حزب کمونیست کارگری: یک موفقیت کارگران نی بر هفت تپه و دو خبر دیگر اعتراضی کارگری

اطلاعیه خبری

کارگران نی‌بر مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت تپه بدنبال تجمعی که در روز  هشتم دیماه در مقابل ساختمان اداری این واحد داشتند، در روز نهم دی ماه موفق شدند یکماه از حقوق خود را که مربوط به مهرماه بود دریافت کنند. اما هنوز طلبهای دیگر کارگران که بالغ بر چهارماه حقوق پرداخت نشده و برخی خواستهای دیگر است باقی مانده است. دلیل دیگرِ اعتراض روز گذشته کارگران نی‌بر مربوط به مشکل پرداخت نشدن هزینه بازنشستگی حدود ۶۰ نفر از کارگران است. به گفته کارگران حدود ۶۰ نفر از همکاران آنها به‌رغم داشتن سوابق بالای ۲۰ سال هنوز امکان بازنشستگی با قانون مشاغل سخت و زیان‌آور را پیدا نکرده‌اند.

کارگران نی بر نیشکر هفت تپه که شمار آنها ۱۰۵ نفر است و به صورت قراردادی در این مجتمع کار میکنند، در حال حاضر به غیر از دستمزد پرداخت نشده آبان و آذر ماه سال جاری، بابت دو ماه حقوق کامل ماه‌های خرداد و تیر نیز از کارفرما طلبکارند.  کارفرما حق بیمه این دو ماه را پرداخت کرده است اما خیال پرداخت دستمزد آن دو ماه را ندارد. کارگران اخطار داده اند که اگر تمامی طلبهایشان پرداخت نشود به اعتراضاتشان ادامه خواهند داد. به گفته کارگران نی‌بر، بدنبال اعتراضات آنان در شهریور ماه و بر اساس توافقنامه ای که در  ۳۱ شهریور بین کارفرما و کارگران نی‌بر قراردادی به امضا رسید، مدیریت شرکت هفت تپه موظف به پرداخت حقوق ماه‌های سوم و چهارم آنها گردید و همچنین مقرر شد که از ابتدای مهر ماه نیز آنها در مجتمع هفت تپه بکار گرفته شوند. اما این تعهدات هنوز عمل نشده و آنها همچنان بلاتکلیف  و بیکارند. بهانه کارفرما برای بکار نگرفتن کارگران نی‌بر شروع نشدن فصل بهره‌برداری از مزارع نیشکر است. اما طبق تفاهم‌نامه موجود کارفرما می‌تواند در صورت آغاز نشدن فصل بهره‌برداری، از کارگران نی‌بر در بخش‌های دیگر مزارع نیشکر استفاده کند.

– روز نهم دی ماه نزدیک به ۲۰۰ کارگر مجموعه شهرداری بروجرد در استان لرستان که با عناوین مختلف شغلی در بخش های مختلف اداری مشغول به کار هستند در ادامه  اعتراضاتشان به جابه جایی محل کاری خود به واحد خدماتی و جمع آوری زباله دست از کار کشیده و دست به تجمع زدند. این کارگران میگویند که هیچکدام حاضر به ادامه کار در بخش خدماتی شهرداری نیستند و در همین رابطه از  اول دیماه در اعتصاب بسر میبرند.  تعدادی از آنها در روز گذشته مقابل ساختمان شورای شهر و شهرداری تجمع داشتند. موضوع دیگر اعتراض این کارگران تعویق پرداخت هشت ماه دستمزدشان است. بنا بر خبرها شهرداری بروجرد حدود ۲ هزار نیروی رسمی، پیمانی و قراردادی و شرکتی دارد و میانگین سابقه کاری کارگران جابجا شده یک تا ۵ سال است.

در عکس العمل به این اعتراضات اعلام شده است که شهرداری بروجرد حدود ٨٠٠ کارگر مازاد دارد که به مرور جذب شده اند و اکنون شهرداری امکان پرداخت دستمزد آنها را ندارد. این گفته ها نشان از این است که دولت ورشکسته جمهوری اسلامی با کاستن شمار کارگران شهرداری وضعیت بهداشتی شهرها را به مخاطره انداخته است. در برابر این پاسخ گستاخانه، کارگران اعلام کرده اند که تا گرفتن حق و حقوقشان به اعتراض خود ادامه خواهند داد.

– روز ٩ دی ماه کارگران اخراجی پروژه جاده  پاتاوه  – دهدشت دراستان کهگیلویه و بویراحمد با تجمع مقابل فرمانداری و ادامه آن در کارگاه خواستار بازگشت خود به کار شدند. به گفته کارگران مدیریت شرکت نزدیک به ٤٠ نفر از  کارگران را اخراج و به جای آنان آشنایان و روابط خود را به کار گرفته است. 

پیش بسوی اعتصابات

پیش بسوی شوراها سراسری

حزب کمونیست کارگری ایران

٩ دیماه ٩٨،  ٣٠ دسامبر ٢٠١٩

اینرا هم بخوانید

Hollow operation, Hollow regime- Bahram Soroush

April 15, 2024 The Islamic Republic’s drone and missile attack on Israel was not a …