در مورد دستگیری روح الله زم

خبر دستگیری روح الله زم از گردانندگان “آمد نیوز” به یک خبر داغ در محافل سیاسی ایرانی تبدیل شده است. سوالات زیادی در مورد این رویداد مطرح میشود. آیا کل آمد نیوز آنگونه که برخی از قبل میگفتند یک توطئه حکومت بوده است؟ آیا روح الله زم با سنت سیاسی جنجال آفرینی و شایعه پراکنی و جو سازی ای که داشت یک فعال سیاسی راستگرا بود که میخواست فضای سیاسی را مسموم کند؟ آیا او فریب خورده یا خود جزئی از این توطئه است؟ چه کسان دیگری در ارتباط با دستگیری او به دام حکومت خواهند افتاد؟ و بالاخره اینکه تاثیر دستگیری روح الله زم بر فضای سیاسی چه خواهد بود؟
پاسخ به این سوالات فعلا روشن نیست و در آینده قطعا روشن خواهد شد. فعلا فقط میشود با حدس و گمان جواب سوالات را داد. من هم اینجا نمیخواهم و نمیتوانم به این سوالات پاسخ دهم. نکته مهمی که روشن است اینست که آمد نیوز و روح الله زم در هرحال سنت سیاسی جالب و پیشرویی نداشتند. سنت سیاسی آمد نیوز و سایتهای مشابه ان جنجال آفرینی و فضا سازی و شایعه پراکنی و گرد و خاک به پا کردن به هر قیمتی است. این سنت متعلق به جریانات راست و بورژوایی است و میتواند به کمک شیوه های ویژه خود به صورت بادکنکی توجه زیادی جلب کند. اما به همان درجه که سریع رشد میکند، سریعا نیز خواهد ترکید. ما این روشها را از جانب برخی دیگر جریانات راست نظیر هخا و مجاهدین و فرشگردیها و دیگر جریانات راست و سلطنت طلبان دیده ایم. و همه آنها خیلی زود به محاق رفته اند و جز تاثیراتی منفی به جا نگذاشته اند. در عین حال تجربه نشان داده است که جریانات راست به خاطر سطحی گری و اینکه نگاهشان به بالا و توطئه گری و فضا سازی است، خیلی راحت قربانی توطئه ها میشوند. نمونه ها را این روزها همه در گزارشات شنیده اند و خوانده اند. مستقل از اینکه پشت پرده این دستگیری چیست همینقدر که حکومت اسلامی اعتراف میکند که دست به آدم ربایی زده است باید این اقدام به عنوان یک آدم ربایی کثیف همه جا محکوم شود و مورد اعتراض و انزجار قرار گیرد.

داستان اینست که جمهوری اسلامی با این دستگیری و توطئه گریها میخواهد قدر قدرتی خود را به مردم نشان دهد و در سایه آن تلاش کند فضای رعب ایجاد کند و اعتراضات اجتماعی را عقب براند. اما همه دیکتاتورهای سرنگون شده ید طولایی در آدم ربایی و توطئه گری داشته اند و این روشها کمکی به آنها نکرده است. کارگران و معلمان و دانشجویان و زنان آزادیخواه و بازنشستگان و کل مردمی که هرروز در خیابانهای تهران و شهرهای دیگر در حال اعتراض کردن و شعار دادن هستند، حکومت اسلامی و نقطه ضعها و قوتهایش را خوب میشناسند. مردم بارها ضرب شستهای این حکومت جنایتکار را چشیده اند. علیرغم این به خیابان آمده اند و متحدانه در تلاش سرنگونی این حکومت هستند. این مردم در مقابل حکومت و سیاستهایش علیرغم تمام توطئه گریها و جنایاتش محکم ایستاده اند و خواستهای خود را طلب میکنند. این جدال و مبارزه را با بازی و توطئه های اینچنینی نمیتوان خاموش کرد. جمهوری اسلامی باید سرنگون شود و با انقلاب مردم سرنگون خواهد شد. این را به همه دست اندرکاران حکومت اطمینان میدهیم. قطعا با سرنگونی این حکومت داستان توطئه ها و ماجراهای پشت پرده این حکومت نیز روشن خواهد شد.

اینرا هم بخوانید

گامهای عملی برای پیشروی انقلاب

گفتگوی شهلا دانشفر با کاظم نیکخواه در برنامه سازمانده شهلا دانشفر: قبلا از اینکه در …