رادیو آلمان:قیام توده‌ها علیه نخبگان سیاسی حاکم در عراق

صدها هزار نفر در بغداد به خیابان‌ها ریختند و در بزرگترین راهپیمایی تاریخ این کشور بعد از سرنگونی صدام حسین شرکت کردند. وزیر خارجه آمریكا و پاپ از دولت عراق خواستند که به مطالبات عراقی‌ها پاسخ دهد.

اعتراض‌ها در عراق فروکش نکرده و به ویژه در مناطق شیعه‌نشین این کشور ادامه دارد. در بندر ام‌ قصر، واقع در استان بصره در جنوب عراق، نیروهای امنیتی برای متفرق کردن معترضان گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی و جنگی به کار بردند و بیش از ۱۲۰ معترض را زخمی کردند.

تعداد کشته‌شدگان عراقی‌ در مجموع به ۲۶۰ نفر و تعداد مجروحان نیز به ۱۱ هزار نفر رسیده است.

کمیسیون حقوق بشر عراق اعلام کرد که روز شنبه ۱۱ آبان (دوم نوامبر) نیروهای امنیتی تلاش کردند دروازه‌های بندر ام قصر را با توسل به زور از چنگ معترضان درآورند. شاهدان عینی گزارش دادند كه نیروهای امنیتی به معترضان که حدود هزار نفر بودند و دروازه بندر ام قصر را حدود سه روز در محاصره داشتند، هجوم آوردند و بیش از ۱۲۰ نفر را زخمی کردند.

کمیسیون حقوق بشر عراق از معترضان ام قصر خواسته است که به محاصره این بندر پایان دهند. بندر ام قصر مهم‌ترین بندر داخلی عراق است و اهمیت اقتصادی و استراتژیک دارد.

روز جمعه بزرگترین تظاهرات عراقی‌ها در بغداد برگزار شد. صدها هزارنفر در اعتراض به نخبگان سیاسی حاکم عراق  به خیابان‌ها ریختند و در میدان تحریر بغداد تجمع کردند. پلیس با گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی به مقابله با تظاهرکنندگان آمد. به گفته شاهدان عینی دست کم یک زن در بغداد پس از اصابت گلوله گاز اشک‌آور به سرش کشته شد و بیش از ۱۵۰ نفر زخمی شدند.

موج دوم اعتراضات عراق در اواسط ماه (اکتبر) جاری علیه دولت عادل عبدالمهدی، فساد و بیکاری آغاز شد. تظاهرکنندگان خواستار اصلاحات سیاسی گسترده و مقابله با نابسامانی‌های اقتصادی هستند.

آنها خواستار کناره‌گیری رهبران سیاسی هستند که سال‌ها‌ست قدرت را در اختیار دارند. بسیاری از عراقی‌ها معتقدند که حاکمان آنها دست‌نشانده‌های آمریکا یا ایران هستند.

اعتراض‌ عراقی‌ها این بار بیشتر متوجه ایران و گروه‌های مسلح عراقی حامی ایران نیز بوده است. دخالت‌های ایران در عراق حساسیت عراقی‌ها را برانگیخته و در اعتراضات علیه ایران نیز شعار داده‌اند.

عفو بین‌الملل: استفاده زیاد از گاز اشک‌آور باعث آسیب به تعداد زیادی از معترضان عراقی شده است

استفاده زیاد نیروهای امنیتی عراق از گاز اشک‌آور

سازمان عفو بین‌الملل به شدت از نحوه برخورد نیروهای امنیتی عراق انتقاد کرده است. مطابق گزارش عفو‌ بین‌الملل نیروهای امنیتی عراق استفاده بسیار زیادی از گاز اشک‌آور و شلیک مستقیم آن به سمت تظاهرکنندگان کرده‌اند و بر اثر آن موجب کشته و زخمی شدن عراقی‌ها شده‌اند.

نخست وزیر آماده استعفاست

یکی از درخواست‌های اصلی تظاهرکنندگان عراقی برکناری عادل المهدی، نخست وزیر این کشور است.

برهم صالح، رئیس جمهور عراق، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که عادل المهدی برای استعفا آماده است. صالح یک روز پیش از تظاهرات بزرگ عراقی‌ها در روز جمعه خطاب به مردم این کشور گفت که با تصویب پیش ‌نویس قانون انتخابات، او موافق برگزاری انتخابات زودهنگام در عراق است.

رئیس جمهور عراق تاکید کرده است که وضعیت موجود نمی‌تواند ادامه یابد و عراق به تغییرات و اصلاحات ریشه‌ای نیاز دارد. برهم صالح ضمن مخالفت با هرگونه سرکوب تاکید کرده است که از اعتراضات در کشورش حمایت می‌کند و خواسته‌های معترضان را مشروع می‌داند.

اینرا هم بخوانید

 نیمی از متقاضیان طرح” مسکن ملی” از خانه دار شدن منصرف شدند!

دنیای اقتصاد، روند ثبت‌‌‌نام خانوارهای فاقد مسکن برای مسکن دولتی، آمار جدیدی از «خانه‌‌‌ندارها» را …