حزب کمونیست کارگری: کارگران فولاد اهواز: اخراجها را در عمل محکوم میکنیم

در اعتراض به اخراج غریب حویزاوی و حسین رضایی
روز شنبه ۲۲ خردادماه حکم اخراج غریب حویزاوی و حسین رضایی از کارگران فولاد اهواز در جلسه اداره کار اهواز به آنان اعلام شد. غریب حویزاوی و حسین رضایی هر دو از سال ۱۳۸۶ دراین شرکت مشغول به کار هستند. براساس خبر منتشر شده از سوی گروه صدای مستقل کارگران گروه ملی فولاد پس از آنکه در روزهای گذشته تعدادی از پرسنل فولاد اهواز در اعتراض به اخراج دو همکار خود وتهدید دیگر کارگران به اخراج به دفتر مدیریت عامل شرکت میروند، یوسفی مدیر عامل شرکت آنان را برای پیگیری این مساله به شمیلی معاونت نیروی انسانی شرکت ارجاع میدهد‌. اما قبل از هرگونه پیگیری ای از سوی شمیلی پیرو طرح شکایتی که از فروردین ماه توسط کارگران فولاد اهواز در در اداره کار ثبت شده بود، صبح ۲۲ خرداد جلسه ای در اداره کار با حضور “غریب حویزاوی” و ” حسین رضائی” تشکیل گردید و نماینده شرکت گروه ملی فولاد حکم اخراج این کارگران را به آنها رسماً ابلاغ میکند. این جلسه بیش از پیش همدستی مدیران فاسد فولاد اهواز و اداره کار و نهادهای امنیتی را به نمایش گذاشت. در این جلسه در برابر اعتراض غریب حویزوای و حسین رضایی به اخراج خود از کار، عوامل اداره کار تنها کاری که کردند مکلف کردن شرکت به پرداخت حقوق و مزایای پرداخت نشده این دو کارگربود.
ماجرا از این قرار است که روز دهم فروردین غریب حویزاوی و حسین رضایی بدنبال اعتراضاتی که کارگران این شرکت بخاطر عدم پرداخت برخی آیتم های مزدی و وضعیت اسفناک شغلی و معیشتی خود داشتند، با ممانعت حراست از ورود به شرکت مواجه شدند و همانجا مطلع شدند که از کار بیکار شده اند. در اعتراض به این اخراجها جمعی از کارگران بخش‌های مختلف شرکت در روز ۱۵ فروردین مقابل تالار اجتماعات دست به تجمع زده و خواهان بازگشت به کار همکارانشان شدند. علیرغم اینکه پاژنگی مدیر حراست در میان تجمع کنندگان حاضر شد و وعده پیگیری بازگشت به کار این کارگران را داد اما آن ها بسر کار بازگردانده نشدند. در نتیجه حکم اخراج آنان با شکایت کارگران فولاد اهواز در دستور بررسی اداره کار اهواز قرار گرفت. جلسه روز ۲۲ خرداد اداره کار جهت رسیدگی به این شکایت و با خواست بازگشت به کار برگزار شده بود. نکته قابل توجه اینجاست که قرارداد این کارگران هنوز پایان نیافته است و شرکت با استناد به یک بند مندرج در قرارداد که کارفرما را مخیر به اخراج کارگران در صورت نارضایتی از آنان میکند، دست به این اقدام گستاخانه زده است. بنا برخبرها هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت لیستی از فعالین کارگری فولاد را تهیه کرده که همگی آنان را به مرور و به بهانه‌های مختلف از کار اخراج نماید. این کارگران در عکس العمل به این اخراجها طی بیانیه ای با تاکید به اینکه در مقابل این اخراجها می ایستند اولتیماتوم دادند و گفتند که اخراجها را در عمل محکوم میکنند. در بخشی از بیانیه این کارگران چنین آمده است: “اخراج هر کارگر تعرض به جنبش کارگری است پس همانطور که قبلاً هم‌نشان داده ایم متحدانه برای حقوق تک تک کارگران می ایستیم. باید تصمیم گیران اصلی که برای عمق بخشیدن به تفرقه‌های پوچ میان کارگران شبانه روز تلاش میکنند و طرح و نقشه پیاده میکنند را از اقدام خود پشیمان کنیم. گروه ملی فولاد اهواز جایی نیست که مدیر پروازی و فراری و دوستان بزدل او در آن جولان دهند و هر وقت اراده کردند برگه اخراج به دست کارگر بدهند. شرکت گروه ملی محیط کار ماست و این ما هستیم که حکم اخراج یوسفی و نماینده هایش را داده ایم. کارگران اخراجی باید بکار برگردند”.
حزب کمونیست کارگری حمایت قاطع خود را مبارزات کارگران فولاد اهواز اعلام کرده و بر به مبارزه متحدانه کارگران در برابر این تعرضات با اتکاء به مجمع عمومی به عنون مکانی برای تصمیم گیریر جمعی و متحدانه و شورایی کارگران و به میدان آمدن دوباره خانواده ها که سنتی جا افتاده در این شرکت دارد تاکید میکند.
حزب کمونیست کارگری ایران
۲۳ خرداد۱۴۰۰، ۱۳ ژوئن ٢٠٢١

اینرا هم بخوانید

حمایت انقلاب زنانه از فراخوان اعتصابات سراسری چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ روز جهانی کارگر

برپاخیز برای زن زندگی آزادی! در اعتراض به جنگ علیه زنان در دور جدیدِ تحمیل …