دیوان عالی آمریکا اجازه داد فرمان مهاجرتی ترامپ به‌طور کامل اجرا شود

رادیو فردا:دیوان عالی ایالات متحده روز دوشنبه ۱۳ آذر ماه، حکم به اجرای کامل فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ داده‌است. برپایه فرمان رئیس‌جمهوری آمریکا ورود شهروندان ایران و هفت کشور دیگر شامل ممنوعیت‌ها و محدودیت‌هایی می‌شود.

از میان ۹ عضو دیوان عالی آمریکا، هفت قاضی به برچیده‌شدن احکام دادگاه‌های دیگر برای جلوگیری از فرمان مهاجرتی ترامپ، رای دادند. در نتیجه این فرمان به‌طور کامل اجرایی می‌شود.

برپایه فرمان سوم دونالد ترامپ، محدودیت‌ها و موانع مسافرتی به ایالات متحده شامل شهروندان کشورهای ایران، چاد، لیبی، کره شمالی، سومالی، سوریه، یمن و ونزوئلا می‌شود.

البته شدت اجرای این محدودیت‌ها در مورد هشت کشور یکسان نیست؛ برای نمونه شهروندان سوری با منع نامحدودی در صدور روادید روبه‌رو هستند، و محدودیت‌ها در مورد ونزوئلا مربوط به روادید غیرمهاجرتی می‌شود. ←​بیشتر بخوانید

در ابلاغیه دولت آمریکا گفته شده دولت ایران به‌طور مرتب از همکاری با واشینگتن برای یافتن خطرات امنیتی، و تهدیدهای تروریستی ناموفق بوده، حامی مهم تروریسم است و از پذیرش شهروندان خود که دستور اخراج آن‌ها از ایالات متحده صادر شده، خودداری کرده‌است. ایران اتهام حمایت از تروریسم را رد می‌کند.

قاضی فدرال ایالت هاوایی آمریکا در ۲۵ مهرماه حکم به تعلیق این فرمان داده بود. وزارت دادگستری آمریکا نیز همان موقع اعلام کرد علیه این حکم فرجام خواهد خواست. ←​بیشتر بخوانید

ماه پیش دادگاه استینافی در ایالات متحده اعلام کرد تا زمانی‌که درخواست تجدید نظر دولت به‌طور کامل بررسی شود، رای به اجرای محدود فرمان مهاجرتی می‌دهد. بنا بر حکم این دادگاه شهروندان ایران و پنج کشور عمدتا مسلمان دیگر در صورتی‌که «روابط اصیل» با فرد یا نهادی در آمریکا داشته باشند، امکان دریافت روادید ورود به ایالات متحده را خواهند داشت.

این حکم بازتاب‌دهنده همان تصمیمی‌ بود که دیوان عالی در ماه تیر ارائه کرده بود، و بر پایه آن فرمان پیشین ترامپ به‌طور محدود، اجرایی شد.

بنا بر تفسیری که دولت آمریکا پس از حکم دیوان عالی، برای مراکز دیپلماتیک ارسال کرد، آن‌دسته از شهروندان ایران، لیبی، سوریه، یمن، سومالی و سودان می‌توانند درخواست روادید آمریکا بکنند، که دارای روابط خانوادگی بسیار نزدیک در آمریکا باشند: شامل، پدر و مادر، همسر، فرزند، دختر یا پسر بالغ، همسر فرزندان، خواهر یا برادر و نامزد.

دیوان عالی ایالات متحده، در نشست ۲۸ تیر ماه گفت پدر بزرگ و مادر بزرگ، و «دیگر خویشان و اقوام» نیز شامل «روابط واجد شرایط» شوند. ←​بیشتر بخوانید

طی روزهای گذشته و در جریان دادرسی، ایالت هاوایی از دیوان عالی آمریکا خواسته بود اجرای کامل آخرین فرمان مهاجرتی ترامپ را تایید نکند، کاخ سفید آمریکا از همین دیوان خواسته بود تا حکم به اجرای کامل فرمان بدهد.

دولت ایالات متحده می‌گوید فرمان‌های مهاجرتی رئیس‌جمهوری آن کشور برای ایجاد امنیت بیشتر در خاک آمریکا، مقابله با تروریسم و افراطیون لازم است. منتقدان می‌گویند این فرمان‌ها به طور مشخصی شهروندان کشورهای مسلمان را هدف قرار داده و روح آن با قانون اساسی آمریکا در تضاد است.

اینرا هم بخوانید

وزارت خارجه فرانسه جمهوری اسلامی را به «گروگان‌گیری» متهم کرد

فرانسه دولت ایران را به «گروگان‌گیری و باج‌گیری» متهم کرد و خواستار آزادی اتباع فرانسوی …