در مورد لغو قوانین ویژه اقتصادی و قطع دست پیمانکاران- گفتگو با آرش برزای کارگری از نفت

کارگر کمونیست: در کنگره ۱۲ حزب کمونیست کارگری قراری به تصویب رسید که از سوی کارگری از نفت، آرش برزای ارائه شده بود. در همین رابطه سئوالاتی را از آرش پرسیدم.

متن قرار عبارت است از:

” قرار پیشنهادی در مورد سراسری کردن دو مطالبه مهم جنبش کارگری.“کار پیمانی و قوانین ویژه اقتصادی یک بخش مهم از ساختار سیاسی-اقتصادی حاکم است. کوتاه شدن دست پیمانکاران و لغو قوانین ویژه اقتصادی دو مطالبه مهم و ساختاری کارگران نفت و بخش های مختلف کارگری است و هم اکنون تحرک گسترده ای بر سر برچیده شدن بساط پیمانکاران در نفت و در بخش های مختلف کارگری در جریان است. کارگران نفت امروز پیشتاز این مبارزه هستند. در کنار این دو مطالبه ساختاریکارگران نفت همچنین خواستار افزایش دستمزدها بوده و نیروی مهمی در تقویت جنبش افزایش دستمزدها هستند. کنگره حزب کمونیست کارگری حمایت قاطع خود را از مبارزات و خواستهای کارگران نفت اعلام میکند و این مطالبات را خواستهای مهم جنبش مطالباتی کارگری دانسته و در جهت سراسری شدن جنبش حول این مطالبات تلاش میکند.”

کارگر کمونیست: آرش برزای عزیز ضمن تبریک برای برگزاری کنگره و خسته نباشید به شما خواستم ببینم چه احساسی دارید که قرار پیشنهادی شما در کنگره مطرح شد و با رای قاطع نمایندگان کنگره تايید و تصویب شد؟

آرش برزای: با درود به همه اعضا و هواداران حزب کمونیست کارگران ایران. به راستی که حزب کمونیست کارگری، حزب همه‌ی کارگران ایران و همه‌ی به زنجیر کشیده شده ها و استثمار شده ها و حزب همه‌ی کسانی است که خواهان یک دنیای بهتر و یک زندگی سرتا پا انسانی هستند. وقتی قرار ما که برایتان ارسال کرده بودیم در کنگره قرائت کردید و وقتی قاطعانه نمایندگان محترم کنگره یکی پس از دیگری مهر تایید خود را بر این قرار میکوبیدید اشک شوق در چشمان من جاری شد و عزمی راسختر از پیش وجودم را در بر گرفت عزمی برای به زیر کشیدن این بساط چپاول گری ها، عزمی برای درهم شکستن ظلم و جور و بر پا کردن یک جامعه انسانی که در آن هیچ کسی شرافتش را و غرورش را به زیر کشیده شده و له شده نپندارد.

کارگر کمونیست: تاکیدات مشخص قرار در مورد کوتاه شدن دست پیمانکاران و لغو قوانین ویژه اقتصادی مشخصا بر سر چیست و اهمیت و جایگاه این قرار چیست؟ دستیافتن به این خواستها چقدر برای طبقه کارگر ایران ضروری و ممکن است؟

آرش برزای: اعتراض ما به قوانین ویژه مناطق اقتصادی و قراردادهای پیمانی است. همانطور که در قرار اشاره شده این در واقع اعتراضی به کل ساختار سیاسی- اقتصادی حاکم و به این اعتبار اعتراضی سراسری در سطح جنبش کارگری است. از همین رو جنبشی سراسری را می طلبد. برای مثال هم اکنون بیش از ۶۵ منطقه ویژه اقتصادی است که حتی همان قانون کار ضد کارگری نیز شامل این مناطق نمیشود. قراردادهای موقت و پیمانی هم بخش عظیمی از کارگران و بخش های مختلف طبقه کارگر چون معلمان و پرستاران و غیره را در بر میگیرد که چیزی نیست جز بی‌حقوقی مطلق و بهره کشی حداکثری از کارگر. با این شکل از قراردادها کارگر هیچگونه امنیت شغلی‌ای ندارد و چماق اخراج همیشه بر روی سرش قرار دارد. نکته مهم اینجاست که دو خواست برچیده شدن پیمانکاران از محیط‌های کار و لغو قوانین مناطق ویژه اقتصادی دو خواست مهم اعتراضات ما کارگران پروژه ای نفت بود. بعلاوه اینکه دیدیم که کارگران ارکان ثالث در نفت نیز بر روی همین مطالبات کوبیدند و در واقع اینها مطالبات سراسری کارگران نفت است. بنابراین با وجود این نیروی هزاران نفره در یک مرکز کلیدی مهم کارگری چون نفت در صف جلوی اعتراض بر سر این موضوع، میتوان جنبش بر سر این مطالبات را با قدرت به جلو برد.

بویژه راه افتادن جنبش حول این دو مطالبه مهم اتحاد و همبستگی بین بخش‌های مختلف طبقه کارگر را افزایش میدهد و با پیشروی آن شاهد بیشتر شدن ارتباط‌های ارگانیک و توانمند بین صفوف کارگران خواهیم بود.

علاوه بر اینها خواست افزایش حقوقهاست و تاکید ما کارگران نفت این بود که دستمزد هیچ کارگری نباید از دوازده میلیون خط فقر اعلام شده کمتر باشد. هم اکنون بر سر این مطالبه جنبشی اجتماعی شکل گرفته است و جا داشت کنگره بر روی تقویت این جنبش نیز تاکید میکرد.

قرار مورد اشاره تاکیدی بر این سه مطالبه و گسترش جنبشی سراسری بر روی آنهاست. این سه مطالبه بطور واقعی نیز میتواند بستر اعتراضات سراسری و اعتصابات بزرگ و گسترده باشد و زمینه برای برپایی جنبش سراسری بر سر آنها کاملا وجود دارد. از جمله همین امروز تحرکاتی گسترده بر سر خواست کوتاه شدن دست پیمانکاران در میان بخش های مختلف کارگری در جریان است. برای نمونه در همین هفته که گذشت بر سر خواست کوتاه شدن دست پیمانکاران کارگران برق برای چندمین بار مقابل وزارت نیرو تجمع داشتند. در همین رابطه بارها شاهد اعتراضات در میان کارگران شهرداری‌ها بوده‌ایم و یک مطالبه مهم این کارگران همین مساله است. در معادن نیز وضع همینطور است از جمله در اعتراضات اخیر معدن سونگون ورزقان یک خواست کارگران برچیده شدن بساط پیمانکاران بود. بدین ترتیب تصویب این قرار به معنای فوکوس حزب بر سر این موضوعات مهم جنبش کارگری و گذاشتن راهکار در مقابل جنبش کارگری برای پیششروی بیشتر است. بعلاوه این اقدام بطور واقعی هم یک حمایت عملی از مبارزات ما کارگران نفت توسط کنگره ۱۲ حزب بود و هم راه پیشروی بیشتر را مقابل جنبش کارگری قرار میداد. دستان شما را به گرمی می‌فشارم و آرزوی دیدن شما عزیزان را در فردای پیروزی در ایران دارم.*