خطر تکرار فاجعه ای نظیر سیل استان گلستان در استانهای غربی کشور بویژه در استان لرستان

 

بر اساس اخبار و گزارشات عصر روز یکشنبه 11 فروردین ماه بدنبال بارندگی های شدید سیل ویرانگر در استان های خوزستان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری و ایلام راه افتاده است. بیشترین خسارات و ویرانی ها دراستان لرستان و در شهرهای پلدختر، بروجرد و دلفان بوده است. برخی اخبار در این مورد امروز

/*50 درصد شهرستان دلفان دچار آب‌گرفتگی شد؛ راه ارتباطی ۳۰۰ روستا قطع شده است.4 نفر در اثر سیل در این استان کشته شده اند.

* ۶۰ متر از دیوار ساحلی پلدختر که ظاهرا قرا بود سیل بند باشده، فرو ریخته و آب وارد شهر شده است.

*راه های  ارتباطی شهرهای ایلام به دهلران و شهر معمولان و پلدختر به‌طور کامل قطع شدخ است.

* مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان ا.اوضاع وحشتناک سیلاب در ۳ شهر لرستان/ خانه‌ها تخلیه نشوند کشته خواهیم داشت

*اعلام حالت فوق‌العاده در خوزستان؛

*مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه:۱۹ هزار خانوار کرمانشاهی مناطق خطرناک اخطار تخیله دریافت کرده‌اند

* اوضاع در استان گلستان بحرانی است. شهر گمیشان آب دوباره بالا آمده است مردم منطقه گمیشان پس از گذشت ۱۰ روز همچنان در محاصره سیل قرار دارند.فیلم

https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=MG5CS_GJkEc&fbclid=IwAR3ucmcKQYSuTeVV82YKJNLLFSp4zxNx8aK2q7hWA9E0PuM6nFknCViTVYQ

*110 روستای سوادکوه براثر سیل خسارت دیده است

*معاون امور هماهنگی استان‌های بنیاد مسکن حکومت گفته است: ۲۵ هزار واحد مسکونی کشور در سیلاب اخیر تخریب شد.

اینها اخبار و گزارشاتی از سیل در کشور می باشد. بطور واقعی یک فاجعه تمام عیار در حال شکل گرفتن می باشد. در 10 روز گذشته و در جریان سیل در دو استان شمال شاهد فاجعه بودیم. شاهد بودیم که حکومت کاری بطوری واقعی برای مردم انجام نداد. بعد از گذشت سه روز از فاجعه سیل در این استان و بدنبال اعتراضات مردم، وارد کمک رسانی محدود به مردم شد. نتیجه این سیاست دیر واکنش نشان دادن حکومت و عدم کمک رسانی به موقع و تامین نیازهای اولیه مردم این شده است که دهها هزار نفر رسما آواره شده اند. شهر گمیشان هنوز پر آب می باشد و به دریا وصل شده. حکومت آدمکشان و اختلاسگران و دزدان حکومت هنوز که هنوز است  نتوانسته کمک های اساسی به مردم این منطقه برساند. حمایتهای مردم در  در استانهای شمالی و کمک رسانی شان به سیل زدگان و همبستگی در سراسر کشور تا حدودی توانسته آلام و دردهای مردم این منطقه را موقتا  و گذرا کاهش بدهد. اما ابعاد فاجعه بسیار بیشتر و گسترده تر از آن است که حکومت وانمود می کند.

نظیر فاجعه گلستان، الان در انتطار سایر استانهای غربی و جنوبی کشور، بویژه استان لرستان می باشد. تقریبا تمام شهرهای استان لرستان با سیل ویرانگر درگیر می باشند. شهر پلدختر ارتباطش با دنیای خارج قطع شده است. آب و برق و گاز و تلفن موبایل قطع می باشد. شهرهای دهلران، ایلام و بروجرد و دلقان بیشترین خسارات را دیده اند. به گفته حکومت بیش از 50 درصد شهر دلفان را آب فرا گرفته است. در چند روز گذشته شهر پلدختر هم زیر آب رفته است. حکومت جنایتکاران  کار اساسی در امر کمک رسانی فوری انجام نداده است. خطر تکرار فاجعه ای نظیر  آق قلا، گمیشان در استان گلستان ، حالا استان لرستان و شهرهای نامبرده را تهدید می کند.

در خوزستان اعلام وضعیت اضطراری شده است. رودحانه  های کارون، دز و کرخه بالا آمده اند. خطر شکستن سدهای این رودخانه ها و جاری شدن سیل به شهرها و روستاهای اطراف آن جدی است.

سیلی که در استانهای خوزستان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری و ایلام راه افتاده است هر آن احتمال آن میرود دهها شهر و صدها روستا را با خود ببرد. امروز مردم منطقه خزعلیه سوسنگرد هنگام حضور استاندار خوزستان  دست به اعتراض زده و علیه استاندار شعار داده و خواها کمک های فوری شدند. اعتراضات ایتچنینی در گوشه و کنار همه استانهای سیلزده جریان دارد. دو روز پیش هم مردم شهر آق قلا دست به اعتراض زدند.

مردم در این وضعیت بحرانی به این نتیجه رسیده اند که حکومت نمی خواهد کاری برای مردم سیلزده انجام بدهد به همین خاطر بدرست دست به اعتراض بر علیه حکومت می زنند. این کاری است که مردم باید در سراسر کشور و در حمایت از سیلزدگان کرده و حکومت را زیر ضرب اعتراض و مبارزه شان برای کمک رسانی فوری به سیلزدگان بگیرند.

واقعیت این است که حکومت دزدان و اختلاسگران بدون اعتراض و فشار و زور مبارزه مردم کمکی به مردم مصیبت دیده و سیلزده نخواهند کرد. در نتیجه امروز در این شرایط بحرانی و حساس که یک فاجعه بزرگ کل مناطق سیلزده را تهدید می کند، جان و زندگی میلوینها نفر مستقیما بواسطه سیل ویرانگر در معرض خطر قرار گرفته، یک همبستگی سراسری و منطقه ای برای کمک رسانی و یاری رساندن به سیلزدگان بیش از هر زمانی نیاز و امر مهم  و فوری امروز می باشد.

باید دست به کار سازماندهی کمک های سراسری؛ راه انداختن کاروانهای امدادرسانی مردمی به سیلزدگان شد. در شهرها و محلات باید تشکل های همیاری مردمی برای کمک به سیلزدگان را سازمان داد و مستقیما وارد عمل شد. تحربیات تاکنونی مردم در این چهار دهه گذشته هم این را ثابت کرده که انتظار  کمک رسانی از حکومت بیهوده بود و باید مستقیما مردم دست به کار کمک رسانی به سیلزدگان بشوند.همزمان باید اعتراضات گسترده و سراسری را در مقابل مراکز دولتی بر علیه سیاست های کثیف حکومت وبی مسئولیتی اش در عدم تامین نیازهای فوری مردم، بر پا داشت، فشار بر حکومت وارد کرد تا کمک های فوری به سیلزدگان برساند.فقط با زور اعتراض،تشکل؛ مبارزه و همبستگی سراسری و یکدل و یک صدای همه مردم کشور است که میشود از ابعاد این فاجعه کاست.

محمد شکوهی

١١ فروردین ١٣٩٨، ٣١ مارس ٢٠١٩

اینرا هم بخوانید

زمزمه‌های افزایش قیمت بنزین از سال آینده- محمد شکوهی

خبرگزاری حکومتی ایلنا خبر از برنامه‌ریزی دولت برای سه‌نرخی شدن بنزین داده و نوشته: “آنچه …