حزب کمونیست کارگری: بیستمین روز اعتصاب کارگران پیمانی نفت, ضرورت تجمعات کارگران اعتصابی

اعتصابات کارگری، اطلاعیه شماره ٢٠:
امروز بیستمین روز اعتصاب گسترده کارگران پیمانی نفت است. اعتصابی که ابعاد سراسری به خود گرفته و به مرکز توجه کل جامعه تبدیل شده است. همانطور که در روز گذشته گزارش کردیم اعتصاب کارگران پیمانی پالایشگاههای نفت و گاز و پتروشیمی و نیروگاههای سیکل ترکیبی همچنان ادامه دارد و اعتصاب کارگران پالایشگاههای بزرگی چون اصفهان و قشم و اصفهان را در برگرفته است. روز گذشته از کشیده شدن دامنه اعتصاب به ٢٥ شهر گزارش کردیم، امروز کارگران شرکت IDC دشت عباس دهلران نیز به صف اعتصابیون پیوستند و اعتصاب کارگران پیمانی نفت هم اکنون دهها مرکز تولید نفت و گاز و پتروشیمی و شرکتهای وابسته را در بر میگیرد. از جمله بنا به گزارشات در پارس جنوبی بیش از ١٥ هزار کارگر از ٣٦ شرکت که در پالایشگاهها و مراکز نفتی کار میکنند هم اکنون در اعتصاب بسر میبرند.
تقلاهای پیمانکاران و صاحبان کار برای تضعیف اعتصاب و به کار برگرداندن اعتصابیون ادامه دارد. از جمله در پتروپالایش شرکت اکسیر صنعت، با وعده افزایش جدی حقوق و عملی کردن برخی خواستهای کارگران توسط مدیریت، شماری از کارگران به شرکت بازگشتند. اما بعد با روشن شدن پوچی وعده های کارفرما کارگران دوباره شرکت را ترک کردند و اعتصابشان را ادامه دادند. در موارد دیگری نیز شاهد چنین بازیهایی از جانب پیمانکاران بوده ایم اما گزارشها گویای اینست که موارد بازگشت به کار کارگران در اثر وعده های کارفرمایان بسیار محدود بوده است و در تمام موارد بعد از بدقولی کارفرما دوباره به تعطیلی کار منجر شده است. در بعضی جاها پیمانکاران اقدام به استفاده از کارگران غیر ماهر و غیر متخصص به جای کارگران اعتصابی کرده اند. اما نتیجه اش خسارت وارد شدن به دستگاهها و پروژه ها بوده است. اما موارد این نوع اقدامات نیز محدود بوده و کارگران پیمانکارانی را که با چنین ترفند هایی تلاش به شکستن اعتصاب کارگران میکنند، شناسایی و افشا میکنند.
یک ابزار مهم هماهنگی اعتصاب کارگران نفت همچون تمامی بخش های اعتراضی جامعه مدیای اجتماعی است. نیروهای امنیتی حکومت تلاش کرده اند که وارد گروههای کارگران شوند و فعالین علنی این گروه ها را زیر فشار و تهدید قرار دهند. اما نباید اجازه داد این فشارها مانع اطلاع رسانی و هماهنگی اعتصابات کارگری شود. در مقابله با این ترفند باید مدیای اجتماعی را در همه جا به مرکز انعکاس صدای اعتراض کارگران تبدیل کرد.
اعتراض کارگران اعتصابی نفت تا کنون به شکل ترک محل کارشان و رفتن به خانه ها بوده است. اما اکنون بحث در میان کارگران اعتصابی اینست که ماندن درخانه کافی نیست و تجمع و اعتراض باید یک بخش مکمل این اعتصاب باشد و صدای اعتراض کارگران را گسترده تر به کل جامعه برساند. یک نمونه از این تجمعات، تجمع شبانه تعدادی از کارگران پیمانکاری شهر ایذه در یکی از پارک‌های این شهر در روزهای اخیر بود. کلا تجربه کارگرن نیشکر هفت تپه نیز که با تجمعات خود صدایشان جهانی شده است برای کارگران نفت و دیگر بخشهای اعتصابی نکات بسیار آموزنده ای در بر دارد.
اعتصاب گسترده کارگران نفت در کنار هفتاد روز اعتصاب نیشکر هفت تپه و همچنین اعتصاب کارگران هپکو و گسترش تحرکات اعتراضی در دیگر محیط های کارگری و در کل جامعه گفتمان بر سر اعتصاب سراسری را به امری ممکن و عملی و عاجل تبدیل کرده است. باید برای سازماندهی آن تلاش جدی انجام داد و شورای هماهنگی اعتصابات و شورای سازماندهی اعتراضات در تمام شهر ها را شکل داد. اعتصابات کارگری باید با وسیعترین حمایت ها پاسخ بگیرد و صدای آن جهانی شود.

پیش بسوی اعتصابات سراسری
پیش بسوی ایجاد شوراها
حزب کمونیست کارگری ایران
٣٠ مرداد۱۳۹۹، ٢٠ اوت ۲۰۲۰

اینرا هم بخوانید

فراخوان معلمان به تجمع در ۱۳ اردیبهشت در تهران مقابل سازمان برنامه و بودجه در شهرستانها مقابل مقابل اداره آموزش و پرورش

فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران برای روز پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت به تجمع در …