خیزش مردم در خوزستان در چهارمین روز گسترش بیشتری یافت

شماره ۴.در چهارمین روز از قیام تشنگان در استان خوزستان، شهرها و نقاط زیادی به صحنه  اعتراض وسیع مردم تبدیل شده است. علیرغم گسیل شمار وسیعی از نیروهای مزدور به خوزستان، اعتراضات خیابانی شبانه کماکان ادامه دارد و در برخی از شهرها چون اهواز و سوسنگرد وسعت زیادی پیدا کرده است. یکشنبه شب ۲۷ تیر، جوانان معترض منطقه ملاشيه در جنوب شهر اهواز ، جاده اصلی اهواز به خرمشهر و مردم منطقه الباجى در شمال شهر اهواز جاده اهواز به شوش را مسدود کردند. به گفته شاهدان عینی، در شهرهای هویزه، ماهشهر، سوسنگرد و برخی مناطق اهواز، نیروهای سرکوبگر از بیم حضور مردم از ساعت ها قبل از تاریک شدن هوا، با بیشترین تعداد میادین و خیابانهای اصلی شهر را قرق کرده بودند. اما مردم همچنان در خیابان مانده و شعارهای اعتراضی سر دادند.

ویدیوهای منتشر شده در رسانه های اجتماعی حاکی از آن است که در سوسنگرد ماموران سپاه؛ یگان ویژه و لباس شخصی ها علاوه بر استفاده از گاز اشک آور، با استفاده از سلاح جنگی و تفنگ های ساچمه ای، به سمت جمعیت انبوه معترضان شلیک مستقیم می کنند. برابر اخبار منتشره تعدادی از مردم در جریان این تیراندازی ها زخمی و مجروح شده اند. نيروهاى امنيتى ده ها نفر از اهالي خرمشهر، سوسنگرد، اهواز، هویزه و ماهشهر كه سابقه حبس و بازداشت در اعتراضات سابق داشتند را دستگیر کرده اند.

مشخصه بارز اعتراضات کنونی تجمعات محله محور مردم در شهرهایی بود که اعتراضات در آنها جریان دارد. یک وجه قابل مشاهده در این اعتراضات سازمانیافتگی تظاهراتها است. پایه های این سازماندهی در خیزش آبان گذاشته شد و مردم با کنترل محلات اعتراضات جانانه ای را به پیش بردند و امروز این تجربه و روابطی که در بین مردم معترض در محل ایجاد شده است، امر سازماندهی اعتراض را عملی تر کرده است. این خود زمینه مناسبی برای ایجاد شوراهای سازماندهی اعتراضات در تمام محلات در همه شهرهاست. شوراها را باید تشکیل داد تا با برنامه ریزی مشخصتر و دخالتگری وسیعتر افراد بتوان نیروی توده ای و اجتماعی در هر شهر را  به میدان آورد. شوراها  را باید تشکیل داد تا با شعارهای از قبل تدارک دیده شده جهت درست به اعتراضات مردمی داد و اجازه نداد که کسانی با زدن رنگ قومی ویا مذهبی به اعتراضات آنها را  به بیراهه بکشند و تفرقه ایجاد کنند. لیست خواستهای ما روشن است و همین مطالبات باید مضمون شعارهای تظاهرات ها ی ما را تشکیل دهد. همانطور که اشاره کردیم در اعتراضات چند روزه مردم شماری بازداشت شده اند. باید اسامی آنها را بدست آورد و با عکس و مشخصات اخبار آنرا رسانه ای کرد . همراه با خانواده ها در مقابل مراکزی که آنها را در بازداشت نگاه داشته اند جمع شد و خواستار آزادی بدون قیدو شرط تک تک بازداشت شدگان شد. حکومت تلاش میکند که خانواده های بازداشت شدگان را زیر فشار بگذارد که مبادا خبر دستگیری عزیزانشان را رسانه ای کنند. با  گرفتن خانواده ها در حلقه حمایت ها و پشتیبانی خود این فشار را از روی آنها برداریم. در این اعتراضات افرادی زخمی شده و بعضا به بیمارستان ها منتقل شده اند. نسبت به وضعیت آنها هوشیار باشیم. تجربه آبان را داریم که بعضا افراد زخمی به بازداشتگاهها منتقل شدند. شورای سازماندهی و کسانی که پیشتاز سازماندهی این اعتراضات هستند لازمست که نسبت به همه این ها هوشیار باشند. اعتراضات مردمی را باید در تمام شهرهای خوزستان گسترش و سازمان داد. معضلات مردم خوزستان معضلات همه مردم در تمام استانها و در سراسر ایران است. باید از خیزش مردمی در خوزستان وسیعا حمایت و پشتیبانی کرد و این اعتراضات را در تمام شهرها و استانها تکثیر کرد. جمهوری اسلامی عامل و بانی فلاکت و نابودی زندگی و معیشت کل جامعه است. باید بساط این رژیم توحش وبردگی را  جارو نمود.

کمیته سازمانده حزب کمونیست کارگری- واحد خوزستان

۲۸ تیر ۱۴۰۰، ۱۹ ژوئیه ۲۰۲۱

اینرا هم بخوانید

تجمع بخش های مختلف بازنشستگان در کرمانشاه و چند خبر دیگر

اعتراضات هر روزه بخشهای مختلف بازنشستگان در شهرهای مختلف ادامه دارد. امروز هشتم خردادماه در …