دزدی 35 هزار میلیارد تومانی دولت از حقوق های بازنشستگان

امین پورذاکری مدیر امور حقوقی صندوق بازنشستگی کشوری جمهوری اسلامی گفته است: از حدود 15 هزار شکایت  بازنشستگان علیه صندوق بازنشستگی ،  ۸۰۰۰ دادنامه علیه صندوق بازنشستگی از سوی دیوان عدالت اداری طی سال های ۸۶ تا ۹۳ صادر شده است.عمده این شکایات مربوط به عدم افزایش حقوق بازنشستگان همپای نرخ تورم است.

وی در خصوص پرداخت این معوقات به بازنشستگان شاکی گفته است:بار مالی ناشی از اصلاح این روند و افزایش حقوق بازنشستگان همپای نرخ تورم حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان برآورد شده است اما دولت در وضعیتی قرار دارد که نمی‌تواند این رقم را در بودجه سالانه‌اش لحاظ کند. از آنجایی که دولت شرایط اضافه کردن بار ۳۵ هزار میلیارد تومانی را به بودجه نداشت توافقی با قوه قضاییه انجام داد که فعلا موضوع این دادنامه‌ها مسکوت بماند. آن بار مالی ۳۵ هزار میلیاردی مربوط به افزایش حقوق عموم بازنشستگان است و بعید می‌دانیم تا پایان این دولت محقق شود ولی امیدواریم در دولت آینده این ترمیم حقوق در دستور کار قرار گیرد.

این وضعیت اجرای احکام حکومتی در مورد شکایتهای بازنشستگان علیه صندوق بازنشستگی کشوری می باشد. خود حکومت حکم به برحق بودن شکایات بازنشستگان داده ولی پول ها عمدتا حقوق ها و معوقات هزاران بانشسته را پرداخت نکرده است. این مقام حکومتی وقاحت وبی شرمی تا جایی برده که ادعا میکند”مبلغ 35 هزار میلیارد تومان بارمالی ناشی از معوقات پرداخت نشده می باشد  که طبق زد وبند با قوه قضایئه مسکوت گذاشته شده است. به عبارت ساده تردولت و صندوق بازنشستگی 35 هزار میلیارد تومان هزاران بارنشسته را بالا کشیده اند.

وضعیت حقوقهای نزدیک به دومیلیون بازنشسته هم تعریف چندانی ندارد. حقوق ها با تاخیر پرداخت میشود. دهها تبصره و کلک در قوانین پرداخت حقوق ها تعبیه کرده اند که دست باندهای دزدان دولتی را در عدم پرداخت حقوقهای بازنشستگان، باز گذاشته است. اکثر بارنشستگان زیر خط فقر حقوق میگرند. نارضایتی  بارنشستگان از حقوق های زیر خط فقر، دیرکرد در پرداخت حقوق ها و زدن سایر مطالبات از فیش های حقوقی، بخش هایی از سیاست کثیف دولت روحانی برعلیه هزاران بازنشسته می باشد که ادامه دارد.

نزدیک به دومیلیون بازنشسته به این وضعیت معترضند. بارها با تهران آمده و در مقابل مجلس و نهادهای دولتی دست به اعتراض زده اند. بارنشستگان خواهان افزایش حقوق ها و بازپرداخت مطالبات معوقه شان هستند. مبارزات بازنشستگان سازمانیافته تر و یک معنا سراسری تر هم شده است. هزاران بارنشسته بدرست برای مقابله با سیاست کثیف عدم پرداخت حقوق ها و معوقات، راه اعتراض و مبارزه را درپیش گرفته اند. و این جای امیدواری است. بازنشستگان هم می دانند که حقوقهای معوقه و مطالبات دیگرشان را باید به زور اعتراض و مبارزه گسترده از حلقوم دولت قاتلان و دزدان بیرون بکشند.

 

محمد شکوهی

8 اسفند 1395،26 فوریه 2017

 

اینرا هم بخوانید

زمزمه‌های افزایش قیمت بنزین از سال آینده- محمد شکوهی

خبرگزاری حکومتی ایلنا خبر از برنامه‌ریزی دولت برای سه‌نرخی شدن بنزین داده و نوشته: “آنچه …