گزارشی از دو مراسم باشکوه خانواده های جانباختگان پرواز اوکراین در تهران

همزمان با سالروز شلیک موشک سپاه پاسداران به پرواز اوکراین در ساعت ۶ و ۱۹ دقیقه صبح ۱۸ دی ۹۸، جمع کثیری از خانواده های جانباختگان طبق نقشه قبلی در فرودگاه خمینی در تهران تجمع کردند و مراسم سالگرد عزیزانشان را با گذاشتن عکس آنها و شمع و گل و پوستر برگزار کردند. سپس در حالیکه چراغ های ماشین های خود را روشن کرده بودند بطرف محل سقوط هواپیما در شاهدشهر حرکت کردند، مانع نیروهای سرکوب حکومت را عقب راندند و مراسم بزرگ و باشکوهی نیز در این محل برپا کردند. سخنرانان این دو مراسم عاملان این جنایت را محکوم کردند، مرگ بر کلیه جنایتکاران گفتند و خواهان دادخواهی شدند.

ابتدا جمع کثیری از خانواده های جانباخته در فرودگاه خمینی تهران تجمع کردند، عکس ۱۷۶ عزیز خود را همراه با پوسترهای آنان روی دیوار فرودگاه نصب کردند، دو نفر از اعضای خانواده ها سخنرانی کردند و اعلام کردند که «عاملان این جنایت که با نقشه و عامدانه عزیزان ما را با موشک به زمین انداختند محکوم میکنیم». جمعیت شعار «مرگ بر کلیه جنایتکاران» داد. یکی از سخنرانان گفت که مراسم را با همراهی با آخرین گام های عزیزانمان که جان باختند با سه بار شعار دادخواهی به پایان میرسانیم. جمعیت شعار دادخواهی داد و این مراسم پس از حدود ۴۵ دقیقه به پایان رسید. نیروهای سرکوب قادر به ممانعت از این مراسم که در مقابل چشمان حاضرین در فرودگاه انجام شد، نشدند و خانواده ها با روحیه ای مصمم بطرف محل سقوط هواپیما به راه افتادند.

نیروهای سرکوب حکومت که از نقشه خانواده ها مطلع بودند، با ایجاد مانع تلاش کردند جلو ورود آنها به محوطه محل سقوط هواپیما را بگیرند. اما با خشم و فریاد شجاعانه و عزم مصمم خانواده ها مواجه شدند و مجبور شدند راه را باز کنند. خانواده ها ۱۷۶ بادکنک قرمز که اسامی جانباختگان و عبارت«نه میبخشیم، نه فراموش میکنیم»روی آنها نوشته نوشته شده بود، را همراه با پوسترهایی که با گل تزیین شده بود، روی زمین و دیوار محل نصب کردند و با موزیک و سخنرانی و شعار دادن مراسم باشکوه خود را به یاد عزیزان خود برگزار کردند. در این برنامه که دو ساعت به طول انجامید، سه نفر از اعضای خانواده های جانباخته سخنرانی کردند، مسببین این جنایت را محکوم کردند و خواهان محاکمه آنها شدند.همان جنایتکارانی که نقشه عامدانه شلیک موشک به هواپیما را کشیده بودند، اینجا نیز نقشه کشیده بودند که جلو مراسم را بگیرند اما تودهنی بزرگی خوردند و خانواده ها برنامه خود را که به نحو احسن سازماندهی شده بود در مقابل چشمان نیروی سرکوب حکومت به اجرا درآوردند.

حزب کمونیست کارگری به خانواده های شجاع جانباختگان پرواز اوکراین درود میفرستد و یاد عزیزان جانباخته را گرامی میدارد. این مراسم ها عزم جامعه ای را نشان میدهد که خواهان دادخواهی است و هیچکس شکی ندارد که این حکومت را سرنگون میکنیم و تک تک آمرین و عاملین این جنایت، از سلامی فرمانده سپاه، حاجی زاده فرمانده هوا و فضای سپاه، شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، خامنه ای که سازماندهی این جنایت بدون هیچ تردیدی بدون موافقت او انجام نمیشد، ظریف و روحانی که سه روز تلاش کردند این جنایت را مخفی کنند، رئیسی که دستور اذیت و آزار و تهدید خانواده ها را صادر کرد و مقاماتی که در از بین بردن شواهد و تحویل ندادن بموقع جعبه سیاه نقش داشته اند، را در دادگاه های علنی محاکمه خواهیم کرد.

جمهوری اسلامی که جنایت شلیک موشک به هواپیمای مسافربری را در اوج بحران و درماندگی خود و با نقشه ای عامدانه انجام داد تصور میکرد ورق را برای چند روز به نفع خود برمیگرداند اما در این تلاش کثیفش ناکام ماند و کل جامعه ایران را دادخواه کرد. بحران داخلی و بین المللی جمهوری اسلامی با این جنایت تشدید شد و خشم و نفرت عمومی و عزم مردم برای سرنگونی مشتی جنایتکار و دزد و فاسد بیش از پیش زبانه کشید. روزی که با سرنگونی جمهوری اسلامی سران حکومت به دادگاه کشانده میشوند روز بزرگی در تاریخ رهایی نه تنها مردم ایران که کل بشریت خواهد بود.

زنده باد خانواده های جانباختگان پرواز اوکراین
زنده باد جنبش دادخواهی

حزب کمونیست کارگری ایران
۱۸ دی ۱۳۹۹، ۷ ژانویه ۲۰۲۱

اینرا هم بخوانید

Hollow operation, Hollow regime- Bahram Soroush

April 15, 2024 The Islamic Republic’s drone and missile attack on Israel was not a …