در مورد سوزاندن قرآن و در حمایت از آزادی بیان در سوئد

بدنبال سوزاندن قرآن در شهر استکهلم جریانات و دولتهای اسلامی، دولت و پلیس سوئد را به دلیل صدور مجوز برای این اقدام مورد حمله قرار داده اند. منفجر کردن پرچم سوئد توسط طالبان، آتش زدن پرچم رنگین کمانی ها و حمله به سفارتخانه سوئد در بغداد بخشی از این تهاجمات بوده است.

ما بعنوان شهروندان سوئد که از کشور اسلام زده ایران می آئیم این حملات را شدیدا محکوم می کنیم و اعتراض جریانات و دولتهای اسلامی در این رابطه را نشانه دشمنی آنها با آزادی بیان می دانیم. ما از آزادی بیان در سوئد حمایت می‌کنیم. اگر قرار باشد آزادی بیان به دلیل اینکه عده ای طرفدار این دین و یا آن مذهب و مرام ویا ایدئولوژی هستند محدود شود دیگر هیچ چیز از آزادی بیان باقی نخواهد ماند. شهروندان صرفنظر از انگیزه سیاسی آنها، حق دارند که نقد و اعتراض سیاسی و مدنی خود را علیه مذاهب و از جمله دین اسلام ابراز دارند. ما در همانحال از برابری همه شهروندان در مقابل قانون حمایت می کنیم و علیه هر گونه تبعیض نسبت به افراد به دلیل جنسیت، نژاد، رنگ پوست و باور و عقیده هستیم.

دولتهای مرتجعی که به سوئد اعتراض دارند در زمره دولت هایی هستند که کوچکترین عقیده مخالفی را بر نمی تابند و هر گونه اعتراض شهروندان را با زندان و شکنجه و گلوله پاسخ می دهند. بعنوان مثال در ایران باورمندان بهایی و خداناباوران به دلیل عقایدیشان در ابعاد وسیعی توسط دولت مورد اذیت و آزار دائم قرار گرفته و یا اعدام شده اند و بسیاری از مدافعین حقوق زنان و کودکان در بند هستند و یا جوانان معترض در خیابان با گلوله به قتل می رسند.

اگر کسی باید به دلیل نقض حقوق انسانی جوابگو باشد این دولتهای مرتجع اسلامی هستند که از قضا با توسل به مقدساتی که از آن اسم می برند زندگی عادی میلیونها انسانها را به یک جهنم واقعی تبدیل کرده اند. ما از این حکومتها و چنین مقدساتی بیزاریم و یکبار دیگر دفاع خود را آزادیهای وسیع و بی قید و شرط عقیده و بیان و نقد مذهب و فعالیت سیاسی بیان می کنیم. هیچکس حق ندارد به اسم مردم با آزادی های سیاسی دشمنی بورزد.

ما قویا از آزادی بیان و آزادی های سیاسی فردی و اجتماعی در سوئد دفاع میکنیم.

جنحال دولت‌های مرتجع اسلامی علیه قرآن سوزی در سوئد باج خواهی و تلاش برای محدود کردن آزادی های سیاسی از جمله آزادی بیان و نقد اسلام در سوئد و سایر کشورهایی است که به درجه ای آزادی بیان و نقد مذهب در آنها وجود دارد. هیچ نوع ملاحظه سیاسی و دیپلماتیک که بخواهد آزادی بیان و آزادی نقد اسلام را محدود کند، مطلقا پذیرفتنی نیست.

از دولت سوئد و همینطور احزاب و سازمانهای سیاسی، تشکل های کارگری و نهادهای مختلف انتظار میرود قاطعانه از آزادی بیان و نقد مذهب و اسلام در سوئد و در سطح جهان از جمله کشورهای اسلام زده دفاع کرده، و دولت ها و جریانات اسلامی را بخاطر اعمال جنایتکارانه آنها علیه شهروندانشان و سلب آزادی های مردم شدیدا محکوم کنند.

حسن صالحی سخنگوی کمیته علیه اعدام در سوئد

عبداله اسدی دبیر فدراسیون سراسری پناهنگان ایرانی

۲ جولای ۲۰۲۳

اینرا هم بخوانید

واکنش آمریکا به تهدید خرازی: جمهوری اسلامی هرگز به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت

متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اظهارات خرزای مشاور خامنه ای در مورد احتمال تجدید …