دشمن ما همین جاست

دیگر بر همگان روشن است که رژیم جمهوری اسلامی در سراشیبی سقوط قرار گرفته است. این حکومت ناتوان از اداره امور روزمره خویش مدام سران سه قوه اش با هم نشست دارند و به قول یکی از کاربدستان حکومت به هم که میرسند از هم میپرسند: اوضاع چه خواهد شد!؟ چون جایی برای این سوال برای شان نمانده چه برنامه ای برای آینده دارند. این ممکن نشده مگر به همت تظاهرات وسیع توده مردم گرسنه در  دی ماه ٩٦و اعتصابات و اعتراضات همه روزه ای که چندین سال است تداوم داشته و بعد از دی ماه شکل سراسری تر بخود گرفته، مانند اعتصاب کامیون داران یا “قیامهای شهری” مانند شهر کازرون یا خرمشهر. رهبر درمانده رژیم، درمانده تر از همیشه دولت روحانی را به نشستی درحضور خود فراخوان داده تا شاید راه کاری بیابند. اما از محتوای آنچه که منتشر کرده اند خامنه ای هم بر مبنای همان سوال که اوضاع چه خواهد شد حرفهای زده که نشان از بی افقی این حکومت است تا توان مقابله با بحران سرنگونی که پیش روی شان است.

باندهای راست در اپوزیسیون مدام سمینار و نشست برگزار میکند که خود را آلترناتیو جمهور اسلامی نشان بدهند. در هیچ یک از این جلسات کلامی شنیده نمی شود( و این البته کاملا طبیعی است) که چگونه میخواهند معیشت و منزلت مردم را تامین کنند. چون اساسا کارشان این نیست بلکه میخواهند ثابت کنند ایشان آن نیروی هستند که میتوانند سود سرمایه را تضمین کنند. قول میدهند کارهای “ابلهانه” این حکومت را در منطقه نکنند. بی هیچ تعارفی و شرمی بر این تاکید دارند که جامعه آینده ایران به شکل قومی در خواهند آورد البته با چاشنی دموکراسی سلطنتی یا جمهوری خواهی. بسیار سعی میکنند که پیش چشم ترامپ خوش جلوه کنند. به قول یکی از ایشان به ترامپ حالی کنند که صدایش را شنیدند و باورش دارند و او فقط باید انتخاب کند. بخصوص با شوی که مجاهدین برگزار کردند و نزدیکان ترامپ را در نمایش خود درویترین گذاشته بودند تلاش باندهای دیگر راست شدت گرفته است تا ثابت کنند که ایشان نزده میرقصند، فقط کافی است ترامپ گوشه چشمی به ایشان بیندازد. تا حالا که ترامپ امیدش این است که جمهوری اسلامی گوشی را بردارد تلفن بزند که آماده کرنش است و در این صورت معلوم نیست ایشان چه خاکی میخواهند بر سر خویش بریزند.

افرادی که خود را چپ و فعال کارگری و حقوق بشری و نویسنده و محقق و استاد دانشگاه و موسیقی دان و… میدانند اما نیز فراخوانی داده اند که ” سرنگونی آری، به دست مردم و برای حاکمیت  مردم، نه توسط قدرت های خارجی” و با اشاره ” به زیر پا گذاشتن برجام” از سوی ترامپ هشدار دادند”طرح هولناکی” بدتر از آنچه بوش پسر بر سر خاورمیانه آورد در پیش رو است و تاکید کردند:” ما ایرانیان مخالف رژیم استبدادی و تاریک اندیش جمهوری اسلامی، ناگزیریم تصور روشنی از این موقعیت داشته باشیم” بیش از آنکه به این بپردازیم چه تصویری روشنی میخواهند از اوضاع ارائه دهند در انتهای فراخوان خویش ایشان تاکید کردند:” ما امضاء کنندگان …، اقدامات دولت ترامپ را پیش از هرچیز دیگر، ضربه ای آشکار و مختل کننده بر مبارزات در حال گسترش و ژرفش مردم ایران علیه رژیم جهنمی جمهوری اسلامی می دانیم و از همه نیروها و جریان های مدافع آزادی و برابری و به ویژه هواداران سوسیالیسم،  تقاضا داریم با تمام قوا هدف های شوم دولت ترامپ را افشاء کنند و با جریان هایی مانند فرقه رجوی و چلبی های وطنی رنگارنگ به مقابله برخیزند.”

اینجاست که میگویند که طرف سوراخ دعا را گم کرده است. اولا اینکه کسی که مدعی است یک طرف قرارداد، قراردادی را زیر پا گذاشته یعنی آن قرارداد منافعی داشته است. ممکن است امضا کنندگان فراخوان به خود زحمت بدهند و بگویند برجام چه منفعتی برای ما مردم ایران داشت که اگر زیرپا گذاشته نمی شد اوضاع خوب و عالی بود؟ مگر در نتیجه توافق برجام قرار نبود سرمایه خارجی به ایران سرازیر شود و بساط استثمار برای ایشان فراهم شود. مگر غیر از این بود در پناه برجام هیاهو راه انداختند که پاسپورت ایرانی را اعتبار خواهند بخشید و با این اعتبار بخشی میلیارد میلیارد پول بی زبان را غارت کردند، مگر غیر از این بود در پناه این توافقنامه باز هم دستمزد کارگر ماهها به تاخیر می افتاد و فعال کارگری به زندان، مگر در همین زمان غیر از این بود که باز هم دستمزد کارگر چندین برابر زیر خط فقر تعیین کردند. مگر این توافقنامه جلو اعدامهای را گرفت، مگر ستمکاری بر زنان کم شد، مگر کودکان خیابان سر وسامان گرفتند و … که حالا ایشان از زیر پا گذاشتن همچین توافق نامه ای از سوی یکی از شرکا گله میکنند؟ بود و نبود برجام برای من کارگر هیچ ثمری نداشت، اما برای سرمایه داران داشت که با شروع سرازیر شدن بخش کوچکی از سرمایه خارجی ایشان داشتند به نان و نوایی می رسیدند و نصیب ما، کار بیشتر و استثمار و تحقیر بیشتر.

در بندی از این فراخوان از ترامپ بعنوان یکی از فاسدترین و مرتجع ترین رؤسای جمهورامریکا و از   نتانیاهو به عنوان یکی از نژاد پرست ترین رهبران دولت نژادی اسرائیل  و از سلطان سعودی به عنوان  یکی از فاسدترین و مرتجع ترین حکومت های دنیا نام بردند. دوستان عزیز ما همه این صفتها را خرج این اوباشان سرمایه کردند و ماندن جمهوری اسلامی را چه بنامند. در بندی دیگر میگویند:” …مردم ایران با ماجراجویی های منطقه ای جمهوری اسلامی به شدت مخالف اند و هزینه این اقدامات ابلهانه را برای اقتصاد ایران کمرشکن و ویرانگر می دانند …” اقدامات جمهوری اسلامی در منطقه ابلهانه است یا تبهکارانه؟ به خون کشیدن انقلاب مردم سوریه و انقلاب در یمن نامش ابلهانه نیست، نامش چیزی دیگری است. بیخود نیست در بند قبلی ایشان از نامیدن جمهوری اسلامی به عنوان یک رژیم فاشیست اسلامی خودداری کردند. ابلهانه نامیدن اقدامات جمهوری اسلامی در منطقه از سوی راست قابل درک است چون به همان فاسدترین  مرتجع ترین ها میخواهند بگویند ما در بلوک شما هستیم در جهت منافع شما دست به جنایت میزنیم. اما از سوی کسانی که خود را درصف آزادیخواهی تعریف میکنند نشان دهنده بی ربطی ایشان به خواسته های واقعی مردم ایران است. ظاهرا ایشان نگران برگشت تحریمها و یا آنچه ترامپ وعده داده تحریمهای کمرشکن هستند که بی شک دود همه این اقدامات از هم اکنون به چشم ما کارگران و توده زحمتکش مردم ایران رفته است. اما این سبب شده است که این دوستان در دشمنی که با “امپریالیسم جهانخوار به رهبری امریکا”( هر چند خوشبختانه از این عبارات پردازیهای توخالی در این فراخوان خبری نیست)  عملا در کنار جمهوری اسلامی بیایستند که جهنمی میدانند.

درک این نکته دشوار نیست که اکنون سرنگونی حکومت در دستور جامعه قرار گرفته و انقلاب مطلوب ترین و انسانی ترین شیوه برای سرنگونی این حکومت است چرا ایشان عاجز از این هستند که یک بیانیه دست جمعی صادر کنند که درخواستهای روشنی پیش روی مردم بگذارند تا مردم به سمت ایشان جذب شوند نه به طرف مجاهدین و چلبی های وطنی رنگارنگ. اگر میخواهید اپوزیسیون راست حکومت را آچمز کنید اگر میخواهید به توده مردم نشان دهید که ایشان در پی بدبختی بیشتر مردم هستند اگر میخواهید واقعا مردم اسیر ایشان نشوند باید صاف وروشن و بی ابهام درخواستهای معینی پیش پای مردم بگذارند. افشای ترامپ بخش کوچکی از ماجرای عظیمی است که پیش روی جامعه ایران است. افشاگری تیپی مانند ترامپ با اینکه بگویم در کنارش نتانیاهو و سلطان عربستان ایستاده کافی نیست به مردم بگویید که خواست معیشت و منزلت را جلو روی مجاهدین و چلبی های وطنی رنگارنگ بگذارند تا ایشان خلع سلاح شوند.

برای این فراخوانها مردم تره هم خورد نخواهند کرد. مردم در پی افشای ترامپ و امریکا و اسرائیل نیستند دشمن شان بدرستی در اینجا جستجو میکنند نه در امریکا و او را یافتن و امانش را هم بریدند. اما اگر میخواهیم سر ما مردم را به سنگ نکوبند و از کرده مان پشیمان نسازند افشاگری ترامپ و شرکاء کمکی به مردم نمی کند بلکه طرح خواسته های معین بر سر معیشت و منزلت و سازماندهی انقلاب مردم حول آن چاره کاره است.

یاشار سهندی

از نشریه کارگر کمونیست شماره 531

اینرا هم بخوانید

اول مه فرصتی برای ابراز چپ اجتماعی- یاشار سهندی

میثاقی در شش بند از سوی هشت تشکل کارگران، بازنشستگان، دادخواهان، پرستاران و زنان به …