سخنان پرفسور دکتر دروستن در باره موتاسیون ویروس در انگلستان و افریقای جنوبی، تاثیرات واکسن کرونا!

مهرنوش موسوی:

پرفسور دکتر دروستن مسئول بخش ویرولوژی دانشگاه شریته برلین، عضو هیئت مشاورین مدیریت بحران دولت آلمان و از مسئولین انستیتوی روبرت کوخ در پادکست اخیر رادیوی شمال به نکات بسیار مهمی پرداخته که ترجمه خلاصه آنها به این قرار است.
پرفسور دکتر دروستن میگوید که خود وی در باره خبر تغییر ژنتیکی ویروس سورپرایز شده است چون با علمی که ایشان بخصوص در کشف سارس و شناخت تاریخ ویروسها دارد، این مدت کوتاه برای چنین تغییری غیر قابل تصور بوده است. نیویورک تایمز میگوید که هفده موتاسیون در سی و سی کشور جهان تا کنون مشاهده و ثبت شده است. از هفده موتاسیون و تغییری که در ویروس کرونا مشاهده شده، تاج هشت ویروس که عامل اتصال با سلول انسانی است تغییر کرده است. عوامل این تغییر سریع چیست، احتمالات کدامند؟


دکتر دروستن میگوید ممکن است این تغییر ژنتیکی در بیماری اتفاق افتاده باشد که سیستم ایمنی درستی نداشته است. ویروس در غلبه بر بیمار اینچنین تغییر یافته است. ممکن است این تغییر در بیماری اتفاق افتاده باشد که پلاسما تراپی انجام داده است. پلاسما تراپی به تراپی گفته میشود که پادتن بیماری که خوب شده به بیماری که جدید کرونا گرفته تزریق میشود. اینجا ویروس کرونا طبق شرایط جدید، زیر فشار سیستم ایمنی خاص شخص،مجبور به تغییر شده است. ممکن است و این احتمال هم وجود دارد که مانند داستان راسوهای دانمارک، کرونا وارد بدن حیواناتی که با انسانها زندگی میکند شده باشد، سپس با تغیبر ژنتیکی در بدن آنها به انسان منتقل شده باشد. احتمال این هم وجود دارد که چون این ویروس برای علم ویرولوژی جدید محسوب میشود، از همان ابتدا ما شاخه های مختلف انشعابات ویروس را نشناختیم، در لابورها خانواده های مختلف را تشخیص نداده باشیم. الان هم که در انگلیس و افریقای جنوبی شناخته شده است به خاطر سیستم خاص لابراتواری آنجاست. در اروپا بطور مثال سنتن در علوم آزمایشگاهی انگلیس یا دانمارک روی ویروس ها یا باکتریها در سطوح مختلف ازمایش میشود. تمام اشکال بروز انها بررسی میشود. در حالیکه ما در آلمان تاریخ و سنت مان این است که عمدتن بر اساس مدرسه علمی روبرت کوخ، بیشتر دنبال کشف ویروسها هستیم نه شعبات مختلف یک پوپولاسیون معین. این هم که میگویند در انگلستان این ویروس جهش ژنتیکی داده زیاد دقیق نیست، شاید در یک کشور دیگری این تغییر صورت و به اینجا حمل شده است. کشورهایی که به دلایل مختلف جلو ویروس گرفته نشده است. فی المثل کشورهایی در خاورمیانه که رشد ویروس در انجا بیسابقه بوده است. معلوم نیست که در این کشورها این جهش ایجاد نشده و به انگلیس برده نشده باشد. لندن یک متروپل است. رفت و امد به ان زیاد است. چون این جهش فقط میتواند جایی صورت بگیرد که بخش عظیمی از مردم به ان مبتلا شده اند.


تغییری که در پروتئین ویروس کرونا ایجاد شده این است که دو تا از اسید امینه های شماره ۹۶ و ۷۰ این پروتئین برداشته شده است. برداشتن این دو تا اسید های امینه کمک میکند که ویروس بطور سریعتری تغییر پیدا کند، بدون اینکه کل پروتئین تشکیل دهنده آن مجبور به تغییر باشد. این تغییر میتواند و محتمل است که باعث رشد سریع ویروس بشود چون به این وسیله راحت تر میتواند خودش را با رسپتورهای سلول انسانی وصل کند. این البته اولین باری نیست که ویروس خانواده سارس جهش ژنتیکی کرده است. این جهش ها در کل به نفع ویروس نیست. به همین خاطر هم ماندنی نیستند. شما باید توجه داشته باشید که از منظر ویروس چسبیدن سفت و سخت به رسپتورها برای اینکه وارد بدن انسان بشود و انجا بماند، مقرون به صرفه نیست. چون ویروسی که چسبیده باید بتواند به سهولت هم رها بشود که خودش را وارد بدن فرد دیگری بکند.


داستان افریقای جنوبی داستان دیگری است. وقتی ما در اروپا تابستان داشتیم، انجا زمستان بود. در شهرهایی که تراکم جمعیت زیاد است، این ویروس به نحویی در گشت و گذار بوده که الان به ما ثابت شده است که چهل درصد جمعیت تعدادی از شهرهای انجا به واقع وارد فاز ایمنی گله ایی شده است. ایمنی گله ایی میتواند خود یک فاکتور مهم در ایستگاه اولوسیون و تغییر ژنتیکی ویروس باشد. چون در صورت وجود پادتن و ایمنی چهل درصدی، انوقت ویروس تحت فشار قرار میگیرد که برای ماندگاری تغییراتی در درون خود ایجاد کند. کافی است یک مورد اسکیپ موتاسیون وجود داشته باشد، یعنی ویروسی که در این مرحله در بدن کسی جان سالم بدر میبرد. از اینجا به بعد، این نوع جدید انوقت منتقل میشود. حالا اینجا سئوال این است که برای کشورهایی مثل المان یا انگلستان که هنور ایمنی گله ایی هم در انها ایجاد نشده، اصلن برای نوع جدید ویروس گشت و گذاری مقرون به صرفه هست یا نه؟ برای جواب به همه این سئوالات در المان تحقیقات سریع و شدیدی صورت میگیرد که تا هفته های اتی ان را منتشر میکنیم. این تحقیقات به تولید داروهای جدید کمک میکند.

دکتر دروستن میگوید احتمال ابتلا کسی که یک بار کرونا گرفته، به کرونا با واریانت های مختلف آن وجود دارد. دکتر دروستن این نظریه را رد میکند که گفته میشود حال با تغییر ویروس کرونا، واکسن بیفایده است. ایشان میگوید خود واکسنی که تولید شده اینطور نیست که فقط قادر به ایمن کردن بدن در مقابل همین نوع باشد. در ثانی هر واکسنی هیچگاه ضمانت نمیکند که صد در صد ادمها ایمن بمانند. همه واکسن ها ضریبی را دارند.
پرفسور دکتر دروستن در مقابل سئوال اینکه آیا این نوع جدید ویروس کرونا خطرناکتر است؟ پاسخ میدهد که نه الزامن. ایشان در جمع بندی خود میگوید این ویروس ماندنی نیست. خود این تغییر گواه پروسه رفتن آن است. اما باید جدی گرفته شود. هنوز تحقیقات وسیعی در این باره نشده است. کار تحقیقات علمی ادامه دارد. باید این نکته در نظر گرفته شود که این قدرت ایمنی و مقابله انسانی است که عامل تسریع پروسه اولوسیونی این ویروس میباشد. این پاندمی نمیماند.
دکتر دروستن در باره اینکه با توجه به کمبود واکسن، در خیلی از کشورها بحث میشود که آیا اجازه دارند واکسن دوم را با تاخیری بیشتر از دو هفته بزنند؟ ایشان میگوید واکسن اول تعیین کننده است. الان که در پاندمی هستیم. ایرادی ندارد اگر واکسن دوم دیرتر زده بشود. این جای نگرانی نیست. خطری در ساختن سیستم ایمن بدن در مقابل ویروس ایجاد نمیکند.

اینرا هم بخوانید

Hollow operation, Hollow regime- Bahram Soroush

April 15, 2024 The Islamic Republic’s drone and missile attack on Israel was not a …