خیزش های مردمی: اطلاعیه شماره ۲۱۲:بیانیه اتحاد و همبستگی فعالین کارگری، زنان، نویسندگان، بازنشستگان، مادران دادخواه و هنرمندان و شاعران علیه اعدامها

۲۳۵ نفر از اعضای تشکلهای مختلف کارگری، تشکلهای دفاع  از حقوق زنان، کانون نویسندگان، معلمان، بازنشستگان، مادران دادخواه، خانواده‌های خاوران، و همچنین هنرمندان، شاعران و دیگر فعالین اجتماعی و مدنی طی بیانیه ای با عنوان” بیانیه‌ی “اتحاد و همبستگی در مخالفت با احکام ارتجاعی اعدام” و اعلام اینکه  زن زندگی آزادی یعنی پایان دادن به احکام ارتجاعی “اعدام” بدون هیچ چون‌وچرایی”،  بیانیه ای را منتشر کرده اند. این بیانیه بطور قاطعی اعدام فعالان بلوچ و کرد و همچنین اعدام “محسن شکاری” و “مجیدرضا رهنورد” و صدور احکام محاربه و اعدام برای سایرِ معترضینِ  قیام “زن، زندگی، آزادی” را محکوم میکند. این بیانیه ای است که با آن چهره های محبوبی از رهبران و فعالان کارگری و عرصه های مختلف اجتماعی کنار هم ایستاده و اتحاد و همبستگی شان را علیه اعدام ها اعلام میکنند. این بیانیه ای تاریخی در دل انقلاب زن، زندگی، آزادی است و متن آنرا اینجا بازتاب میدهیم:

” بیانیه: زن زندگی آزادی یعنی پایان دادن به احکام ارتجاعی “اعدام”، بدون هیچ چون‌وچرایی

“اعدام و قتل حکومتی “محسن شکاری” و “مجیدرضا رهنورد” از معترضانِ قیام «زن، زندگی، آزادی» در بامداد روز ۱۷ و ۲۰ آذر، تنها یکی از حربه‌های حکومت برای خاموش کردنِ مردم به ستوه‌ آمده از حکومت سرکوبگر جمهوری اسلامی است که با دست خالی هر روز به خیابان‌ها می‌آیند و علیه ظلم‌ و بیدادگری بر پیکره‌ی جامعه خود، متحدتر می‌شوند.

معترضان را در خیابان‌ها با باتوم می‌زنند، به گلوله می‌بندند، دستگیر و شکنجه می‌کنند، مورد تعرض قرار می‌دهند و بدون داشتن حق وکیل و سیر محاکمه‌ی عادلانه، مطابق با همین قوانین ظالمانه‌ی حاکمیت، به احکام طولانی و اعدام محکوم می‌کنند. حالا شاهد آن هستیم که در کنار اعدام فعالان بلوچ و کرد، دو نفر دیگر از معترضان را که آنها نیز تنها با خواست آزادی و برابری به میدان آمده بودند، با تعجیل و سرعتی حداکثری و بدون اطلاع به اعضای خانواده‌شان، اعدام کردند.

حکومت‌‌های ایدئولوژیک، اعدام را علیه آزادی بیان و تشکل‌ها و برای سرکوب و پیشگیری از اعتراضات مردمی به کار می‌برند. در ایران در تمام دوره‌های ترور و وحشت در حکومت‌های ناخواسته‌‌مان، شاهد اعدام دگراندیشان و معترضان بوده‌ایم؛ از اعدام‌هایی که به اعتراض‌ها علیه دیکتاتوری نظام پادشاهی انجامید تا اعدام هزاران زندانی سیاسی در دهه ۶۰ ازسوی مصادره‌کنندگان انقلاب و تمامی اعدام‌های سه دهه اخیر. در همه‌ی این اعدام‌ها، جان عزیز بسیاری از افراد به صرف داشتن عقایدی برخلاف حکومت‌های ستم‌گر و یا اعتراض علیه وضعیت زمان خود، ستانده شد. در طول تمامی این سال‌ها بسیاری از فعالان اجتماعی و سیاسی بارها مخالفت خود با اعدام را فریاد زدند و گاهی به همین دلیل هم به زندان افتادند.

اعدام یا همان قتل عمد حکومتی، ابزاری برای ایجاد خفقان در جامعه است. اعدام‌ها اغلب در پی محاکمه‌های ناعادلانه و با نقض اساسی‌ترین حقوق بشر اجرا می‌شود. این مجازات، منشاء تبعیض آشکار علیه تهی‌دست‌ترین، محروم‌ترین و آسیب‌پذیرترین اشخاص، از جمله مهاجران، اقلیت‌های عقیدتی/ مذهبی، قومیت/ملیت‌‌های محروم، افرادی با پایگاه اجتماعی-اقتصادی پایین، زنان، اعضای جامعه‌ی +LGBTQ و دیگر اقشار محروم است. هر چه افراد به “قدرت بیشتری” دسترسی داشته باشند، حق برخورداری از محاکمه عادلانه‌تر یا دور زدن قانون و فرار از این مجازاتِ [غیر انسانی و ارتجاعی] برایشان امکان‌پذیرتر است. تنها در ده ماه اخیر بیش از ۵۰۰ نفر در ایران اعدام شدند. بسیاری از این اعدام‌ها در سال‌های گذشته در ملاءعام انجام شده است تا پیام‌آور رعب و وحشت در میان مردم باشد و این عمل غیرانسانی را عادی‌سازی کند. بسیاری از اعدام‌ها با عنوان قصاص و برتری‌دادن به حس انتقام انجام می‌شود.

اگر شعار و نام قیامی که با خون (مهسا) ژینا امینی آغاز شد، زن زندگی آزادی است، پس باید هر چه رساتر اعلام کنیم که اعدام یک قتل عمد حکومتی است و هیچ انسانی با هیچ دلیلی نباید اعدام شود. از همین‌رو با محوریت “اتحاد و همبستگی علیه احکام ارتجاعی اعدام” از تمامی فعالین سیاسی، اجتماعی و تشکل‌های صنفی برای تشکیل کارزاری علیه اعدام، دعوت به عمل می‌آوریم‌ تا شاید اتحاد ما که سال‌ها برای زندگی مبارزه کرده‌ایم، بتواند مانع از قتل جان‌های بی‌گناه دیگری شود، چرا که این مبارزه، وظیفه‌ی ایستادگی در برابر این ظلمِ عیان را برای ما ایجاب کرده است.

مجازات اعدام نه فقط برای معترضین و نیروهای سیاسی، بلکه باید به طور کل لغو شود. ما تنها با تلاش جمعی برای “الغای اعدام” می‌توانیم “زندگی” را محقق کنیم. زندگی‌ای که یکی از ارکان اصلی قیام جاری است و‌ علیه ارتجاع، کشتار و عادی‌سازی از حربه‌ی اعدام در مقام تاکتیکی سرکوبگر علیه اعتراضات برحق مردمی است.”

حزب کمونیست کارگری از بیانیه اتحاد و همبستگی علیه اعدام (بیانیه فوق) کاملا استقبال و دفاع میکند و همه تشکلها و فعالین اجتماعی و سیاسی را به پیوستن به آن و مقابله متحدانه با اعدام و جنایات حکومت اسلامی فرا میخواند. این بیانیه در کنار فراخوانهای اعتراضی از سوی دانشجویان و دانش آموزان و جوانان انقلابی محلات برای روز سه روز ۲۸ تا ۳۰ آذر نشانگر حرکت جامعه علیه اعدام ها و سرکوبگری های حکومت است. انقلاب با قدرت علیه اعدام ایستاده است. زنده باد انقلاب زن، زندگی، آزادی!

نابود باد حکومت اسلامی!

حزب کمونیست کارگری ایران

۲۴ آذر ۱۴۰۱، ۱۵ دسامبر ۲۰۲۲

اینرا هم بخوانید

ورود تانک‌های اسرائیلی به «مرکز» رفح؛ گزارش درباره بمباران چادرهای آوارگان

همزمان با گزارش‌ها درباره پیشروی تانک‌های اسرائیلی در مرکز رفح در جنوب غزه، منابع بهداشتی …