دو کارزار مهم- شهلا دانشفر

عباس دریس و توماج باید آزاد شوند.حمایت از عباس دریس از بازداشت‌شدگان خیزش آبان ۹۸ در ماهشهر و توماج صالحی خواننده محبوب مردمی که نمادی از صدای اعتراض مردم در کف خیابان است، دو کارزار سراسری و شاخص مردمی است. دو کارزار مهم علیه زندان و شکنجه و اعدام که به طور واقعی پیوستگی خیزش آبان به انقلاب زن زندگی آزادی را به نمایش می‌گذارد. دو زندانی سیاسی که پرونده‌سازی علیه آنان به دو عرصه زورآزمایی حکومت با مردم تبدیل شده است.

حکومت آدمکش اسلامی حکم اعدام عباس دریس از بازداشت‌شدگان خیزش مردمی در سال ۹۸ را تأیید کرده و خطر مرگ این انسان معترض و زحمت‌کش را تهدید می‌کند.  پرونده او مربوط به کشتار بی‌رحمانه ده‌ها نفر از معترضین توسط سرکوبگران حکومت در نیزار ماهشهر در سال ۹۸ است. عباس دریس در سال ۹۸ به همراه برادرش محسن دستگیر شد.

سال ۹۸ ماهشهر در کنار ده‌ها شهر و منطقه درگیر کانون داغ اعتراضات مردمی بود. دامنه اعتراضات ماهشهر به پتروشیمی ماهشهر و  کامیون‌های حمل باز از این مرکز نفتی نیز کشیده شد و حکومت به‌شدت وحشت کرده بود. ازاین‌رو با طراحی قاسم سلیمانی جلاد، معترضین با سلاح‌های جنگی با بی‌رحمی تمام در نیزارهای ماهشهر به رگبار بسته شدند و شمار بسیاری در دم جان باختند. این جنایت کل جامعه و دنیا را تکان داد.   

عباس از شاهدین این جنایت در ماهشهر است. عباس دریس و شماری از معترضین ماهشهر در جریان این جنایت وحشیانه  بازداشت شدند و بعد عباس در زیر شکنجه‌های فراوان ناچار شد علیه خود در خصوص تیراندازی به نیروی انتظامی حکومت، اعترافاتی تلویزیونی انجام دهد.  سپس او با همین پرونده‌سازی کاذب با اتهاماتی واهی همچون “محاربه، اخلال در نظم و مشارکت در قتل یکی از نیروهای یگان ویژه نیروی انتظامی موسوم به نوپو”  به اعدام محکوم گردید. رویداد تکان‌دهنده و تأسف‌انگیزتر این بود که کفایه حزباوی، همسر عباس وقتی خبر حکم اعدام عباس را شنید دچار سکتهٔ مغزی شد و مدتی بعد درگذشت. بدین‌گونه حکومت اسلامی جنایتی دیگر در قبال همسر عباس دریس مرتکب شد. سه کودک خردسال آنها اکنون بدون پدر و مادر توسط مادر سالخورده عباس نگهداری می‌شوند.

سرنوشت عباس دریس و خانواده‌اش یک تراژدی انسانی و بسیار تکان‌دهنده است. سرنوشت او نمونه‌ای بارز از جنایات حکومت است.

عباس دریس بیست سال کارگر اداره برق ماهشهر بود و به دلیل اخراج از کار به دست‌فروشی پرداخت. فرزندان او و مادر عباس اخیراً در ویدئویی خطاب به مردم از کذب بودن اعترافاتی که از عباس در زیر شکنجه گرفته شده سخن می‌گویند و از همگان طلب حمایت و پشتیبانی کرده‌اند. باید جهانی به حمایت از عباس دریس شتافت.

به دنبال کارزار قدرتمندی که در حمایت از توماج صالحی به راه افتاد و اولین پیشروی‌اش عقب‌نشینی حکومت از اتهامات منتسب به توماج و اعلام سراسیمه حکم شش سال و سه ماه حبس برای توماج، امروز در موقعیت بسیار قدرتمندتری قرار داریم که هم به کارزار برای آزادی توماج این خواننده محبوب که نمادی از انقلاب زن زندگی آزادی است، ادامه دهیم و هم عباس دریس را از اعدام و خطر مرگ نجات دهیم.

همه دیدیم که از روز ۱۱ تیرماه که دادگاه دوم توماج صالحی تشکیل شد و او با اتهام افسادفی‌الارض در خطر مرگ قرار داشت، مردم که توماج را فریاد اعتراض خود می‌دانند چگونه با کارزاری جهانی به حمایتش شتافتند. قدرت این کارزار به حدی بود که یک هفته بعدش در نوزدهم تیرماه رزا اعتماد انصاری وکیل توماج اعلام کرد که موکلش در دادگاه انقلاب تهران به اتهام افساد فی‌الارض به شش سال و سه ماه حبس محکوم شده و از بند انفرادی به بند عمومی منتقل شده است. در همین خبر وکیلش از تبرئه‌شدن توماج از اتهاماتی چون توهین به “بنیان‌گذار انقلاب و رهبری” و “ارتباط با دول متخاصم” گزارش داد. همانطور که اشاره شد این خبر تا همین‌جا یک عقب‌نشینی از سوی دستگاه قضایی جنایت‌کار جمهوری اسلامی است و بیش‌ازپیش به مردم روحیه و قدرت بخشیده و به طور واقعی جنبش برای آزادی زندانیان سیاسی و علیه اعدام را گام مهمی به جلو برده است. در ادامه این موفقیت امروز مردم با هشتگ رپ جرم نیست بر آزادی فوری و بدون قیدوشرط توماج صالحی تأکید دارند. در سطح بین‌المللی نیز اعتراضات برای آزادی او ادامه دارد. از جمله انجمن قلم آمریکا حکم ۶ سال حبس برای توماج صالحی را محکوم کرده و آن را نمونه بارز اقدامات وحشیانه مقامات ج.ا دانست و خواستار آزادی فوری این هنرمند شد. این انجمن ضمن اشاره به نیاز فوری توماج به درمان به دلیل شکنجه‌های شدید جسمی، در مورد وضعیت امنیت و آسایش توماج باوجود انتقال به بند عمومی اظهار نگرانی کرد.

اما فراتر از این، این پیشروی‌ها مردم را به قدرت خود برای نجات جان عباس دریس این شاهد کشتار رژیم در نیزارهای ماهشهر، واقف تر کرده است. از جمله شورای بازنشستگان ایران می‌نویسد: “همان کارزاری که برای توماج راه‌اندازی شد برای عباس دریس هم بکار ببریم، یادمان نرود عباس در خطر جدی اعدام است”. 

همچنین حمایت از عباس دریس به‌عنوان شاهد کشتار رژیم با هشتگ #نیزارهای_ماهشهر در مدیای اجتماعی موج می‌زند. سهیل عربی از زندانیان سیاسی که خود سال‌ها زیر خطر اعدام بود و در نتیجه کارزاری جهانی از خطر مرگ رها شد در پاسخ به پیام سه فرزند عباس دریس که از همگان خواستار حمایت از پدرشان شده‌اند می‌نویسد: “هنوز فرصت داریم! هنوز فرصت داریم که جان یک انسان را نجات دهیم.

هنوز فرصت داریم جان عباس دریس را نجات دهیم، هنوز فرصت داریم فرزندانش را از فاجعه‌ای دیگر نجات دهیم، فرزندانی که مادرشان را از دست دادند… هنوز می‌توانیم یک انسان و یک خانواده را نجات دهیم و در نتیجه به خودمان کمک کرده‌ایم، زیرا تمام جامعه را از آسیب‌های اعدام نجات داده‌ایم. برخیزیم. برخیزیم. هنگام قیام علیه اعدام و شکنجه است”.

این چنین است که کارزار برای نجات جان عباس دریس از بازداشت‌شدگان خیزش مردمی در سال 98  و کارزار برای آزادی توماج صالحی صدای انقلاب زن زندگی آزادی به هم پیوند دارند و جایگاهی مهم علیه اعدام و برای تداوم انقلاب پیدا کرده‌اند. دو کارزار مهمی که فراخوان آن قیام علیه اعدام و شکنجه و زندان است. با تمام قدرت به این دو کارزار بپیوندیم و به نجات جان عباس دریس بشتابیم و یک‌صدا خواهان آزادی کامل توماج باشیم.

اینرا هم بخوانید

تجمعات اعتراضی پاسخ به حکومت بحران‌آفرین- شهلا دانشفر

مندرج در ژورنال شماره ۷۰۵ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …