خیزش های مردمی، اطلاعیه شماره ۲۵۰:بیانیه هنرمندان و تحریم جشنواره فجر، دستگیری سهیل عربی و دستگیریها در زاهدان و دیگر خبرها   

شماری از هنرمندان با انتشار بیانیه‌ای مشترک در شبکه‌های اجتماعی با هشتگ “نه به فجر”، این جشنواره را یکی از ابزارهای حکومت برای عادی‌ جلوه‌ دادن شرایط کشور اعلام کرده  و خواستار تحریم کامل آن شده اند. در بخشی از بیانیه این هنرمندان چنین آمده است:”صد و هفت روز از شروع انقلاب مترقی “زن، زندگی، آزادی” می‌گذرد. در این خیزش ملی دست کم ۵۱۱ نفر کشته شده‌اند. روزی نیست که خبر کشتار، دستگیری، حذف، سانسور و احکام ناعادلانه‌ی دیگر به گوش نرسد. فراتر از این، در سال گذشته‌ی میلادی  دست کم ۲۲۶۵۵ نفر در حوزه‌ی اندیشه و بیان دستگیر شده‌اند، ۲۱۱۵۰ ضربه شلاق و نیز ۷۲۰ سال زندان برای ۶۶۵ شهروند معترض صادر شده است. و تا آنجا که ما امکان تحقیق داشته‌ایم، حدود ۱۴۰ هنرمند و دانشجوی هنر به زندان افتاده‌اند. در این میان وزیر ارشاد گفته است که “نهاد‌های امنیتی مرتب از ما پیگیری می‌کنند تا فعالیت‌های هنری به صورت عادی برگزار شود.” با نیم‌نگاهی به خیابان و دانشگاه و زندان می‌توان فهمید که هیچ چیز به پیش از ۲۶ شهریورماه ۱۴۰۱، روز قتل ژینا (مهسا) امینی، باز نخواهد گشت. و تمنای “صورت عادی” خواست ارتجاع است. جشنواره‌ی فجر یکی از ابزارهای حکومت برای عادی‌ جلوه‌ دادن شرایط کشور است. ما قویاً از هنرمندان، همکارانمان، دست‌اندرکاران هنر  و نیز مخاطبان هنر و فرهنگ این مرزوبوم می‌خواهیم که به جشنواره‌ی فجر در تمام رشته‌ها نه بگویند”.

خبر دیگر اینکه روز امروز سیزدهم دیماه کارگران پیمانی مخابرات استان گیلان در اعتراض به سطح نازل حقوقها و وضع بد معیشتی و شرایط اسفناک کاری خود دست به اعتصاب زدند و در رشت تجمع کردند. این کارگران در رودسر نیز جلوی مخابرات تجمع داشتند و علیرغم حضور فرماندار و مقامات مسئولی از اطلاعات سپاه و نیروی انتظامی برای تهدید کارکنان و ممانعت حراست از ورود کارکنان قراردادی به داخل ساختمان مخابرات، این اعتصاب ادامه یافت. 

بازداشت مردم معترض و نیز سرکوبگریهای حکومت خصوصا در شهرهایی در  استان کردستان و سیستان و بلوچستان ادامه دارد. بنا بر خبرها  روز گذشته ۱۲ دی نیروهای سرکوب حکومت به سالن ورزشی کریم آباد زاهدان حمله کردند و دستکم سی نفر را بازداشت کردند. همچنین دستکم ۱۰ نفر از مردم در خیابان کشاورز زاهدان بازداشت شده اند و رسانه های وابسته به سپاه در بلوچستان از بازداشت ۴۰ نفر تحت عنوان “اراذل و اوباش” طی اقدامات اطلاعاتی “سربازان گمنام و با همکاری عملیاتی نیروهای سپاه و فراجا سیستان و بلوچستان” خبر داده اند. این دستگیری ها عکس العمل حکومت در برابر اعتراضات مردمی و چندین هزار نفره مردم در این شهر و فریاد زن، زندگی، آزادی و شعارهای ضد حکومتی آنهاست. اعتراضاتی که خود را در شعار کرد، بلوچ، آذری، آزادی، برابری در اعتراضات مردمی در شهرهای مختلف بازتاب داده است.

علاوه بر دستگیریها در زاهدان بنا بر خبرها روز گذشته سهیل عربی چهره سیاسی محبوب و شناخته شده و زندانی سیاسی ای که سالها عمر خود را در زندان گذرانده، بار دیگر دستگیر شده و به مکانی نامعلوم منتقل شده است. به گفته نزدیکان سهیل عربی، بدلیل شکنجه و ضرب و شتم و همچنین عدم دسترسی به داروی قلبی او در وضعیت جسمی بدی بسر میبرد.  حزب کمونیست کارگری این سرکوبگریها و ادامه دستگیریها را شدیدا محکوم میکند و بر آزادی فوری و بدون قید و شرط تمامی دستگیرشدگان شهر زاهدان، سهیل عربی و تمامی بازداشت شدگان تاکید دارد.

همچنین طبق گزارشات منتشر شده در اهواز  پنج کارگر بازنشسته به اسامی بهرام گرگان، محمد برون، فرهاد رهداری، جهانشاه اسدنیا و حسین اکبری از کارگران بازنشسته بخاطر اعتراضات گسترده بازنشستگان تامین اجتماعی در سال گذشته و فریاد اعتراضشان علیه فقر و بی تامینی و دزدی ها و اختلاس ها دوباره به دادگاه احضار شدند. این کارگران به اتهام “اجتماع و تبانی و اقدام علیه امنیت ملی از طریق مشارکت در تجمعات بازنشستگان اهواز” در تاریخ ۲١ دی‌ماه ۱۴۰۱ در شعبه اول دادگاه انقلاب اهواز محاکمه خواهند شوند. پاسخ این سرکوبگری ها گسترش اعتراضات سراسری بازنشستگان و همه مردم است.

آخرین خبر مربوط به تجمع اعتراضی معلمانِ خرید خدمات استان تهران در روز گذشته در مقابل وزارت آموزش و پرورش و در اعتراض به بلاتکلیفی خود بدنبال  بیش از ده سال سابقه‌ی تدریس است. به گفته معلمانِ خرید خدمات شهرستانهای استان تهران طبق بخشنامه‌ای که آموزش و پرورش صادر کرده، قرار بوده که آنها به صورت قرارداد کار معین در وزارت آموزش و پرورش جذب شوند اما برخلاف بخشنامه مصوب، برای تبدیل وضعیتِ معلمان شرط سنی زیر ۳۵ سال  تعیین شده است. گزارشات از ۱۳ هزار معلم خرید خدمات خبر میدهند که سالهاست در بلاتکلیفی شغلی و معیشتی بسر میبرند. قراردادهای آنها شرکتیِ است و حقوق خود را با واسطه‌ از وزارت آموزش و پرورش می‌گیرند که رقم آن از حقوق معلمان قرارداد  مستقیم که خود زیر خط فقط است کمتر است و آنها  بارها بر سر این موضوع تجمع و اعتراض داشته اند.

هجده دی سومین سالروز شلیک عمدی جمهوری اسلامی به هواپیمای مسافربری اوکراینی و سالگرد خیزش دیماه است. به این مناسبت ۴۱ تشکل دانشجویی، دانش آموزان، مادران، پزشکان و کادر درمان، زنان و جوانان انقلابی به تظاهرات، اعتراض و اعتصاب سراسری فراخون داده اند. باید وسیعا از این فراخوان حمایت و پشتیبانی کرد.

نابود باد حکومت اسلامی!

حزب کمونیست کارگری ایران

۱۳ دی ۱۴۰۱، ۳ ژانویه ۲۰۲۳

اینرا هم بخوانید

سازمان اطلاعات امنیت کانادا: عملیات جمهوری اسلامی در کانادا تهاجمی‌تر و گسترده‌تر شده است

سازمان اطلاعات امنیت کانادا، در گزارش سالانه خود درباره مداخلات کشورهای خارجی در کانادا در …