شش ماه پس از جنایت سرنگونی پرواز ۷۵۲ خانواده ها دادخواهند!

شش ماه گذشت. شش ماه پر از درد و رنج و بی خوابی و کابوس برای خانواده هایی که عزیزان خود را در جریان سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی توسط جمهوری اسلامی از دست دادند. جنایتی که عامدانه بود و تلاش جمهوری اسلامی برای کتمان و پرده پوشی حقیقت بیش از اینکه بتواند چیزی را پنهان کند هر چه بیشتر عمدی بودی این جنایترا جلوی چشم همگان گذاشت.
اظهارات اخیر “غلامعباس ترکی”، دادستان نظامی استان تهران، در باره این جنایت به جای اینکه روشنگر چیزی باشد نمکی بود که بر زخمق عمیق خانواده ها پاشیده شد و خشم و نفرت آنها را بر انگیخت. توجیهات سرهم بندی شده این جانی برای اینکه بگوید که این فاجعه جنایت آمیز در اثر “خطای انسانی” صورت گرفته است حتی خودشان را هم قانع نمی کند چه رسد به خانواده هایی که پاسخ درست و حسابی جستجو می کنند. ما از سخنان وی دریافتیم که سامانه پدافندی هوشمندی که جمهوری اسلامی این همه به دقت آن می بالید، “شمال را شمال غربی نشان می داده و حدود ۱۰۵ درجه خطا داشته است”.!!! ما پی بردیم که همه آنها از دولت گرفته تا سپاه و مقامات هواپیمایی کشوری همگی از ماجرا خبر داشته اند و سه روز به بهانه “انجام تحقیقات کامل” به مردم دروغ گفته اند که این “فقط یک سانحه هوایی” بوده است. دادستان نظامی تهران گفت که در ارتباط با این فاجعه تنها شش نفر بازداشت شده‌اند که تازه سه نفر آنها هم با قید وثیقه آزاد شدند.البته عاملین اصلی که فرمان چنین جنایتی را داده اند هنوز درپست و مقام خود به آدم کشی مشغول هستند. ما از توضیحات “غلامعباس ترکی” فهمیدیم که علاوه بر اشتباهی گرفتن هواپیما با “موشک کروز” پدافند “دوربین دید در شب و سامانه، تشخیص دوست و دشمن” نداشته است. معلوم نیست برای هواپیمایی به آن بزرگی که در فاصله ۶۰۰متری و در محوطه فرودگاه قرار داشته چرا استفاده از دوربین نیاز بوده و مضافا اینکه چرااپراتور نمی توانسته هواپیما را بر روی مونیتور رصد کند.؟!!!او همچنین گفته که اپراتور پدافند “آتش به اختیار” عمل کرده است. اگر چه این ادعا صحتی ندارد ولی به ایشان باید یاد آور شد که “آتش به اختیاری” فرمان خامنه ای جنایتکار بوده است.در مورد عدم توقف پروازها در شرایط جنگی “غلامعباس ترکی” حرفهایی زده است که با سخنان فرماندهان نظامی جمهوری اسلامی که پیشتر شرایط را در زمان بروز فاجعه صددر صد جنگی اعلام کرده بودند در تناقض کامل است. اضافه کنیم که چند روز پیش هم شبکه سی‌بی‌سی کانادا گزارش داد که به یک فایل صوتی ۹۰ دقیقه‌ای دست یافته که در آن حسن رضایی‌فر، مدیرکل دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی ایران گفته علت مسدود اعلام نکردن آسمان ایران در شب حمله موشکی سپاه به پایگاه‌های عراقی میزبان نیروهای آمریکایی، این بوده که چنین کاری نقشه این حملات را برملا می‌کرده است. ظاهرا حکومت حتی افشای همین واقعیت را هم تحمل نکرده و رضایی‌فر را از ریاست تیم تحقیقاتی درباره علل ساقط کردن پرواز ۷۵۲ برکنار کرده است.
علت این همه بندبازی و دروغگویی های مسخره جمهوری اسلامی این است که میخواهند در برابر چشم دنیا دروغ بزرگی بگویند و آن اینکه این فاجعه حاصل “خطای انسانی” بوده است. روشن است که دلیل این اتفاق حتی این نبوده است که جمهوری اسلامی از هواپیمای های مسافربری بعنوان سپر انسانی استفاده کرده است. این یک جنایت عامدانه بود. جمهوری اسلامی با در نظر گرفتن احتمال قوی حملات تلافی جویانه آمریکا هواپیمای مسافربری اوکراینی را سرنگون کرد تا بتواند تقصیر را به گردن آمریکا بیاندازد. یک محاسبه کثیف و جنایتکارانه با قتل عام فجیع ۱۷۶ نفر انسان بیگناه.
اما این حملات تلافی جویانه صورت نگرفت. سناریو بهم خورد.و جمهوری اسلامی حملات موشکی به هواپیما را انکار کرد. دروغ گفتند. در دروغهایشان بارها این را هم مطرح کردند که خرابکاری و جاسوسی “خارجیان” علت اصلی این “حادثه” بوده است. وقتی با رصد اصابت موشک ها به هواپیما از سوی چند کشور دنیا و همچنین با انتشار ویدئو هایی که مردم عادی گرفته بودند حقیقت روشن شد دیگر نتوانستند چیزی را پنهان کنند. به تئوری ” خطای انسانی” روی آورند. اینبار تقصیر را گردن نقص فنی “پدافند” و نه “هواپیما” انداختند. بیشرمانه است ولی حقیقت دارد. دروع پشت دروغ گقتند. ولی با ارائه هر توجیهی بیشتر دست خود را رو کردند. با گذشت شش ماه از این فاجعه دلخراش هنوز داده های جعبه سیاه بررسی نشده است. جمهوری اسلامی بهانه می آورد و در این مورد کارشکنی می کند. حالا ظاهرا قبول کرده اند که جعبه سیاه را برای بررسی به فرانسه بفرستند. قولی که معلوم نیست عملی بشود. بررسی داده های جعبه سیاه می تواند جنبه های مهمی از این جنایت هولناک را روشن کند. ولی حتی بدون این داده ها نیز رفتار نفرت انگیز جمهوری اسلامی جای هیچ شک و شبهه ای باقی نمی گذارد که سرنگون کردن پرواز PS-752 با دو موشک سپاه پاسداران یک جنایت عامدانه بوده است. در پی این برداشت عمومی بود که مردم بعداز بروز این جنایت در دیماه سال گذشته به خیابانها آمدند و با دادن لقب دروغگو به حکومت، فریاد نابودی جمهوری اسلامی را سر دادند.حکومتی که در ماه پیش از آن ۱۵۰۰ نفر از مردم معترض را در جنبش اعتراضی آبان ۹۸ وحشیانه به قتل رسانده بود. حکومتی که در تمام طول عمرش مظهر مرگ و نیستی بوده است و عامل قتل ده ها هزار زندانیان سیاسی و مخالفین خود در ایران و جهان بوده است.
حکومت دروغ گفت و دروغ می گوید و مردم طالب حقیقت باید تاوان این دروغگویی ها را بپردازند. جمهوری اسلامی به صدور احکام ضد انسانی زندان برای کسانی پرداخت که در مراسم همدردی با خانواده قربانیان هواپیمای اوکراینیشرکت کرده بوند.به این دلیل حدود ۲۰ نفر از دانشجویان دانشگاه سراسری محقق اردبیلی بر اساس حکم اولیه، توبیخ و تعلیق شداند.برای “سیاوش نوروزی جعفرلو”، دانشجوی گرافیک دانشگاه شیراز به دلیل اعتراضش به شلیک موشک‌های سپاه پاسداران به هواپیمای اوکراینی با ۱۷۶ سرنشین، حکم هشت سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق صادر شده است. پیش از آن نیز دادگاه انقلاب آمل یازده نفر از شرکت کنندگان در جریان اعتراضات دی ماه ۹۸ را به ۸۸ ماه حبس تعزیری محکوم کرده بود.
وقتی که دروغگویی حکومت کارساز نباشد سرکوب مردم حقیقت جو نیز نخواهد توانست کمک چندانی به این حکومت بکند. خانواده های جانباختگان پرواز PS752 اکنون انجمنی درست کرده اند و مصرند دادخواهی خود را به سرانجام برسانند. جمهوری اسلامی در عین حال تلاش دارد که با پیش کشیدن بحث پرداخت غرامت گریبان خود را از محاکمه و مجازات به دلیل ارتکاب به این جنایت عامدانه خلاص کند. اخیرا به دنبال انتشار خبرهایی مبنی بر توافق میان وزرای خارجه کشورهای مرتبط به این پرونده با ایران پیرامون پرداخت “غرامت”، حامد اسماعیلیون، سخنگوی”انجمن خانواده های جانباختگان پرواز PS752″، در صفحه فیس بوک خود به نقل ازوزیر خارجه کانادا نوشت که این امر حقیقت ندارد. آقای شمپین، وزیر خارجه کانادا، در تماس با انجمن خانواده ها گفته است که چنین موضوعی حقیقت ندارد و برداشت نادرست از تفاهم‌نامه‌ی مابین اوکراین، کانادا، افغانستان، بریتانیا و سوئد بوده است که متاسفانه از سوی یکی از این کشورها به اشتباه مطرح شده است. طبعا غرامت را جمهوری اسلامی باید بدون هیچ و اما و اگری پرداخت کند ولی خواست اصلی خانواده ها دادخواهی است.
آخرین خبر ها حاکی از این است که دولت اوکراینآماده شکایت از جمهوری اسلامی به دادگاه‌های بین‌المللی درباره هواپیمای سرنگون شده است. معاون وزیر خارجهٔ اوکراین می‌گوید به‌دلیل نارضایتی از نحوه همکاری ایران بعد از سرنگونی هواپیمای این کشور در آسمان تهران، کی‌یف در حال آماده‌شدن برای شکایت از جمهوری اسلامی در دادگاه‌های بین‌المللی است.این خواستی است که خانواده ها نیز دارند.
بیش از شش ماه از جنایت عامدانه جمهوری اسلامی در سرنگون کردنپرواز PS752 می گذرد. خانواده ها و بازماندگان قربانیان این فاجعه هولناک حال خوبی ندارند. اکثریت مردم ایران از دست این رژیم حال خوبی ندارند. دلهای شکسته و بی قرار برای عزیزانی که از دست رفته اند آرام نخواهند گرفت تا زمانی که عاملین و آمرین این جنایت هولناک مجازات و محاکمه شوند و جزئیات این قتل عمد روشن شود. گذشت زمان به خودی خود و الزاما زخم ها را التیام نخواهد داد. اما مجازات جانیان بطور قطع به این امر کمک خواهد کرد. لازمست به اشکال مختلف با خانواده های جانباختگان پرواز PS752 همبستگی خود را نشان دهیم تا آنها هرگز احساس تنهایی نکنند. همه ما از این رژیم زخمی بر تن داریم. جنبش دادخواهی به همه ما تعلق دارد. لازم است همه مردم در مقابل تقلاهای ضدانسانی جمهوری اسلامی برای توجیه این جنایت و حملات بیشرمانه حکومت به خانواده ها از دادخواهی این عزیزان حمایت کنند و اجازه ندهند که گذشت زمان نه بر این جنایت و نه بر خواست برحق خانوده ها سایه بیاندازد. امید ما این است که با سرنگون کردن حکومت اسلامی پرونده جنایات حکومت را در برابرچشم جهانیان قرار بدهیم و سران حکومت را به جرم جنایت علیه بشریت در دادگاههای علنی و مردمی به محاکمه بکشیم.

انترناسیونال 876

اینرا هم بخوانید

به یاد فرامرز اصلانی– حسن صالحی

مندرج در ژورنال شماره ۶۸۵ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …