سران گروه۲۰ ، پرزیدنت ترامپ و شینزو آبه درباره ایران چه گفتند

ترامپ و شینزو آبه نخست وزیر ژاپن بر تامین امنیت دریانوردی در حوزه آب‌های بین‌المللی و تنگه هرمز تاکید کردند. حدود ۸۰ درصد نفت ژاپن، از مسیر تنگه هرمز عبور می‌کند و یکی از نفتکش‌هایی که در دریای عمان هدف حمله خرابکارانه گرفت، متعلق به ژاپن بود. آمریکا می‌گوید جمهوری اسلامی ایران مسئول این حمله است.

شینزو آبه نخست وزیر ژاپن در جریان اجلاس سران گروه ۲۰ بر حفظ امنیت خطوط تامین انرژی با توجه به اوضاع خاورمیانه تاکید کرد.

در جریان دیدار پرزیدنت ترامپ با نخست وزیر ژاپن، بر همکاری‌های اقتصادی و تجاری بیشتر دو طرفه تاکید کردند. پرزیدنت ترامپ از احداث کارخانه‌های تولیدی و ماشین‌سازی ژاپن در ایالت‌های چون اوهایو، پنسیلوانیا و کارولینای شمالی تقدیر کرد.

شینزو آبه در جریان دیدار خود، نقشه‌ای از تاسیسات تولیدی ژاپن در ایالت‌های مختلف آمریکا به پرزیدنت ترامپ نشان داد. رئیس جمهوری آمریکا گفت همکاری‌های دو طرفه در مسیر خوبی است و به زودی نتایج بزرگی هم خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شماری از مقامات آگاه گفتند هیاتی رسمی از آمریکا و ژاپن ماه آینده دیدار می‌کنند تا جزئیات بیشتر این قرارداد تجاری با مورد مذاکره قرار دهند.

ژاپن، متحد کلیدی ایالات متحده در شرق آسیا که هم با واشنگتن و هم با تهران روابط خوبی دارد، ضمن حمایت از رویکرد آمریکا در برابر جمهوری اسلامی، تلاش کرده است از تنش میان این دو کشور بکاهد.

شینزو آبه نخست وزیر ژاپن اواخر تیر و پیش از سفر رسمی خود به تهران، با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا تلفنی گفت‌وگو کرد و دو طرف در مورد مسائل منطقه خاورمیانه و ایران گفت‌وگو کردند.

پرزیدنت ترامپ پیشتر، با اشاره به امکان میانجیگری ژاپن گفته بود، «معتقدم ایران می‌خواهد گفت‌وگو کند. آقای آبه هم به مقام‌های ایران خیلی نزدیک است. هیچکس، بخصوص من، نمی‌خواهد شاهد وقوع مصیبت باشد.»

با این حال به رغم اصرار آمریکا بر دیپلماسی و حل اختلافات از طریق مذاکره، رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با شینزو آبه در تهران به صراحت با مذاکره مخالفت کرد و بر مواضع قبلی خود پافشاری کرد.

سفیر ایالات متحده در توکیو اوایل اردیبهشت ماه از تمایل مشترک رئیس جمهوری ایالات متحده و نخست وزیر ژاپن برای توقف صادارت نفت ایران خبر داده بود. ژاپن از مشتریان قدیمی و عمده نفت ایران است.رادیو آمریکا

اینرا هم بخوانید

محمد رسول‌اف، فیلمساز به ۸ سال زندان محکوم شد

حکم هشت سال حبس، تحمل ضربات شلاق، پرداخت جزای نقدی و ضبط اموال #محمدرسولاف، کارگردان …