حزب کمونیست کارگری: اطلاعیه خبری: اعتراضات کارگران پتروشیمی، کیان تایر، مخابرات و شهرداریها

روز ۳۰مهر جمعی از کارگران پتروشیمی اردبیل اعتراض خود را به هفت ماه دستمزد پرداخت نشده رسانه ای کردند.

جمعی از کارکنان شاغل در شرکتهای نفتی جنوب از جمله در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، شرکت ملی حفاری ایران، و شرکت نفت و گاز اروندان با نوشتن طوماری اعتراضی خطاب به روسای قوه های مجریه ومقننه خواستار کاهش مالیات کارمندان شاغل در صنعت نفت جنوب شدند. این طومار شروع یک کارزار است که از ٣٠ مهر آغاز شده و تا پایان ماه بهمن ادامه خواهد داشت. در بخشی از این طومار چنین آمده است:”ما پرسنل مجموعه وزارت نفت مستقر در مناطق نفت‌خیز جنوب (نفت و حفاری) خواستار اصلاح وضعیت کسر مالیات از حقوق هستیم، زیرا عملاً با اعمال این شکل از کسر مالیات حقوق دریافتی ما با سال گذشته تفاوت چندانی نمی‌کند و موجبات نارضایتی بخش اعظمی از نیروها را فراهم آورده است”.

روز ٣٠ مهر کارکنان مرکز اطلاعات تلفن ۱۱۸ مخابرات شیراز در اعتراض به نداشتن امنیت شغلی بخاطر شیوه جدید عقد قراردادها و شرایط کاری نامناسب دست به اعتصاب زده و برای دومین بار مقابل استانداری فارس تجمع کردند. در این بخش ٣١٤ نفر به کار اشتغال دارند.

روز ۲۹ مهر کارگران شهرداری سریش آبان در اوایل دومین هفته اعتصابشان، بدنبال پرداخت دو میلیون تومان مساعده و وعده تسویه بخشی دیگر از دستمزد پرداخت نشده خود در روزهای آینده، به اعتصابشان خاتمه دادند. این کارگران ٥ ماه دستمزد طلب دارند و اعتراض آنان به تعویق دستمزدها و پرداخت قطره چکانی آنست. کارگران شهرداری سریش آبان اعلام کرده اند که اگر وعده ها عملی نشود اعتصاب را ادامه خواهند داد.

روز ٢٩ مهر ۵۰۰ کارگر کارخانه کیان تایر در پی اعلام ورشکستگی شرکت و نگرانی برای از دست دادن شغل خود تجمع کردند. در این روز و در هراس از بلند شدن دوباره صدای اعتراضات این کارگران مسعود مرسلپور فرماندار و رضا کمیلی مقدم رئیس دادگستری اسلامشهر در جمع کارگران حاضر شدند. آنها با وعده پرداخت حقوق و مزایای کارگران ، تامین مواد اولیه فعالیت این مجموعه، جلوگیری از اخراجها و پرداخت بدهی های کارخانه و اینکه اجازه تعطیلی کارخانه را نخواهند داد، تلاش کردند فضا را آرام کنند.

روز ۳۰ مهر، کارگران خدمات شهری شهرداری سورشجانی دراستان چهارمحال و بختیاری خبر اعتراض خود را به سطح نازل حقوقها، عدم پرداخت بموقع آن و نیز شرایط کاری نامناسب، رسانه ای کردند. به گفته کارگران از آغاز سال تا کنون در اعتراض به این زورگویی ها ماهی یکبار تجمع داشته و هر بار وعده و وعید به آنها داده شده و عملی هم صورت نگرفته است. در روز ٢٩ مهر ماه نیز کارگران شهرداری لردگان خبر تجمع اعتراضی خود را به عدم پرداخت ۴ ماه حقوق وحق بیمه وعدم رعایت پروتکل های بهداشتی درچارچوب مقابله با بیماری کووید ۱۹ رسانه ای کردند. اعتراضات کارگران شهرداریها در شهرهای مختلفی جریان دارد. سطح نازل حقوقها، دیرکرد پرداخت دستمزدها و حق بیمه، عدم رعایت پروتوکولهای بهداشتی برای مقابله با بیماری مهلک کرونا، قراردادهای موقت کاری و به حساب نیامدن کار آنها در شمار کارهای سخت و زیان آور از جمله موضوعات مورد اعتراض این کارگران است. اعتراضات گسترده در میان کارگران شهرداری بستر مناسبی برای رفتن بسوی اعتصابات سراسری در میان این کارگران و ایجاد شورای هماهنگی اعتصاباتشان است.

پیش بسوی اعتصابات سراسری
حزب کمونیست کارگری ایران
۱ آبان۱۳۹۹، ۲۲ اکتبر ۲۰۲۰

اینرا هم بخوانید

نامه فعالان کارگری به اتحادیه‌ها در جهان: خواستار آزادی کارگران زندانی درایران شوید

گروهی از فعالان کارگری خارج از ایران در نامه سرگشاده ای به اتحادیه ها و …