روز مقاومت و روز تعرض در عراق!

روز پنجشنبه ۱۴ نوامبر جمعها و نمایندگان رادیکال بخشهای مختلف مردم قیام کننده در عراق حضور گسترده و قدرتمندی را در میادین و خیابانهای شهرهای مختلف عراق تحت عنوان “جمعه مقاومت و روز مقاومت” را فراخوان دادند. این فراخوان در سطح وسیعی و با تداوم اشتهای کنار زدن حکومت عراق همانند روزها و هفته های قبل شعله ور شد.
اکنون خیابانهای اصلی شهر بغداد، میدان تحریر، بندر ام القصر در بصره، خیابانهای نجف، کربلا و چند شهر دیگر عراق شاهد حضور مردم مبارز و انقلابی برای تداوم نارضایتی خود علیه حاکمیت است. از شب گذشته در بسیاری از میادین و خیابانها مردم اقدام به برپایی چادر کرده اند و شب را در این مکانها بسر بردند. مردم و جوانان در اطراف گذرگاههای منتهی به بندر ام القصر چادر زده اند. هر لحظه در خیابانها برای بلندتر کردن فریاد اعتراضی که از ۲۵ اکتبر طنین انداز شد به جمعیت افزوده میشود.
نخست وزیر، رئیس جمهور، رئیس پارلمان، باضافه هیئت تغییر قوانین که طی هفته گذشته برای آرام کردن اعتراضات مردم قیام کننده به برگزاری جلساتی برای تغییر و اصلاح در قانون دلخوش کرده بودند، در مقابل فراخوان برای حرکت گسترده روز جمعه، دست از پا درازتر امید خود را برای شیره مالیدن بر سر مردم عراق از دست داده اند.
با اوج گرفتن اعتراضات در روز جمعه، “کارشناسان” و “متخصصین” در امر تغییر قوانین نیز یکی پس از دیگری پس کشیده اند و در مقابل سیل خروشان مردم توان اصلاح ستونهای زنگ زده قوانین ارتجاعی و اسلامی عشیره ای حاکم بر عراق را از دست داده اند.
مردم و جوانان تشنه رفاه، تشنه آزادی و تشنه یک جامعه انسانی و سکولار می گویند: “قوانینی که ۱۶ سال قبل متناسب با تقسیم قدرت بین دسته جات اسلامی، عشایر و برای غارت هستی ما تدوین شده است، به منافع مردم ستم دیده عراق کوچکترین ربطی ندارد و باید باطل شود.
مردم و جوانان تشنه یک زندگی بهتر خواهان کنار رفتن حاکمیت و قوانینی هستند که هر یک از احزاب پارلمانی موجود آنرا بر اساس سهم خواهی خود در ۱۶ سال گذشته تدوین کرده اند.
معترضین و قیام کنندگان بر این باورند، تنها حکومتی بعنوان نماینده و سخنگوی آمال و آرزوهای آنان میتواند مشروعیت داشته باشد که بر بستر قیام آنان برای تحقق تمام و کمال خواستهایشان برخاسته باشد و شایستگی این را دارد که قوانین متناسب با سطح توقعات زندگی امروز مردم عراق را برآورده سازد.
عبدل گلپریان
۱۵ نوامبر ۲۰۱۹

اینرا هم بخوانید

راه حل سقز علیه تهاجم شیمیایی- عبدل گلپریان

روز یکشنبه ۲۰ فروردین دست‌کم شش مدرسه دخترانه در شهر سقز به‌طور هم‌زمان هدف حملات …