پوتین: تشدید تحریم‌ها علیه کره شمالی نتیجه منفی می‌دهد

رادیو فردا:در حالی که آمریکا خواستار «شدیدترین تحریم‌های ممکن» توسط همگان علیه کره شمالی شده‌است، رئیس جمهوری روسیه، روز سه‌شنبه ۱۴ شهریور، گفت که چنین تحریم‌هایی به گفته او، «نتیجه منفی» می‌دهد و تهدید نظامی علیه کره شمالی نیز ممکن است «یک فاجعه جهانی» به بار آورد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ولادیمیر پوتین که در حاشیه نشستی در چین سخن می‌گفت ضمن انتقاد از دیپلماسی ایالات متحده در قبال کره شمالی گفت که پیونگ‌یانگ تا زمانی که «احساس امنیت» نکند از آزمایش‌های موشکی خود دست برنخواهد داشت، «حتی اگر اهالی آن کشور مجبور به علف خوردن بشوند».

کره شمالی که پیش از این تهدید کرده بود می‌تواند خاک اصلی آمریکا هدف قرار دهد، روز یکشنبه ۱۲ شهریور اعلام کرد که یک بمب هیدروژنی را به طور آزمایشی منفجر کرده «که برای موشک‌های دوربرد طراحی شده‌است.»

در واکنش به این اقدام، نیکی هیلی، نماینده ایالات متحده در سازمان ملل، گفت که رهبر کره شمالی «خواهان جنگ است» و تهدید کرد که صبر و تحمل آمریکا هم «حدی دارد.»

خانم هیلی روز دوشنبه ۱۳ شهریور در یک نشست اضطراری شورای امنیت گفت که «تنها شدیدترین تحریم‌ها به ما این امکان را می‌دهد که این معضل را از راه دیپلماتیک حل کنیم.»

وی اعلام کرد که واشینگتن قصد دارد قطعنامه تحریمی جدید را ظرف روزهای آتی به سازمان ملل ارائه کند و دوشنبه آینده آن را به رأی بگذارد.

نماینده ایالات متحده همچنین افزود که کشورش «هر کشوری را که با کره شمالی داد و ستد می‌کند، به‌عنوان کشوری در نظر می‌گیرد که در حال کمک به نیت‌های خطرناک هسته‌ای آن است».

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، نیز در یک رشته توئیت تهدید کرده است که ایالات متحده روابط تجاری خود را با کشورهایی که با کره شمالی معامله کنند متوقف خواهد کرد. این تهدید می‌تواند بیشتر متوجه چین باشد که از حامیان اصلی رژیم کره شمالی است.

در واکنش به این تحولات، رئیس جمهوری روسیه گفت که مسکو «مانورهای نظامی کره شمالی را محکوم می‌کند و آنها را تحریک‌آمیز می‌داند … اما افزودن بر تشنج نظامی راه به جایی نخواهد برد و ممکن است به یک فاجعه جهانی ختم شود.»

ولادیمیر پوتین خواستار گفت‌وگو با کره شمالی شد و گفت که کشورش آماده است تا «در مورد برخی جزئیات این قضیه» بحث کند، اما توضیح بیشتری در این مورد نداد.

او که کشورش هدف تحریم‌های غرب قرار دارد افزود: «مسخره است که ما را با کره شمالی در یک فهرست قرار داده‌اند و بعد از ما می‌خواهند علیه کره شمالی تحریم وضع کنیم.»

آقای پوتین تأکید کرد: «کره شمالی نباید در سایه این ترس زندگی کند که قرار است نابود شود، با این کشور باید گفت‌وگو برقرار شود.»

چین نیز همراه با روسیه در روزهای اخیر خواستار «حفظ آرامش» و یافتن راه حلی دیپلماتیک برای بحران شبه جزیره کره شده است.

کره جنوبی که در خط مقدم یک جنگ احتمالی با کره شمالی قرار دارد روز سه‌شنبه یک رزمایش دریایی برگزار کرد که در آن گلوله‌های جنگی واقعی شلیک شد.

در همین حال وزارت دفاع کره جنوبی از احتمال استقرار مجدد تسلیحات هسته‌ای ایالات متحده در خاک کره جنوبی خبر داده است.

دونالد ترامپ و مون جه‌این، رؤسای جمهوری آمریکا و کره جنوبی، در یک گفت‌وگوی تلفنی توافق‌هایی کرده‌اند که به موجب آن قرار است محدودیت‌های موشکی کره جنوبی کاهش پیدا کند.

اینرا هم بخوانید

محکومیت حکم اعدام برای توماج صالحی در تجمعات و بیانیه‌ها از سراسر جهان ادامه دارد

پوشش زنده تجمعات اعتراضی خارج از ایران.روز شنبه گروه‌هایی از ایرانیان در چند شهر اروپا …