سعید مرتضوی به دوسال حبس قطعی محکوم شد

جنس سعید مرتضوی قطعا از خامنه ای و لاریجانی ها و احمدی نژاد و روحانی و بقیه خراب تر نیست. کارنامه جنایاتش هم بطور واقعی سنگین تر نیست. مردم میدانند و دیده اند که همه سران حکومت کثیف و جنایتکارند و کارنامه ای پر از جنایت علیه مردم دارند. اما سوال اینست که چرا به جای اینکه مرتضوی را ارتقاء مقام دهند محاکمه میکنند؟ چه عاملی باعث شده است که حدود ده سال است این بدبخت را میبرند و می آورند و الان هم بعد از چند سال رفت و برگشت به دوسال حبس قطعی محکومش کرده اند؟ این سوال مهمی است.

جواب این سوال را باید در وضعیت حکومت اسلامی در شرایط کنونی جستجو کرد. در واقع مردم و بطور مشخص خانواده های جان باختگان جنایتگاه کهریزک با فشار برروی مرتضوی دارند حرفشان را با حکومت اسلامی و خامنه ای ها میزنند. روشن است که این جنایات امثال مرتضوی ها و پورمحمدی ها و لاجوردی ها و لاریجانی ها و بقیه دیوهای خبیث اسلامی است که حدود 40 سال است این حکومت منفور را در این جامعه علیرغم نفرت مردم سرپا نگهداشته است. یک مواقعی جمهوری اسلامی این قدرت و موقعیت را داشت که میتوانست جواب کوچکترین اعتراض حق طلبانه مردم را با جنایت بدهد. ده ها هزار خانواده در ایران داغ عزیزترین جگرگوشه هایشان را بر سینه دارند. همه آنها که کشتار شدند انسانهای بسیار شریف و دوست داشتنی ای بودند که به دزدی و چپاول و جنایت کاری اعتراض کردند و از حقوق انسانی دفاع کردند. یک حکومت خبیث و مرتجع و چپاولگر فقط با این جنایات میتوانست بر مردم این جامعه حکومت کند.

اما امروز وضع جمهوری اسلامی بسیار متفاوت است. مردم جلو آمده اند، متحد تر شده اند. صدایشان رساتر شده است. هرروز کارخانه و کوچه و خیابان و دانشگاه محل اعتراض و مبارزه علیه جنایات و دزدیهای حکومتی هاست. روزی نیست که اعتصاب و اعتراضی صورت نگیرد و بعضی روزها چندین اعتراض در جریان است. زیر فشار این فضای اعتراضی حکومتی ها صفوفشان به هم ریخته است. حتی کسانی مثل احمدی نژاد و مشایی و شرکا که خود کارنامه ای مشابه دارند، و زمانی عزیزدردانه خامنه ای بودند، علنا دارند به زبان خاص خودشان از سرنگونی دست اندرکاران حکومت حرف میزنند و به امثال لاریجانی ها میگویند “شما را از سوراخ بیرون میکشیم”. طرفداران روحانی و کروبی و رفسنجانی به وضوح علیه پاسداران و خامنه ای سخن میگویند. متقابلا خامنه ای هم علیه دولتی ها هرچه میخواهد میگوید. سران سپاه پاسداران هم برای دست اندرکاران حکومت خط و نشان میکشند. نمونه ها بسیار است.
در یک کلام این وضعت را مردم به اینها تحمیل کرده اند. فضای تعرضی جامعه و خشم مردم و اعتراضات گسترده و بسیار تعرضی توسط کارگران و معلمان و بازنشستگان که هر روز دارد صورت میگیرد وحشت مرگ در صفوف حکومت انداخته است. از نظر بین المللی هم علیرغم عقب نشینی هایی که در جریان برجام انجام دادند، اوضاع جمهوری اسلامی چندان دلچسب بنظر نمیرسد.

در این فضاست که حکومت ناچار میشود یکی از پادوهایش نظیر مرتضوی را به جای پاداش دادن، به نحوی قربانی کند. به این امید که فضای تعرضی جامعه کمی آرام تر شود. معلوم است که سران حکومت خواهان محاکمه مرتضوی نبودند و نیستند. او موبمو فرمان خامنه ای را اجرا کرده است. به همین دلیل هشت سال است دارند مقاومت میکنند و از محکومیتش جلوگیری میکنند. الان هم هرکس دقت کند می بیند که برای مثال به فعال کارگری جعفظر عظیم زاده به دلیل دفاع از حقوق کارگران شش سال زندان داده اند، به معلم شریفی مثل اسماعیل عبدی شش سال زندان داده اند، برای زنده یاد محمد جراحی پنج سال زندان بریدند و برای بهنام ابراهیم زاده به جرم دفاع از حقوق کودکان هفت سال زندان دادند اما برای مرتضوی به جرم شکنجه و قتل حداقل سه تن از عزیزان مردم، دو سال حبس بریده اند. همین نشان میدهد که قضات جمهوری اسلامی چقدر برایشان محکوم کردن مرتضوی سخت بوده است. همین مقایسه ها نشان میدهد که این حکم دو سال زندان برای مرتضوی چقدر مسخره است. اما نفس محاکمه مرتضوی و سخن از زندانی کردن دادستان شناخته شده حکومت اسلامی، آشکارا نشان از وضعیت نزار حکومت اسلامی دارد. ما مردم باید این جنبه را بروشنی ببینیم و فشارمان را بر جنایتکاران افزایش دهیم. مرتضوی و تمام سران جنایتکاران حکومت باید در دادگاههای مردمی و علنی محاکمه شوند و در حضور مردمی که عزیزانشان را از دست داده اند از پشت پرده کل جنایاتشان سخن بگویند.

کاظم نیکخواه

 

اینرا هم بخوانید

گامهای عملی برای پیشروی انقلاب

گفتگوی شهلا دانشفر با کاظم نیکخواه در برنامه سازمانده شهلا دانشفر: قبلا از اینکه در …