دو سال از فاجعه پلاسکو گذشت!

دو سال از فاجعه آتش سوزی ساختمان پلاسکو گذشت. صبح روز پنجشنبه ٣٠ دیماه سال ١٣٩٥ پلاسکو در آتش سوخت و فروریخت.در این حادثه ٢١ آتش نشان کشته و تعدادی از کارکنان و صاحبان کسبه مستقردر پاساژهای پلاسکو مصدوم شدند و بیش از ٤٠٠٠ هزار کارگر شاغل در واحدهای صنفی و مراکز تولیدی و خریدی بیکار شدند.

بتازگی و بعد از دو سال گزارشی از وزارت مسکن و شهرسازی به درخواست دولت و شهرداری منتشر شده که در آن ۱۵ غفلت آشکار در حادثه پلاسکو به شرح زیر اشاره شده است:وجود سقف‌های کاذب که موجب سرایت آسان آتش به سایر بخش‌ها شد،نبود راه پله اضطراری،اتصال سیم برق که موجب شروع آتش‌سوزی شد،شارژ نشدن کپسول‌های آتش‌نشانی،وجود تنها یک راه پله که مملو از اجناس بود، نبود آب در لوله‌های آتش‌نشانی،کوتاهی شهرداری وقت و مالک ساختمان در ارتقای ایمنی پلاسکو،نبود سیستم اطفای حریق اتوماتیک،انباشته‌شدن مواد قابل اشتعال در پلاسکو،وجود پیک‌نیک و کپسول‌های گاز در ساختمان،ضعف مدیریت بحران در قبل، حین و بعد از حادثه،نبود سیستم گرمایشی مناسب،استفاده از لامپ‌های مهتابی برای گرمایش،عدم تخلیه به‌موقع ساختمان در زمان آتش‌سوزی و …

سو ال این است بعد از دوسال دولت و شهرداری در این رابطه چه کرده اند؟ وضعیت آتش نشانان چگونه است؟ سرنوشت هزاران کارگر بیکار شده به کجا رسیده است؟ دولت و شهرداری تهران دو سال پیش وعده و وعید های زیادی به خانواده های و بازماندگان آنش نشانان جان باخته و بیش از 4000 کارگر شاغل در پلاسکو دادند. گفتند به آتش نشانان خسارت داده خواهد شد، کارگران بیکار شده بیمه بیکاری خواهند گرفت و کار در آتش نشانی شامل قانون مشاغل سخت و زیان آور خواهد شد. تجهیزات فنی و استاندار در اختیار آتش نشانی قرار خواهد گرفت و….

اکنون بعد از گدشت دو سال وعده های داده عملی نشده است.مرادی یکی از آتش نشانان به روزنامه همشهری تهران گفته است:هنوز وعده و وعیدهای مسئولان در مورد بهبود شرایط کار آتش‌نشانان محقق نشده است. موضوع کارهای خطرناک و زیان آور و تصویب اجرای مشمولیت آتش نشانان در برخورداری از مشاغل سخت و زیان آورعملی نشده.وی در مورد وضعیت کارگران میگوید: کارگران تنها در صورتی می‌توانند با ۲۰ سال اشتغال، درخواست بازنشستگی کنند که سازمان تامین اجتماعی همکارهای لازم را انجام دهد. متاسفانه ما تا به حال همکاری خاصی از سازمان تامین اجتماعی ندیده‌ایم. شورای شهر نیز گوش شنوایی برای مشکلات ما ندارند. برای مسئولان یک آتش‌نشان خوب یک آتش‌نشان مرده است تا خیلی از مسئولان بتوانند با جنازه‌های ما عکس سلفی بگیرند. هنوز سلفی‌بگیران در حادثه پلاسکو را فراموش نکرده‌ایم.

وزارت کار رژیم هم در پاسخ به اعتراضات کارگرات بیکارشده و در خواست برقراری بیکاری به بیش از 4000  کارگر شاغل در پاساژهای پلاسکو گفته است: که صاحبان پاساژها اکثرا کارگران موقت و بدون قرارداد رسمی را به کار گرفته بودند که طبق قوانین دریافت بیمه بیکاری، سازمان تامین اجتماعی از پرداخت بیمه بیکاری به آن “معذور” است. اداره کار تهران  رسما در اواخر سال 1396 رسما اعلام کرده که بیمه بیکاری فقط شامل 524 نفر میشود. بدین ترتیب بیش از 3000 هزار کارگر هیچگونه بیمه بیکاری دریافت نکرده اند.در این میان صاحبان بیش از 200 واحد صنفی که در آتش سوزی پلاسکو هم از دادن هر گونه جواب به کارگران خودداری کرده و بدین ترتیب موضوع پرداخت بیمه بیکاری به هزاران کارگر شاغل در پلاسکو را مشمول مرور زمان کردند.

21 آتش نشان کشته شدند. هزاران کارگر بیکار شدند. مطالبات و خواستهای آتش نشانان و کارگران بیکار شده به قوت خود باقی است. دولت و شهرداری تهران دست در دست هم تمام تلاش شان را کردند تا این حادثه فراموش شده و از پاسخگویی به خواستها و مطالبات آنش نشانان و کارگران خودداری می کنند.

لازم به توضیخ است که امکان تکرار فجایع نظیری پلاسکو در تهران وجود دارد. شهرداری و دولت اعلام کرده اند که در تهران دهها ساختمان بلند مرتبه نظیر پلاسکو وجود دارد و هرآن خطر تکرار آتش سوزی و فجایع دیگری وجود دارد. در پاسخ به این سوال تهران به عنوان مرکز حکومت چه تجهیزات و امکانات فنی و…. برای مقابله با حوادث اینچینی دارد و چقدر به این امر در دو سال گذشته توجه شده است، مهدی داوری مدیر عامل آتش نشانی تهران گفته است که “کمبود اعتبار و بودجه” برای تامین تجهیزات داریم ، وعده هایی داده شد که در بودجه سال آینده منظور شده است.!!

مسئول کشته شدن 21 آتش نشان در حادثه آتش سوزی ساختمان پلاسکو در 30 دیماه سال 1395 دولت، حکومت و شهرداری تهران می باشند. برای همه چیز هزینه و پول و اعتبار است برای ابتدایی ترین امکانات و تجهیزات آتش نشانی پولی نیست. هر ساله در بودجه صدها هزار میلیارد تومان برای “اولویت های حکومت”، تبلیغ و گسترش جهل و خرافه مذهبی، تقویت دم و دستگاهای نظامی و سرکوب مستقر در تهران بودجه اختصاص می دهند. یگانهای ویژه با مدرن ترین تجهیزات سرکوب و… را در خیابانهای برای مقابله با اعتراضات مردم مستقر می کنند و …برای  مقابله با حوادث نظیر آتش سوزی و امداد رسانی و.. بودجه ای ناچیز اختصاص داده که آن را هم به اعتبارات گرده زده که این اعتبارات بعدها تبدیل به “اولویت های دولت و شهرداری” می شود.برای کل نظام جمهوری اسلامی،دولت و شهرداری تامین امکانات مقابله با خطر آتش سوزی و حوادث اینچنینی در اولویت نمی باشد. جان و زندگی انسانها برای حکومت دزدان وآدمکشان قاچاقچی جمهوری اسلامی ارزسی نداشته و ندارد.

در این میان بیکارشدن بیش از 4000 کارگر و عدم پرداخت بیمه بیکاری به این کارگران، هزاران خانواده کارگری را به فقر و فلاکت و دستفروشی و … محکوم کرده است. وزارت کار؛ سازمان تامین اجتماعی، دولت و شهرداری از عاملان اصلی تحمیل این وضعیت به آتش نشانان و کارگران می باشند. برخورداری ار بیمه بیکاری مکفی حق مسلم همه افراد آماده به کار از جمله آتش نشانان و کارگران بیکار شده پلاسکو می باشد. جبران خسارات وارده به آتش نشانان، رسیدگی به دهها مشکل این بخش از شاغلان در کنار پرداخت بیمه بیکاری به کارگران بیکار شده، رئوس مطالبات و خواستهای برحق این بخش ها می باشد. طبیعی است که شهرداری و اداره کار براحتی پای این پرداخت مطالبات نخواهند آمد و همانطوریکه در دو سال گذشته نیامد ه اند. تنها به زور اعتراض و مبارزه متحد و ادامه دار است که حکومت مجبور میشود به مطالبات کارگران پاسخ بدهد.هر چه کارگران و مردم دارند از ثمره زور اعتراضات و مبارزاتشان است. برای تحمیل مطالبات آتش نشانان و کارگران بیکار شده پلاسکو هم باید همین کار را کرد. راه دیگری نیست.

محمد شکوهی

30 دیماه 1397، 20 ژانویه 2019

 

 

 

اینرا هم بخوانید

زمزمه‌های افزایش قیمت بنزین از سال آینده- محمد شکوهی

خبرگزاری حکومتی ایلنا خبر از برنامه‌ریزی دولت برای سه‌نرخی شدن بنزین داده و نوشته: “آنچه …