دلایل گسترش سیل در استان گلستان اعلام شد: پر شدن سدهای «گلستان» و «وشمگیر»، لایروبی نکردن مصب رودخانه‌ها و مسدود بودن خروجی آب به سمت دریا

رئیس سازمان مدیریت بحران حکومت گفته است: دلیل سیل گلستان، پر شدن سدهای «گلستان» و «وشمگیر»، لایروبی نکردن مصب رودخانه‌ها و محدود بودن خروجی آب به سمت دریا بود / ۱۰ هزار خانه در گلستان و ۶ هزار و ۵۰۰ واحد در مازندران خسارت دیدند.

چند روز پیش هم بخش مهندسی سپاه و جهاد سازندگی رژیم اعلام کرد که جاده ها و محورهای مواصلاتی بین شهرهای آق قلا و گمیشان، سیمین شهر، گنبد کاووس  جلوی خروج آب از مناطق سیلزده  را گرفته و نیتجه اش جاری شدن آب به مناطق مسکونی بوده که تصیم گرفته شد جادها در مناطقی تخریب کنیم تا آب خارج شود.

اینها اعترافات رسمی حکومت به نقش کثیفش در دامن زدن به گسترش سیل و ویرانی در استان گلستان می باشد. مدیریتی که اینها از آن صحبت می کنند، نتیجه اش هدایت سیل به مناطق مسکونی، تخریب و خسارت وارد کردن بر دهها هزار واحد مسکونی و آوارگی دهها هزار نفر می باشد.

موضوع لایروبی نکردن مصب رودخانه ها در کنار بسته نگه داشتن خروجی های تحتانی سدها در این منطقه که توسط خود حکومت صورت گرفته، باعث گسترش  سیل و نلفات و خسارات جدی به مردم منطقه شده است.

برخی مقامات و کارشناسان مهندسی اش تائید کرده اند که عدم باز نبودن خروجی تحتانی سد ها باعث شده سد ها پر شود و آب به سمت مناطق مسکونی شهرهای آق قلا، گمیشان و..جاری شود. این در حالی است که خروجی تحتانی سدها باید طبق استاندارهای سد سازی که خود باندهای رژیم هم به آن اعتراف کرده اند، به خاطر جلوگیری از نشست گل و لای و جلوگیری از پر شدن سدها ازضایعات سیل باید همیشه باز باشد که سد ها زودتر پر و در نتیجه سر ریز نشوند. در کنار آن عدم لایروبی رودخانه هایی که به این سدها می ریزند هم دلیل دیگر گسترش سیل می باشد.

پشت این سیاست کثیف سپاه و حکومت در این منطقه یک منفعت بزرگ اقتصادی قرار دارد. توجیهات اینها دخیره آب برای استفاده در تابستان و مواقع کم آبی برای آبیاری مزارع می باشد. در نتیجه حکومت آب را در مواقع افزایش بارانها دخیره کرده و آب را به کشاورزان می فروشد و میلیاردها تومان پول نصیبش میشود.

بی اگر نیست که از روحانی گرفته تا لاریجانی و فرماندهان سپاه و ارتش باران را “نعمت الهی اطلاق کرده و شکرگزار خدایشان” شده اند. صدها میلیارد متر مکعب آب را پشت این سدها برای فروش در فصل کم آبی ذخیره کرده اند. سدها سرریز شده و هزاران خانه را ویران و دهها هزار نفر را آواره کرده است. حالا باید مردم فقیرو مصیبت دیده این منطقه در فصل تابستان از اینها آب را به بهای گران برای آبیاری مزارعشان بخرند. یک تجارت کثیف و پر سود مدیریت شده توسط حکومت.

لازم به توضیح است که در روزهای اخیر اخبارو گزارشاتی در مدیای اجتماعی وسیعا پخش شد که در آن مردم منطقه به موضوع بسته بودن خروجی سدها پرداخته و آن را دلیلی برای گسترش سیل و ویرانی در این منطقه اعلام می کردند.

جمهوری اسلامی؛ دولت و سپاه و تمام دار و دسته ها و باندهایش در استانهای گلستان و مازنداران متهم ردیف اول گسترش سیل و ویرانی و آوارگی دهها هزار نفر و ویرانی دهها هزار خانه می باشند.حکومت جلوی کمک های مردمی را میگرد. حساب های بانکی کمک به سیل زدگان را می بندد، با بستن خروجی سدها آب سیل را به طرف مناطق مسکونی هدایت می کند،… اینها آن “مدیریت بحران” است که رژیم جناتیکار در منطقه پیش می برد.

پرداخت خسارت کامل به مردم توسط رژیم، فراهم آوردن امکانات یک زندگی حداقلی در چنین شرایطی وظیفه اصلی حکومت می باشد، که رژیم آدمکشان اسلامی براحتی به آن تن نمی دهد.

جمهوری اسلامی را باید به خاطر تحمیل این همه درد و رنج؛ ویرانی خانه و زندگی دهها هزار نفر و..زیر فشار مبارزه و اعتراض گرفت. مردم در این دو استان در این دو هفته گذشته رنج ها و دردهای بیشتری را متحمل شده و شایسته بیشترین حمایت ها و اعلام همبستگی و کمک مردم از سراسر کشور می باشند. باید به یاری سیلزدگان شتافت.مسئولان و عاملان حکومت در این دواستان که باعث وبانی گسترش سیل و ویرانی و آوراره گی دهها هزار می باشند، باید دستگیر و محاکمه گردند.

 

محمد شکوهی

جمعه ١٠ فروردین  ١٣٩٨، ٢٩ مارس ٢٠١٩

اینرا هم بخوانید

زمزمه‌های افزایش قیمت بنزین از سال آینده- محمد شکوهی

خبرگزاری حکومتی ایلنا خبر از برنامه‌ریزی دولت برای سه‌نرخی شدن بنزین داده و نوشته: “آنچه …