روزنامه بیلد آلمان: آيا او نفر اول در ليست مرگ است؟ نگرانی مینا احدی فعال حقوق بشر از جاسوسان ايران در اروپا

زيرنويس عكس: مينا احدى در اكسيونی برای اخراج “‏قاضى مرگ” شاهرودی از آلمان كه هزاران حكم اعدام را تائید کرده است
از: انتجه شيپمن  ٩،١١،٢٠١٨
آيا رژيم ايران يك موج قتلهاى جديد در اروپا را برنامه ريزى ميكند؟
اخيرا از دو حمله از سوى جاسوسان ايرانى به نيروهاى اپوزيسيون تبعيد در دانمارك و فرانسه جلوگيرى شد. در آلمان جاسوسان ايرانى اهداف يهودى و اسرائيلى را براى سوء قصد و همچنين مسيرهای رفت و آمد يك سياستمدار را شناسايي كرده بودند.
اينها علايم واضحيست از اين احتمال كه آنها دوباره در آلمان هم دست به سوء قصد هايى بزنند. اكنون فعال مشهور حقوق بشر، مينا احدى، بيم اين را دارد كه هدف بعدى باشد – او در ايالت شمال راين-وستفاليا زندگى ميكند.
،او ميگويد از يك منبع قابل اعتماد در تهران به او اطلاع رسيده كه اخيرا جلسه اى با خامنه اى رهبر ايران، در مورد اقدامات عليه افراد اپوزيسيون ايرانى در خارج از كشور انجام گرفته است كه در آن نام او بعنوان اولويت در آلمان ذكر شده است.
از سال ٢٠٠٧، مینا احدى چندين بار تحت حفاظت پليس بوده است. قبل از هرچيز، فعاليت او عليه مجازات اعدام در ايران و عليه اسلامگرايي، او را به هدف سرسپردگان رژيم ايران تبديل كرده است.او ميگويد “رژيم مرا در آلمان هم بارها و بارها تهديد كرده است. براى مثال، آنها در صندوق پستى ام يادداشتهايى ميگذاشتند كه در آن نوشته شده بود ‘ما ميدانيم كجا زندگى ميكنى’. يا ده ها بار تلفن زدند و تهديد كردند كه بالاخره به من دست خواهند يافت.”
هنگاميكه او در سال ٢٠١٠ از سكينه آشتيانى، كه زير تهديد سنگسار بود، حمايت كرد و يك كمپين جهانى را راه اندازى كرد، تلويزيون دولتى ايران گزارشى را در مورد مينا احدى، كه توسط يك دادستان به عنوان “تروريست” معرفى شده بود، منتشر كرد.  خانواده اش در ايران نيز بارها و بارها تحت فشار بوده اند.
(عكس: مينا احدى در نشستى در برلین)
.مینا احدى ميگويد اين اواخر تهديدات كاهش يافته بود، فقط از طریق ايميل تهديد به مرگ شده بودم. “اما فكر میكردم آنها بيشتر افراد منفرد هستند، نه رژيم.”
در حال حاضر جلسات و برنامه هاى علنى او توسط پليس و اداره فدرال پليس جنايى (BKA)
محافظت مي شود.
اما چرا ملاها از اين زن اينهمه متنفرند؟
او توضيح داد: “در مورد من خيلى چيزها هست كه مورد تنفر آنهاست. من بسيار فعال هستم، نبرد من  عليه مجازات اعدام در كمپين هاى بين المللى براى آنها خيلى ناخوشايند است. بعلاوه من يك زن هستم، به اسلام انتقاد ميكنم، بطور مداوم در رسانه هاى فارسى زبان در خارج کشور فعال هستم و از حقوق زنان و آموزشهاى جنسى روشنگرانه حرف ميزنم و حمايت ميكنم. همه اينها با ايده ها و تصورات آنها نامنطبق است.”
                       اولين موج قتلهاى ايرانىان در سال ١٩٩٢ در برلين به پايان رسيد
در دهه هاى ١١٩٨٠ و ١٩٩٠ماموران آخوندها يك ليست مرگ درست كردند: مخالفان بلند پايه رژيم كه در اروپا زندگى ميكردند در وين، پاريس، بن به قتل رسيدند.
پس از اقدام تروريستى عليه چهار سياستمدار اپوزيسيون در رستوران میکونوس برلین در سال ١٩٩٢ و محاكمه ای كه در آن دخالت مستقيم رهبران ايران به اثبات رسيد، اين قتلها در اروپا پايان يافت.
پس از این قتلها و تلاشهاىی برای ترور در هلند، دانمارك و فرانسه، سازمانهاى اطلاعاتى و كارشناسان امنيتى نگرانند كه رژيم دوباره دست به اينگونه حملات بزند. مايك پمپئو، وزير امور خارجه ايالات متحده  در ماه مه سال ٢٠١٨ در مورد ارتكاب به ترور توسط جاسوسان ايرانى در اروپا هشدار داد. و حوادث سال گذشته اين نگراني ها را تاييد كرد.
 در نوامبر ٢٠١٧، احمد نیسی، يك مخالف رژيم، جلوى خانه اش در لاهه کشته شد. مقامات هلند در ماه ژوئن دو کارمند سفارت ایران را اخراج کردند. رسانه های دولتی ایران گزارش دادند که اخراج  مربوط به این قتل بوده است
 در ژوئن ٢٠١٨ یک دیپلمات ارشد ایرانی در آلمان دستگیر شد. اين دیپلمات دو تن از ماموران خود را با مواد منفجره مجهز کرده بود، آنها قرار بود به یک مراسم مخالفان در پاریس حمله کنند.
 در ماه اکتبر، سرویس اطلاعاتی دانمارک اعلام کرد که آنها از سوء قصد عوامل ایرانی به جان سخنگوى یک گروه اپوزیسیون در نزديكى کپنهاگ جلوگیری کرده اند. و از اين رو دانمارک حالا خواستار تحریم هاى جدید اتحادیه اروپا علیه ایران است. هر دو سرویس اطلاعاتى داخلى و خارجى فدرال آلمان حاضر نشدند به درخواست “بيلد” جواب داده و در مورد فعالیت های ایران در آلمان حرفى بزنند. کنستانتین فون نوتس، متخصص سرويس هاى اطلاعاتى و معاون رئيس فراكسيون سبزها در پارلمان آلمان اعلام كرد: “دولت فدرال باید همه چیز را انجام دهد تا از فعاليت هاى سرويس هاى مخفى ديگر کشورها جلوگيرى كرده واز ایمنی اعضای اپوزیسیون، مردم از ادیان مختلف و نهادهای آنها،  و همچنین از حاکمیت دولتى جمهوری فدرال بطور موثر حفاظت كند.”
در آلمان، مأموران سرويس مخفى دولتى وزارت اطلاعات ايران  و نيز جاسوسان واحد خارجى سپاه پاسداران، واحد قدس فعال هستند. به گفته  حافل امنيتى، جاسوسان قدس از پنج شش سال پيش در آلمان هستند. :  میگوید    FDD بهنام بن طالبلو، کارشناس ایران در اندیشکده
“ايران فكر ميكند كه آزادى عمل دارد زيرا اتحاديه اروپا ميخواهد معامله برجام را نجات دهد”
بهنام بن طالبلو، كارشناس ايران در انديشكده آمريكايي FDD ميگويد: “تصميم ايران براى از سرگيرى قتل ها در خارج، بويژه در اروپا، نگران كننده است.”
احتمالا ايران در حال حاضر به دلیل اینکه  اروپايي ها مى خواهند بهر قيمت معامله هسته اى را نجات دهند.”احساس  می کند دستش باز است.،
بگفته او اتحاديه اروپا نميتواند پيام سياسى و اخلاقى قوى اى را براى ايران ارسال كند تا زمانى كه اين تصویر را بدهد كه ميخواهد با فشار ايالات متحده بر ايران مقابله كند.
اين كارشناس گفت محاسبه هزينه-سود ايران ديناميك بوده و از پيش تعيين شده نيست: “اگر تهران فكر كند بتواند اقدامى را بدون مجازات انجام دهد، احتمالا به آن دست خواهد زد.”
به نظر او اقدامات تروریستی ایران در اروپا در ٢٠١٨، نشان ميدهد كه اروپا ميبايست سياست اش در مورد  ايران را تغيير دهد.
“اعمال تحريم هايي عليه اعضاى وزارت اطلاعات ايران و اعلام علنى نامهاى همه ديپلماتهاى درگير، آغاز خوبى خواهد بود.”
بن طالبلو گفت كشورهاى عضو اتحاديه اروپا بايد از دانمارك براى اعمال تحريمهاى جديد در پاسخ به قتلهاى ناموفق حمايت كنند و عليه دانمارك كار
 نكنند.
و بيشتر: “در حال حاضر اتحاديه اروپا فرصتى  براى نشان دادن چگونگى ارتباط خود با مردم ايران، و همچنين نحوه ارتباطش با رژيم ايران دارد.”
                                      تعقيب دراز مدت توسط عوامل رژيم ايران
فعاليت مينا احدى عليه نقض حقوق بشر توسط آخوندها از همان دوران تحصيلاتش در شهر تبريز ايران آغاز شد.
در سال ١٩٧٩، در ميان انقلاب اسلامى، عليه ديدار على اكبر رفسنجانى، عضو وقت شوراى انقلاب اسلامى از دانشگاهش و عليه حجاب اجبارى كه آخوندها براى زنان وضع كردند، اعتراض كرد.
سپس او از دانشگاه اخراج شد، مجبور شد در يك كارخانه كار كند. در سال ١٩٨٠، پليس مخفى خانه او را جستجو كرد و شوهرش و پنج مهمان را دستگير كرد. مينا احدى توانست بگريزد چون زمان حمله در محل كارش بود.
او مخفی شد و بعنوان پارتيزان در مناطق كردنشين عليه آخوندها مبارزه كرد و ده سال بعد از ايران به اتريش فرار كرد، اكنون در آلمان زندگى ميكند و عضو حزب كمونيست كارگرى ايران است.
در سال ٢٠٠١، كميته بين المللى عليه سنكسار، و در ٢٠٠٤ كميته عليه مجازات اعدام را تاسيس كرد. او از خانواده هاى محكومان به اعدام حمايت ميكند و توانسته است با كمپين هاى بين المللى از چندين اعدام جلوگيرى كند كه يكى از آنها نازنين فاتحى بود، يك زن جوان كه در دفاع از خود، متجاوزش را به ضرب چاقو از پاى درآورده بود. مینا احدى علاوه بر اين يك آتئيست معتقد است و “شوراى مركزى اكس مسلم” را در آلمان تاسيس كرد. مسلمانان از اسلام برگشته در نظام اسلامى ايران به اعدام تهديد ميشوند. در ٢٠٠٨ او كنفرانس انتقادى اسلام در برلين را با ديگران سازماندهى كرد.
ترجمه از رضا نوری

اینرا هم بخوانید

پانزدهمین هفته متوالی اعتصاب غذا زندانیان در سه‌شنبه‌های نه‌ به اعدام

از اول اردیبهشت تاکنون حداقل ۸۰ زندانی محکوم به اعدام در زندان‌های سراسر کشور اعدام …