حزب کمونیست کارگری: اطلاعیه شماره ٤: اعتصاب رانندگان کامیون به  ٢٣٦ شهر رسید

اعتصاب متحد و سراسری رانندگان کامیون در روز جمعه ششم مهرماه دامنه اش به ٢٣٦ شهر در ٣١ استان رسید. این اعتصاب قدرتمند به جلو میرود و موجی از همبستگی با رانندگان اعتصابی شکل گرفته است. در این اعتصاب رانندگان با برپایی  تجمع، با روشن کردن چراغ ها و بوق زدن و رژه رفتن در جاده، با مقابله کردن با تریلی هایی که به کمک اسکورت بار میبرند و هو کردن آنها و با نصب بنرهای مختلفی که فراخوان به حمایت بخش های دیگر مردم و اتحاد و همبستگی علیه گرانی هاست، صحنه های قدرتمندی از اعتراض خلق کرده اند که شورانگیز است.

بنا بر گزارشی در جلسە محرمانە شورای عالی امنیت ملی نظام گفتە شدە اگر اعتصاب رانندگان کامیون دو ھفتە دیگر ادامە داشتە باشد، ممکن است به اعتراضات سراسری همه مردم منجر شود. رژیم تمام توان خود را برای توقف اعتصاب بکار گرفتە است . از جمله دستگاههای نظارتی حکومتی طی  اطلاعیه ای اعتصاب رانندگان و مقابله آنان با اسکورت های حکومتی را ایجاد نا امنی در جاده خوانده و تحت عنوان برخورد به متخلفین، آنان را  بر اساس قوانین مجازات های ارتجاعی اسلامی و با ا اتهاماتی چون “مصداق راه زنی، قطاع الطریق، ایجاد وحشت و سلب امنیت مردم، اخلال در نظم و آسایش عمومی” و مجازات محاربه، از سه تا پانزده سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق تهدید کرده است. در موردی در اصفهان رانندگان اعتصابی کامیون تهدید شده اند که در صورت عدم حمل بار، پروانه کار آنان باطل میشود. دهها نفر از رانندگان در شهرهای مختلف دستگیر شده اند. در کنار این تهدیدات، حکومت اسلامی از ترفند های دیگر چون وعده دادن تایر مجانی به تعدادی از رانندگان و تبلیغاتی مثل اینکه اعتصاب رانندگان برای مردم دردسر ایجاد میکند و تامین مایحتاج مردم با مشکل روبرو میشود، استفاده میکند تا اتحاد بازنشستگان را در هم بشکند و در صفوفشان تفرقه ایجاد کند.

هماهنگ کنندگان اعتصابات رانندگان کامیون در بیانیه های هر روزه خود خطاب به همکاران شان و با هشدار دادن نسبت به همه این ترفندها و اینکه اعتصاب قدرتمند آنان چگونه دولت را به هراس انداخته است، بر حفظ ھمبستگی و اتحاد و ادامه قدرتمند اعتصاب تاکید کرده اند. نکات زیر از جمله تاکیدات این بیانیه هاست:

 

– “گول این تهدیدات را نباید خورد. اینان هرگز نمیتوانند ٦٠٠ هزار راننده کامیون را که مشکل معیشتی دارند و علیه ظلم و نابربری برخاسته اند، دستگیر کنند و اگر چنین کنند  به زیان خودشان تمام خواهد شد”.

-“ما هم مردم هستیم. اعتراضمان به گرانی، به نابرابری، به حقوق های زیر خط فقر و به بی تامینی و نداشتن هر گونه امنیت شغلی و حتی امنیت جانی است.  مشکل ما مردم حمل کالا نیست، مشکل و مضیقه ما مردم گرانی سرسام آور کالاها و ناتوانی از خرید اولیه ترین نیازهای زندگیمان است. مشکل مردم و ما رانندگان، گرفتن شهریه و اخاذی مدارس از خانواده ها و مشکل فرستادن فرزندانشان به مدرسه است. به همین دلیل خطاب به مردم میگوییم درد ما، درد شماست، به اعتصاب ما بپیوندید. و فراخوان ما اتحاد کارگر، معلم، بازنشسته، راننده کامیون و همه مردم علیه این بساط فقر و بدبختی است”.

 

-“لاستیک مجانی، جواب درد ما رانندگان کامیون نیست. به هوش باشید. همانطور که روز اول اعلام کردیم، اعتراضمان فراتر از لاستیک است، اعتراض ما به کل بساط ظلم و نابرابری حاکم است”.

 

– “خسته نشدید! از اینهمه دروغ و دغل و وعده های پوشالی. یادتان می آید اعتصاب خردادماه را؟ کدامیک از وعده های شما عملی شد؟ از آنهمه لاستیک چه تعدادی به دست راننده ها رسید؟ کدام خودروی فرسوده با تسهیلات معقول نوسازی شد؟ مشکل بیمه رانندگان به کجا رسید؟ اگر در دلتان هوای آن دارید که دوباره با وعده دادن و با جلسه های بی فایده و گزارش های تلویزیونی ما را به حرکت درآورید،  بهتر است بدانید قفل خودروهای ما با کلیدی که شما در دست دارید باز شدنی نیست”.

 

– “از لغو پروانه کار نمی ترسیم. پرونده  کاری ٦٠٠ هزار راننده که علیه گرانی و تبعیض به پاخاسته اند را نمیتوانید باطل کنید”.

 

اینها چکیده ای از صحبت های رانندگان کامیون است که در گروههای تلگرامی شان بیان میشود و با همین گفتمان ها است که در ٢٣٦ شهر متحدانه در اعتصابی سراسری بسر میبرند و بر ادامه اعتراضاتشان تا رسیدن به خواستهای خود پامیفشارند. به میان همکارانشان میروند و آنها را قانع به شرکت در اعتصاب میکنند. با تریلی هایی که اسکورت میشوند، مقابله میکنند و اجازه حمل بار نمیدهند. در جاهایی نمونه شیراز مردم وارد میدان شده و با چنین تریلی هایی درگیر میشوند.

این چنین است که رانندگان کامیون اعتصابی متحد، سراسری و قدرتمند را به جلو میبرند. و با همین قدرت میشود جلوی سرکوبگری های رژیم ایستاد و رانندگان بازداشتی را آزاد کرد. اعتراضات رانندگان کامیون تا هم اکنون انعکاس اجتماعی وسیعی داشته است. به عنوان شکلی از همبستگی اخبار هر روزه این اعتصاب در کانالهای تلگرام کارگران، معلمان و بخش های دیگر جامعه وسیعا انعکاس یافته است. در سطح جهانی نیز در شهری در هلند رانندگان کامیون با بوق زدن و رژه رفتن در خیابان حمایت خود را از اعتصاب همکارانشان در ایران اعلام کردند و در شهری در آمریکا نیز تعدادی از رانندگان ضمن ارسال عکسی، همبستگی خود را با رانندگان کامیون اعلام کردند.

اعتصاب رانندگان کامیون، اعتراض علیه فقر، گرانی، نابرابری و جهنم جمهوری اسلامی است، حزب کمونیست کارگری بر همبستگی سراسری کارگران، معلمان و بخش های مختلف مردم از این اعتراضات تاکید دارد. بازداشت شدگان این اعتراضات باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شوند. تهدید و ارعاب آنان باید متوقف شود.

 

پیش بسوی اعتصابات و اعتراضات سراسری

 

حزب کمونیست کارگری ایران

٧ مهر ۱۳۹۷، ٢٩ سپتامبر ۲۰۱۸

اینرا هم بخوانید

نامه نرگس محمدی برای نیکای شجاع از زندان اوین

نامه نرگس محمدی برای نیکای شجاع از زندان اوین.متن نامه به شرح زیر است: «قامت …