رئیس آژانس: برای طرح مسائل مهم به تهران سفر می‌کنم

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در توئیتی اعلام کرد که روز دوشنبه برای دیدار با مقام‌های ایرانی به تهران سفر می‌کند.وی هدف از این سفر را طرح مسائل مهم درباره موضوعات پادمانی [سیستم بازرسی و تایید استفاده صلح‌آمیز مواد هسته‌ای] عنوان کرد.وی ابراز امیدواری کرد که مجرایی مفید و مشارکتی برای گفت‌وگویی مستقیم ایجاد شود. وی این موضوع را ضروری توصیف کرد.

 گروسی دو ماه پیش در آغاز نشست شورای حکام آژانس انرژی اتمی گفته بود که ایران بیش از چهار ماه است که اجازه بازرسی از «دو مرکز مشکوک به فعالیت‌های هسته‌ای» را نمی‌دهد.

شورای حکام آژانس انرژی بین‌المللی اتمی همچنین در تاریخ ۱۹ ژوئن (۳۰ خرداد) به قطعنامه پیشنهادی سه کشور آلمان و فرانسه و بریتانیا که از ایران به دلیل همکاری نکردن با تحقیقات این آژانس انتقاد می‌کرد، رای مثبت داد.

عمده‌ترین مشکل بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، خودداری تهران از صدور مجوز برای کارشناسان آژانس به‌منظور بازدید از دو سایت با فعالیت‌هایی است که «مشکوک» اعلام شده است. به نظر می‌رسد این دو مرکز از جمله مراکزی باشند که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در سال‌های اخیر به وجود آن‌ها اشاره کرده است. این موضوع بر تنش‌ها میان تهران و جامعه بین‌الملل در کنار موضوع افزایش سطح غنی سازی اورانیوم در ایران افزوده است.یورونیوز

twitter
flipboard
mail icon

اینرا هم بخوانید

پرونده کرسنت:ساختمان ۸۰۰ میلیون دلاری صندوق نفت در لندن آستانه توقیف  

دادگاهی در لندن، ایران را در موضوع قرارداد کرسنت محکوم کرده و ساختمان صندوق نفت …