رضا ضراب: برای آزادی از زندان در ترکیه رشوه پرداخت کردم

رادیو فردا:رضا ضراب، بازرگان ایرانی‌ترک که به اتهام کمک به دور زدن تحریم‌های ایران، در ایالات متحده بازداشت شده، در چهارمین جلسه دادگاه در نیویورک شهادت داد که برای آزاد شدن از زندان در ترکیه در زمستان ۲۰۱۴، اقدام به پرداخت رشوه کرده‌بود.

رضا ضراب ۱۳ آذر ماه در جلسه دادگاه شهادت داد در فوریه ۲۰۱۴ رشوه داده و از زندان ترکیه آزاد شده‌است. او رقم این رشوه و هویت گیرنده آن را اعلام نکرده‌است. دولت ترکیه هنوز به این اظهارات واکنشی نشان نداده‌است، هرچند رئیس‌جمهوری آن کشور پیش‌تر گفته بود دادگاه‌های آمریکا «هیچ‌گاه نمی‌توانند کشور ما را محاکمه کنند».

با ادامه اظهارات آقای ضراب در دادگاه نیویورک، که در پی انتشار گزارش‌ها از اعلام همکاری او با دادستانی صورت گرفته، دادگاه چهارمین جلسه خود را پشت سر گذاشته‌است.

این بازرگان ایرانی‌ترک پنج‌شنبه گذشته شخص رئیس جمهوری کنونی ترکیه را متهم کرد، که «مجوز دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران را صادر کرده بود».

ضراب می‌گوید او با بانک دولتی «هالک»، برای پیشبرد منافع دولت ایران در زمانی‌که تحریم‌ها جریان داشته همکاری می‌کرده و این همکاری چه پیش از بازداشت او در سال ۲۰۱۳ و چه پس از آزادی‌اش ادامه داشته‌؛ تا در نهایت در سال ۲۰۱۶ در ایالات متحده بازداشت شده‌است.

مهمت (محمد) هاکان آتیلا، از مدیران پیشین هالک‌بانک، تنها فرد دیگر این پرونده‌است که در آمریکا بازداشت شده‌است. رضا ضراب در جلسه دادگاه گفته‌ آتیلا نیز پس از آن‌که دولت ترکیه به جریان پرونده‌های فساد در آن کشور خاتمه داده و این مدیر بانکی را آزاد کرده، به اقدامات خود برای دور زدن تحریم‌ها، ادامه داده‌است.

آقای آتیلا این اتهام‌ها را رد کرده‌است. هالک‌بانک نیز گفته‌است تمامی نقل‌وانتقالات مالی‌اش بر پایه قوانین و مقررات داخلی ترکیه و قوانین بین‌المللی انجام شده‌است.

وکیل مهمت (محمد) هاکان آتیلا روز دوشنبه در نامه‌ای به رئیس دادگاه، قاضی ریچار برمن، دادستان‌ها را متهم کرده، به‌شکل نامناسبی در ارسال شواهدی که ممکن بوده به موکل او کمک کنند، تاخیر ایجاد کرده‌اند. به گفته وکیل آقای آتیلا: این شواهد و مدارک نشان می‌دهند ضراب در قبال برخورداری از تساهل در حکم نهایی، تمایل به دروغ‌گویی پیدا کرده‌است.

وکلای مدیر پیشین هالک‌بانک گفته‌اند ضراب در یک تماس تلفنی در سال گذشته، اظهار داشته «باید به جرایمی که انجام نداده‌ای، اعتراف کنی» تا از شدت مجازات کاسته شود. خلاصه‌ای از تماس تلفنی روز دوم دسامبر (سه روز پیش) در اختیار وکلا قرار گرفته‌است.

دادستانی واکنشی به این اظهارات نشان نداده‌است. یکی از وکلای ضراب در واکنش به این سخنان گفته موکلش «از تعهدات خود برای ارائه شهادت کاملا واقعی، آگاه است».

دادستانی آمریکا رضا ضراب، متولد ایران، را متهم کرده بود در فاصله سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ به دولت و نهادهای ایرانی کمک کرده است تا صدها میلیون دلار دارایی‌های آنها را برای دور زدن تحریم‌ها جابه‌جا کند. به گفته دادستانی ایالات متحده، او و مهمت هاکان آتیلا، درآمد‌های نفتی و گازی ایران را از طریق پولشویی انتقال داده‌اند که نقض تحریم‌های آمریکاست. به جز این دو نفر که در آمریکا بازداشت شده‌اند، هفت نفر دیگر نیز در این پرونده متهم هستند. ضراب پس از پذیرفتن همکاری با دادستان‌ها، در حال حاضر به‌عنوان شاهد در جلسه دادگاه حضور دارد.

دولت ترکیه می‌گوید این محاکمه اقدامی از سوی آمریکا برای تضعیف ترکیه و اقتصاد آن کشور است. آنکارا بارها تاکید کرده که این پرونده «یک توطئه واضح» از سوی شبکه طرفداران فتح‌الله گولن، خطیب منتقد اردوغان است که آنکارا او را متهم به طراحی کودتای نافرجام سال گذشته کرده‌است. گولن این اتهام‌ها رد کرده‌است.

اینرا هم بخوانید

پیام گلرخ ایرایی به مناسبت چهاردهمین سالگرد اعدام فرزاد کمانگر

گلرخ ابراهیمی ایرایی به مناسبت چهاردهمین سالگرد اعدام فرزاد کمانگر، زندانی سیاسی، با گرامی‌داشت یاد …