رادیو فردا:اعتصاب و تجمع مردم بانه در اعتراض به کشته شدن دو کولبر

همزمان با انتشار اخباری در مورد بسته شدن مغازه ها و اعتصاب در شهر بانه کردستان، خبرگزاری ایلنا گزارش داد که تجمع مردم بانه در اعتراض به کشته شدن دو کولبر روز سه شنبه ۱۴ شهریور و برای دومین روز ادامه یافت.

به نوشته ایلنا، روز دوشنبه ۱۳ شهریور، در پی تیراندازی نیروهای هنگ مرزی بانه به کولبران،‌ دو تن به نام‌های «حیدر فرجی» ۲۱ ساله و «قادر بهرامی» ۴۵ ساله کشته شدند که یکی از آنها دهیار شهرستان بانه بوده است.

در اعتراض به این حادثه، خانواده‌های کولبران و مردم محلی بانه روز دوشنبه در مقابل فرمانداری بانه تجمع کردند و خواستار رسیدگی فرمانداری بانه به این موضوع شدند.

به گزارش ایلنا، تجمع‌کنندگان معتقدند از آنجا که فرصت اشتغال شایسته در مناطق مرزی کردنشین محدود است و جوانان از سرِ ناچاری به کولبری روی می‌آورند، امنیت کولبران باید حفظ شود.

در این ارتباط،‌ کانال تلگرامی اتحادیه آزاد کارگران ایران با اعلام اینکه مردم بانه کسب و کارشان را تعطیل و تجمع اعتراضی برگزار کردند، نوشت: «معترضان خواستار توقف تیراندازی به کولبران و برکناری فرماندار بانه شدند».

بر اساس این گزارش، معترضان فرمانداری بانه را متهم کرده اند که برای متوقف‌کردن تیراندازی به کولبران «کوتاهی» کرده است.

در این ارتباط،‌ محسن بیگلری، نماینده بانه در مجلس، به ایلنا گفت: «از تمام مراجع قضایی در سطح ملی پیگیر موضوع هستم. حتی خواستار برگزاری جلسه شورای تامین شهرستان شده‌ام و از قوه قضائیه و سایر نهادهای ذیربط نیز خواسته‌ام که موضوع را رسیدگی کنند تا حق این دو کولبرِ مظلوم ضایع نشود».

وی خواستار برخورد شدید با عاملان حادثه تیراندازی به این دو کولبر شد و گفت که آنها باید «به اشد مجازات محکوم شوند».

در این میان، محسن بیگلری تجمعات در بانه را به «ضرر مردم»‌توصیف کرد و افزود: «از یکسو از آنها سوءاستفاده و بهره‌برداری‌های ناروا می‌شود و از سوی دیگر، نتیجه‌ای از آنها حاصل نمی‌شود».

او در بخش دیگری از سخنانش بر لزوم ساماندهی کولبران در مناطق کردنشین شد و اضافه کرد: «نباید با کولبران که از قشر ضعیف جامعه هستند، برخورد قهری صورت بگیرد».

این نماینده مجلس اشاره کرد که «مسئولان عالیرتبه قول پیگیری داده‌اند و قرار است از نزدیک اوضاع کولبرانِ مرزی را ببینند و به فکر راه‌حل باشند».

پیشتر رسول خضری، یک نماینده مجلس گفته بود ۷۰ هزار کولبر در مجموعِ مرزهای کشور وجود دارد. وی خواستار ساماندهی کولبران در مناطق مرزی شده بود.

در این میان، محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت، روز سه‌شنبه درباره کشته شدن دو کولبر گفت: «اطلاعات دقیقی درباره این موضوع ندارم اما قطعا پیگیری‌های لازم را در دولت انجام می‌دهیم».

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه ظرح وزارت کشور برای ساماندهی و سازماندهی کولبران در چه مرحله‌ای است افزود: «وزارت کشور طرح را در هیئت دولت ارائه داد که تا حدودی ما را قانع کرد تا کسانی که از این طریق ارتزاق می‌کنند به کارشان ادامه دهند».

سخنگوی دولت با اعلام اینکه «حساب این افراد جدا از کسانی است که از این مطلب سود می‌برند» اضافه کرد: «اینکه چرا یک دهیار کولبری می‌کند باید تحقیق کنیم که چنین اتفاقی چرا افتاده است».

گروه‌های حقوق بشری تیراندازی مستقیم و بدون هشدار به کولبران را «غیرانسانی» توصیف کرده و از این گونه اقدامات مأموران نظامی و انتظامی جمهوری اسلامی به شدت انتقاد کرده‌اند.

کولبر‌ها به افرادی گفته می‌شود که برای کسب درآمد زندگی خود اجناسی را از مرز‌های ایران وارد یا خارج می‌کنند. آنها بیشتر در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه به این کار اشتغال دارند.

روزنامه شرق هم روز ۱۴ بهمن خبر داد که ۳۰ نماینده مجلس طرحی دوفوریتی را با هدف حمایت از کولبرها به مجلس ارائه کرده‌اند.

اینرا هم بخوانید

پلیس سایپری رژیم از برخورد با ۱۰۹ صفحه اینستاگرامی در استان آذربایجان غربی در اجرای “طرح نور” خبر داده

سایت حکومتی خبر آنلاین نوشت:مرکز سایبری سازمان اطلاعات فرماندهی انتظامی استان آذربایجان غربی، تعداد ۱۰۹ …