حمله نیروهای دموکراتیک سوریه به آخرین مواضع داعش در باغوز

نیروهای دموکراتیک سوریه حمله دیگری را به آخرین موضع داعش در سوریه، روستای باغوز در شرق این کشور آغاز کرده‌اند.

مصطفی بالی رئیس روابط عمومی نیروهای دموکراتیک سوریه در توئیتر خبر داد که “درگیری مستقیم” آغاز شده است.

این حمله از ساعاتی پیش آغاز شده و انبارهای سلاح داعش هدف حملات هوایی قرار گرفته‌اند.

نیروهای دموکراتیک سوریه از شبه‌نظامیان کرد و عرب به فرماندهی کردها تشکیل شده و از حمایت ائتلاف به رهبری آمریکا برخوردارند.

اگر نیروهای دموکراتیک سوریه باغوز را از اشغال داعش خارج کنند انتظار می‌رود که آمریکا و متحدانش رسما پایان کار “دولت خلافت اسلامی” را اعلام کنند.

ا وجود اینکه داعش تقریبا تمام مناطق تحت کنترل خود را از دست داده اما این پیکارجویان همچنان تهدید امنیتی بزرگی برای منطقه و دنیا محسوب می‌شوند.

داعش در سال ٢٠١٤ اعلام موجودیت کرد و بخش‌های بزرگی از عراق و سوریه را اشغال کرد.

اسلامگرایان تندروی داعش زمانی ٨٨ هزار کیلومتر از خاک عراق و سوریه را در کنترل داشتند و هشت میلیون نفر در زیر سلطه این پیکارجویان زندگی می‌کردند که با فروش نفت، باج گیری، سرقت و آدم‌ربایی میلیاردها دلار برای عملیات خود به دست می‌آوردند.

اما پس از پنج سال نیروهای محلی با کمک قدرت‌های جهانی داعش را از این اراضی بیرن رانده و فقط چندین کیلومتر مربع در اختیار آنها باقی مانده است.

نیروهای دموکراتیک سوریه ده روز پیش هم از “حمله نهایی” به مواضع داعش خبر داده بودند اما بعد گفتند با توجه به سپر انسانی که داعش برای خود ایجاد کرده مجبور شده‌اند از سرعت حملات کم کنند.

پس از آن بیش از هشت هزار غیرنظامی که بیشتر آن زن و کودک بودند از باغوز خارج شدند و به مقرهای نیروهای دموکراتیک سوریه برده شدند تا بازرسی و سوال جواب شوند و به آنها آب و غذا داده شود.

به گفته سخنگوی نیروهای دموکراتیک سوریه از روز شنبه دیگر کسی از باغوز بیرون نیامده است اما در یک ماه گذشته چهار هزار پیکارجوی داعش تسلیم و پنج نفر از افراد نیروهای دموکراتیک سوریه که اسیر بوده آزاد شده‌اند.

ه گفته نیروهای دموکراتیک سوریه هنوز از سرنوشت دیگر اسرا و گروگان‌های داعش از جمله گروگان‌های غربی خبری در دست نیست.

جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا یکشنبه گفت که نیروهای “داعش هنوز در عراق و سوریه پراکنده هستند و در دیگر نقاط دنیا در حال رشدند.”

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا پیشتر گفته بود که داعش شکست خورده اما آقای بولتون گفت رئیس جمهور آمریکا هیچوقت نگفته که در کنترل گرفتن اراضی تحت اشغال داعش به معنای آن است که داعش به پایان خود رسیده است.

عراق پانزده ماه پیش اعلام کرد که جنگ با داعش در محدوده مرزهایش به پایان رسیده و نیروهای این کشور مرزهای سوریه و عراق را کاملا تحت کنترل گرفته‌اند.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

بیش از صد چهره فرهنگی و هنری جهان خواستار آزادی فوری توماج صالحی شدند

یش از صد چهره فرهنگی، مدنی و هنری بین‌المللی در نامه‌ای خواستار آزادی بیدرنگ توماج …