سه‌شنبه‌های اعتراض علیه اعدام‌ها- شهلا دانشفر

هفته گذشته پس از اعلام اعتصاب‌غذای زندانیان قزل‌حصار در اعتراض به اعدام‌های اخیر گروهی از زندانیان در دیگر زندان‌ها؛ از جمله زندان‌های اوین، سقز، مشهد و… به این اعتصاب‌غذا پیوستند. هدف این کمپین توقف ماشین اعدام و کشتار جمهوری اسلامی اعلام شده است. زندانیان قزل‌حصار اعلام کرده‌اند که برای توقف سه‌شنبه‌های سیاه هر سه‌شنبه دست به اعتصاب خواهند زد. نهاد دادخواهان از اقدام اعتراضی این زندانیان اعلام پشتیبانی کرده و کل جامعه را به سه‌شنبه‌های اعتراضی علیه اعدام فراخوانده است. این نهاد اولین سه‌شنبه فراخوانش را به حمایت از اعتصاب سراسری در شهرهای کردستان در اعتراض به اعدام چهار جوان در این استان به اسامی محسن مظلوم، محمد فرامرزی، وفا آذربار و پژمان فاتحی و برای مقابله با حکومت اعدام و سرکوب اختصاص داد. در بخشی از بیانیه دادخواهان به این مناسبت آمده است: ” ما دادخواهان نیز از همه مردم که از نکبت و فلاکت حاکم به تنگ آمده‌اند می‌خواهیم ضمن اعتراض هر روزه علیه اعدام، و با بر افراشتن پرچم نه به اعدام در تجمعات صنفی و اجتماعی خود، روز سه‌شنبه هر هفته را به‌روز همگانی علیه اعدام بدل کنیم و همراه با زندانیان قزل‌حصار با براه انداختن تجمعات اعتراضی، توفان‌های مجازی و اعتصاب‌های عمومی اخطاری و با هر شیوه اعتراضی دیگر به مبارزات خود علیه اعدام انسجام بیشتری ببخشیم”.
این هفته هفدهم بهمن‌ماه دومین هفته اعتصاب‌غذای زندانیان قزل‌حصار در سه‌شنبه‌های سیاه بود.


اعتصاب‌غذای زندانیان که سنگ بنای آن از سوی زنان زندانی سیاسی در اوین در اعتراض به قتل حکومتی محمد قبادی و فرهاد سلیمی گذاشته شد و موجی از همبستگی را نیز همراه داشت، اعتصاب عمومی در سیزده شهر کردستان و نیز در شهر سمیرم در دهم بهمن‌ماه و اعلام اعتصاب در سه‌شنبه‌های سیاه از سوی زندانیان قزل‌حصار و همبستگی زندانیان از دیگر زندان‌ها به گفتمان اعتصاب سراسری علیه اعدام‌ها در سطح جامعه بیشتر دامن زد و گوهر عشقی این مادر شجاع و رزمنده پرچم آن را برافراشت. گوهر عشقی که فرزندش ستار بهشتی به دست رژیم جنایت‌کار جمهوری اسلامی در زیر شکنجه‌های وحشیانه به قتل رسید، در فراخوانش با اشاره بر خطر لیست بیشتری از زندانیان که هم اکنون شمارشان به چهارده نفر می‌رسد، مردم را خطاب قرار داده و نوشت: ” ملت ایران، فرزندان عزیزم، هر روز صبح مطلع می‌شویم که این حکومت شوم برای گردنِ فرزندانمان طناب دار آماده کرده است، روزهای گذشته را شاهد بودید که با چه قساوتی خانواده‌ها را عزادار کردند، ما راهی جز ایستادن نداریم، همه باید دست در دست یکدیگر بگذاریم به هر طریقی که می‌توانیم باید عمل کنیم، اعتصاب سراسری می‌تواند یک راه تأثیرگذار باشد، بیایید بیش از آنکه از هر خانه، کسی را بالای دار برده باشند اقدام کنیم.” فراخوان گوهر عشقی سرفصل جدیدی از اعتراض علیه اعدام در سطح جامعه را گشود. نهاد دادخواهان و کارزار جهانی نه به اعدام در ایران از این فراخوان اعلام پشتیبانی کردند. حزب کمونیست کارگری نیز در بیانیه‌ای پشتیبانی خود را از آن اعلام داشت.


سه‌شنبه‌های اعتراض و در تکامل آن اعتصابات سراسری هم تاکتیک مؤثری برای عقب زدن ماشین کشتار و جنایت حکومت و هم راهی برای هموارکردن مسیر انقلاب زن زندگی آزادی و رهایی از شر حکومت اعدام و سرکوب است.
کارزار نه به اعدام کارزاری برای نجات جان انسان‌ها از چنگ حکومت اعدام است که به اسم رمزی برای تداوم انقلاب زن زندگی آزادی تبدیل شده است. کارزاری که یک‌سرش در ایران و در درون زندان‌هاست و کارگران، معلمان، بازنشستگان، دانشجویان، هنرمندان و بخش‌های مختلف جامعه را در بر می‌گیرد. بیانیه ده تشکل کارگری و اجتماعی، بیانیه شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان، بیانیه‌های تشکل‌هایی چون سندیکای شرکت واحد و کانون و نویسندگان و هفده دانشگاه و جمع دانشجویی مثال‌های بارزی از این اعتراض اجتماعی و توده‌ای علیه اعدام‌ها است که بی‌سابقه و نوین است. یک سر قدرتمند کارزار نه به اعدام در خارج کشور است و ده‌ها نهاد و گروه و جریان سیاسی و صدها چهره سیاسی و اکتیویست به آن پیوسته‌اند. آخرین نمونه بیانیه ۴۳۹ فعال سیاسی و مدنی است که با حمایت از کارزار نه به اعدام خواستار پایان‌دادن به اعدام‌ها در ایران شده‌اند. بعلاوه آکسیونهای اعتراضی در بیش از چهل شهر در سطح جهان علیه اعدام‌ها و استمرار این آکسیون‌ها و سمینارها و کنفرانس‌هایی که حول این موضوع در این مدت شکل‌گرفته‌اند بازتاب‌های قدرتمند این کارزار در سطح جهان هستند که انعکاس آنها را در رسانه‌های پر بیننده و مطرح شاهد بودیم.
این‌چنین است که کارزار نه به اعدام نماد اتحاد سراسری کل جامعه علیه اعدام و در ابعادی جهانی است. با قدرت اتحاد مبارزاتی سراسری به نجات جان انسان‌هایی که در خطر اعدام‌اند باید شتافت. با این اتحاد می‌توان اعدام‌ها را متوقف و راه پیشروی انقلاب را هموار کرد.


فراخوان سه‌شنبه‌های اعتراض، فراخوان گوهر عشقی به اعتصابات سراسری، گام‌هایی به جلو در پیشبرد کارزار نه به اعدام‌ها است. به این فراخوان‌ها پاسخ دهیم و صدای رسای کارزار نه به اعدام در سطح جهان باشیم. اعدام ابزار حکومت جنایت‌کار اسلامی علیه همه مردم است. اعدام ابزاری برای ایجاد رعب و عقب‌گرد در جامعه است. این ابزار ضدانسانی و شنیع را می‌توانیم از دست این حکومت منفور خارج کنیم و اجازه ندهیم جان عزیزان بیشتری را بگیرد.
تجربه اعتصابات سراسری در کردستان و سمیرم را می‌شود در همه شهرها تکثیر کرد. به‌ویژه وقتی در جایی عزیزانی در خطر اعدام قرار دارند و می‌شود با اعتصاب سراسری خود، تمام شهر را به تعطیلی کشاند. سه‌شنبه‌های اعتراض و در تکامل آن اعتصابات سراسری هم تاکتیک مؤثری برای عقب زدن ماشین کشتار و جنایت حکومت و هم راهی برای هموارکردن مسیر انقلاب زن زندگی آزادی و رهایی از شر حکومت اعدام و سرکوب است. با قدرت به صف کارزار نه به اعدام بپیوندیم.

اینرا هم بخوانید

نهمین هفته سه شنبه های اعتراضی علیه اعدامها- شهلا دانشفر

کارزاری که با اعتصاب غذای زندانیان محبوس در زندان قزلحصار علیه اجرای احکام اعدام و …