شصت و هفتمین روز اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه

هفت تپه: شماره ٧٠:
امروز ٣٠ مرداد کارگران نیشکر هفت تپه در شصت و هفتمین روز اعتصاب خود بار دیگر در مقابل فرمانداری تجمع کردند. در این تجمع کارگران با سخنرانی های پر شور خود همچنان بر پیگیری متحدانه خواستهایشان تاکید کردند. از جمله یکی از کارگران گفت که “آقایان دولت، سپاه و همه و همه با اسد بیگی هستند. اما ما با اتحادمان به اعتصاب ادامه میدهیم” و بعد همین گفته را به زبان عربی بیان کرد و با کف زدن جمعیت پاسخ گرفت. همچنین یکی دیگر از کارگران با گفتن اینکه از سال ٩٤ مرتبا برای گرفتن دستمزدها تجمع کرده ایم و ادامه این وضع ممکن نیست، گفت امروز مشکل هفت تپه باید بطور اساسی حل شود.
لازم به یادآوری است که بعد از ظهر روز گذشته سومین نشست شماری از نمایندگان مجلس اسلامی با نمایندگان کارگران نیشکر هفت تپه جهت بررسی مشکلات شرکت در مکان کمیسیون تلفیق مجلس اسلامی برگزار شد. در این نشست وزیر اقتصاد و دارایی، رئیس سازمان خصوصی سازی، نماینده وزارت کار، نماینده استاندار خوزستان، نمایندگان شرکت هفت تپه و برخی دیگر از مسئولان مربوطه حضور داشتند. این نشست بیش از هر چیز بن بست حکومت و قدرت اعتصاب کارگران را به نمایش میگذاشت. در این نشست بعد از بحث های مقدماتی در مورد پرداخت دستمزدهای معوقه کارگران و موضوع پیگیری راه اندازی کشت از سوی استاندار خوزستان بحث اصلی بر سر تعیین تکلیف مالکیت شرکت بود. اما بحثی در مورد بازگشت به کار کارگران اخراجی به میان نیامد. مقامات حکومتی در گزارشاتشان با گفتن اینکه دو ماه از معوقات کارگران پرداخت شده و دو ماه دیگر هم پرداخت خواهد شد و سعی میکنند تا ١٥ مهر موانع کشت را حل کنند و برای تمدید دفتر چه های درمانی منتظر لیست افراد شامل بیمه هستند و غیره، سعی کردند تصویری دهند که گویا مسایل نیشکر هفت تپه در حال حل و فصل شدن است و خواستهای کارگران اعتصابی عملی شده است. اما نتیجه همه این حرفها چیزی جز وعده و وعید نبوده است. کارگران میگویند پرداخت دستمزد حق شان است. کار میکنند و مزدشان را میخواهند. تازه این دو ماه مزد را هم بعد از نزدیک هفتاد روز جنگیدن پرداخت شده و زیر فشار اقتصادی سنگینی که قراردارند این پول در همان دو روز اول صرف پرداخت قرضهایشان شده است و اکنون همه مشکلات به جای خود باقیست. بعلاوه به کارگران نی بر فقط یکماه مزد داده شده است. تاکید کارگران نیشکر هفت تپه اینست که خواست اصلی آنها علاوه بر افزایش دستمزد، خلع ید از بخش چپاولگر خصوصی و اسد بیگی ها و بازگشت به کار همکاران اخراجی شان است.
در جلسه کشاف روز گذشته مجلس اسلامی بعد از کلی بحث و جدل و تهدید وزیر اقتصاد از جانب مجلس به اینکه اگر در مورد وضعت مالکیت نیشکر هفت تپه تصمیمی گرفته نشود میتوانند از اختیارات خود استفاده کنند و وی را استیصاح کننده، بالاخره برای تصمیم گیری در مورد این موضوع به وزیر اقتصاد و سازمان خصوصی سازی ١٥ روز مهلت داده شد که تصمیم گیری کنند. بدین ترتیب جلسه بعدی مجلس در این مورد پانزده روز دیگر خواهد بود. اما کارگران اعلام کرده اند که خواست آنها پایان دادن به بساط چپاول بخش خصوصی در این شرکت و اسد بیگی ها و کسانی همچون اوست. کارگران خواستار عملی شدن دیگر مطالبات مزدی و بازگشت به کار اسماعیل بخشی و دیگر همکارانشان هستند. کارگران ادامه این وضعیت را ممکن نمیدانند و در دفاع از زندگی و معیشتشان بر ادامه اعتصاب تا پاسخگویی به خواستهای اعلام شده شان تاکید دارند. از اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه باید وسیعا حمایت کرد.
پیش بسوی اعتصابات سراسری
پیش بسوی ایجاد شوراها
حزب کمونیست کارگری ایران
٣٠ مرداد۱۳۹۹، ٢٠ اوت ۲۰۲۰

اینرا هم بخوانید

کمیسر عالی حقوق بشر خواستار پایان خشونت جنسیتی و لغو حکم توماج صالحی در ایران شد

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای «سرکوب خشونت‌آمیز» زنان و دختران در …