اشکال کنونی اش؛ پتانسیل و ظرفیت احتمال شعله ورشدن جنگی دیگر در منطقه خاورمیانه و خلیج را بیشتر کرده است. جمهوری اسلامی و عربستان با قطب های حامی شان در منطقه وارد جنگ برای تامین هژمونی شان در منطقه شده اند. رژیم های عربستان و جمهوری اسلامی،رژیم های ارتجاعی و تروریستی و ضدبشری هستند که بر سر منافعشان و در چهار چوب سیاستهای قطب های حامی شان در منطقه، بحران و خطر جنگی دیگر را بر بالای سر صدها میلیون انسان بالا گرفته اند.

بلوک ها و قطب های حامی هر دو رژیم ارتجاعی برای بسط و گسترش، حفط سلطه و نفوذشان؛ برای گرفتن سهمشان در منطقه  خاورمیانه و خلیج ، اساسا بر سر نفت و منابع انرژی با این حکومتهای جانی وارد زد و بند  برای تامین هژمونی شان بر منطقه حساس  شده اند. این رقابت و کشمکش ها قطب های جهانی در منطقه اوضاع منطقه را بشدت تحت تاثیر قرار داده است.

در این میان جمهوری اسلامی با این امید  وارد بازی در این بحران منطقه ای شده است که در بطن این بحران بتواند امتیازاتی از آمریکا و غرب گرفته و درتعیین آینده سیاسی و جغرافیای سیاسی منطقه خاورمیانه، سهمی برای خودش دست و پا نماید.  اینکه روند اوضاع به نفع جمهوری اسلامی پیش خواهد رفت یا نه؛ هنوز باز می باشد. جمهوری اسلامی خود عامل بی ثباتی، حمایت از تروریسم  و جنگ در منطقه می باشد. علیرغم یاوه گویی ها و ادعا هایش، در داخل زیر ضرب و اعتراض و مبارزه مردم قرار دارد. اینکه بحران فعلی در منطقه خلیج و خاورمیانه فرجه دیگری برای رژیم به ارمغان خواهد آورد، زیر سوال است.

محمد شکوهی

٢٥ شهریور ١٣٩٨ ، ١٦ سپتامبر ٢٠١٩

اینرا هم بخوانید

زمزمه‌های افزایش قیمت بنزین از سال آینده- محمد شکوهی

خبرگزاری حکومتی ایلنا خبر از برنامه‌ریزی دولت برای سه‌نرخی شدن بنزین داده و نوشته: “آنچه …