سلامی: اگر هواپیما سرنگون نمیشد،‌جنگ میشد

انترناسیونال 955
روز دوشنبه این هفته بیست دی ماه، یک خبر مهم توجه همگان را مجددا به سرنگونی هواپیمای اوکراینی توسط سپاه پاسداران جلب کرد. در روزنامه شرق از قول والدین دو نفر از قربانیان شلیک به هواپیمای اوکراینی گفته شد که آنها اعلام کرده اند که سلامی فرمانده سپاه پاسداران به آنها گفته است که اگر هواپیما سرنگون نمیشد جنگ میشد و ده میلیون نفر کشته میشدند. این آشکارا اعترافی به نقشه مند بودن و عمدی بودن شلیک به هواپیمای مسافربری و کشتار وحشیانه ۱۷۶ سرنشین آنست.

محسن اسدی‌لاری و زهرا مجد، والدین محمد حسین و زینب اسدی لاری گفتند بعد از خودداری آنها از پذیرش ملاقات با سپاه پاسداران، “نزدیک‌های چهلم” و “با واسطه و اصرار یکی از بستگان”، حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران، به دیدار آنها رفته است. براساس این گزارش آقای سلامی، که همراه با معاون خود به این دیدار رفته بود، به خانم مجد و آقای لاری گفته است: “شما می‌دانید بچه‌های شما چه جایگاهی دارند و از شهید وسط جبهه جنگ هم نقش‌شان بیشتر است… می‌دانید اگر اینها نبودند، چه جنگی می‌شد؟ … اگر که این اتفاق نمی‌افتاد، ۱۰ میلیون جمعیت کشته می‌شدند و این واقعه باعث شد که این جنگ رخ ندهد؟”

زهرا مجد در این گفت‌وگو در مورد واقعی بودن هویت ده متهمی که در دادگاه رسیدگی به پرونده سرنگونی این هواپیما شرکت می‌کنند، گفته است “متهمان اصلی کسان دیگری هستند. آنها ۱۰ متهمی را جلو دادگاه می‌نشانند که حتی احراز هویت نشده‌اند. آن کسی که آنجا نشسته و می‌گویند اپراتور پدافند بوده هم ما نمی‌دانیم واقعا خودش است یا نه”.
اینهم قابل توجه است که محسن اسدی لاری از مقامات بلند پایه سابق وزارت بهداشت جمهوری اسلامی بوده است و از خودیهای حکومت حساب میشود. و این نیز تاکیدی بر اینست که وقتی این خانواده از سخنان حسین سلامی فرمانده سپاه پرده بر میدارند، سخنان آنها نمیتواند به حساب “دشمنان نظام” گذاشته شود.

سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی یک جنایت بسیار تکان دهنده بود که قلب مردم ایران و جهان را به درد آورد. حزب کمونیست کارگری از همان ابتدا با ارزیابی از رفتار و عکس العملهای جمهوری اسلامی اعلام کرد که قطعا این جنایت عمدی بوده است. حکومت اسلامی به مدت سه روز سرنگونی هواپیما را به نقص فنی مربوط کرد. اما اجازه نداد که متخصصان و بازرسان بین المللی محل سقوط را دست نخورده مشاهده و بررسی کنند. فورا بولدوزرها به حرکت در آمدند و محل سرنگونی را صاف کردند و حتی وسائل قربانیان را تاراج کردند. بعد از سه روز و زیر فشار اطلاعات هوایی کشورهایی مثل آمریکا و برخی کشورهای اروپایی، قبول کردند که این هواپیما با شلیک موشک سپاه پاسداران سرنگون شده است، اما آنرا به یک اشتباه انسانی نسبت دادند و تلاش کردند روی این جنایت سرپوش بگذارند. گفتند هواپیما را با موشک کروز اشتباه گرفتیم! گفتند هواپیما از مسیر معمول خود منحرف شده بود و به پایگاه سپاه نزدیک میشد. و هزار دروغ و داستان عجیب دیگر سر هم بندی کردند تا نشان دهند که یک اشتباه لپی صورت گرفته است و نه یک جنایت عمدی. اما یک کلمه توضیح ندادند که چرا در شرایطی که به قول خودشان اوضاع جنگی بوده است،‌ مسیر هوایی را باز گذاشتند و به هواپیمای مسافربری اجازه پرواز دادند. نکات و شواهد جنایتکاری حکومت در این رابطه بسیار است و طی این دو سال بارها در مورد آنها سخن گفته شده است.

با این جنایت فجیع دنیا به چشم خویش دید که مردم ایران با چه دیوهای خبیثی رو در رو هستند. با اعتراف حسین سلامی روشن است که همه آنها که بر عمدی بودن شلیک به این هواپیما تاکید میکردند، درست میگفتند و جمهوری اسلامی یک جنایت بی سابقه دیگر را در تاریخ جامعه بشری در قرن اخیر ثبت کرده است.

اعتراف حسین سلامی را باید در پرونده جمهوری اسلامی ثبت کرد و در کنار خانواده های دادخواه قربانیان هواپیمای اوکراینی اجازه نداد که این حکومت کثیف گریبان خود را از این جنایت خلاص کند. اکنون یک جنبش گسترده برای محاکمه عاملان و آمران شلیک به هواپیما به جریان افتاده است و از داخل کشور و در سطح بین المللی شخصیتها و چهره ها و سازمانها و جریانات متعددی بر محاکمه سران حکومت پافشاری میکنند. برخی دولتها نیز عمدی بودن شلیک به هواپیما را منتفی ندانسته اند.

جمهوری اسلامی جنایات بسیاری را پر کارنامه خونین خود دارد. اما این مورد عیان و آشکار و زیر ذره بین است و میتوانیم کاری کنیم که قاتلین عزیزان مردم بالاخره به چنگال عدالت سپرده شوند. و این مقدمه بررسی دیگر پرونده های جنایات جمهوری گردد.

زیر فشارها برای محاکمه شلیک کنندگان به هواپیمای اوکراینی در هفته های گذشته جمهوری اسلامی یک مضحکه مسخره تحت عنوان دادگاه بررسی سرنگونی هواپیمای اوکراینی ترتیب داد و چند نفر افراد ناشناخته را به عنوان متهم روی صندلی اتهام نشاند. اما خانواده های قربانیان در برابر این دادگاه کذایی فریاد مرگ بر دروغگو، مرگ بر سلامی، و مرگ بر جمهوری اسلامی سر دادند و بر این تلاش مسخره خط بطلان کشیدند. ما مردم و خانواده های قربانیان پرواز پی اس ۷۵۲ بطور واقعی نه این جنایت را می بخشیم و نه فراموش میکنیم. باید جانیان بیرحم تاریخ از جمله خامنه ای و سلامی و بقیه دست اندرکارانی که آنرا رقم زدند محاکمه شوند. به هیچ چیز کمتر از آن رضایت نخواهیم داد.
۱۲ ژانویه ۲۰۲۲

اینرا هم بخوانید

گامهای عملی برای پیشروی انقلاب

گفتگوی شهلا دانشفر با کاظم نیکخواه در برنامه سازمانده شهلا دانشفر: قبلا از اینکه در …