شهروند:ماجرای حذف ۲۸۰۰ رشته‌‌محل دانشگاه آزاد

شائبه‌های حذف ۲۸۰۰ رشته‌‌محل از دانشگاه آزاد

معاونان دانشگاه آزاد: درصورت حذف رشته‌ها تعدیل نیرو صورت خواهد گرفت وزارت علوم: درخواست‌های گذشته و جدید دانشگاه آزاد را بررسی می‌کنیم.مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی در حال رایزنی برای برگرداندن رشته های حذف شده هستند

 شهروند|  امسال دفترچه انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی، تفاوت‌های زیادی با سال‌های گذشته دارد و بیش از ۲‌هزارو۸۰۰ رشته‌محل (رشته از واحد دانشگاهی) آن توسط شورای گسترش آموزش عالی حذف شده‌اند. دیروز هم واحد علوم تحقیقات این دانشگاه با انتشار ۶۱ رشته‌ای که از این واحد حذف شده‌اند، از داوطلبان کارشناسی ارشد‌ سال ۹۶ خواست با توجه به اصلاح دفترچه، انتخاب رشته را به فرصت‌های آخر قانونی موکول کنند. اگرچه در روزهای گذشته جلساتی بین مسئولان آموزشی دانشگاه آزاد با شورای گسترش آموزش عالی برگزار شده و براساس گفته‌های معاون آموزشی دانشگاه آزاد، تاکنون ۱۶۰ رشته‌محل از موارد حذف‌شده، مورد تایید قرار گرفته و به دفترچه انتخاب‌رشته برگشته‌اند اما بعضی از مقامات دانشگاه آزاد اسلامی و اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی چنین تغییراتی را سیاسی می‌دانند. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اما مبنای این حذفیات را طرح آمایش آموزش عالی، با هدف بهبود کیفیت آموزشی می‌داند.

واکنش مقامات دانشگاه
در روزهای گذشته، مدیران دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌و‌گوی‌های مفصلی از لزوم تأیید رشته‌محل‌های حذف‌شده سخن گفتند. «عباس گوهری» مدیرکل برنامه‌ریزی درسی دانشگاه آزاد یکی از آنهاست. او با بیان این‌که حذف این رشته‌محل‌ها شائبه جهت‌گیری سیاسی وزارت علوم را ایجاد می‌کند، گفت: «این سوال مطرح است که وزارت علوم براساس چه معیاری به واحدها اجازه برگزاری دوره‌های دکتری را داده، اما در همان رشته‌محل‌ها رشته‌های کارشناسی ارشد حذف شده است. دفترچه آزمون پذیرش دوره دکترای مربوط به قبل از انتخابات بود.» گوهری که با خبرگزاری مهر سخن گفته، ادامه داد:   «حذف رشته‌محل‌های این دانشگاه در چه جلسه‌ای و با کدام کار کارشناسی صورت گرفته است؟ این شائبه ایجاد می‌شود که وزارت علوم با وجود این‌که باید به دانشگاه آزاد کمک کند، اما اقدام به سنگ‌اندازی
کرده است.»
علاوه بر این، مدیرکل منابع انسانی این دانشگاه هم از امکان تعدیل نیرو در این دانشگاه در صورت تایید‌نشدن این رشته‌محل‌ها سخن گفت. «سعید علیزاده» با اشاره به نگرانی کارکنان و اعضای هیأت‌علمی این دانشگاه گفت: «حذف رشته‌های دانشگاه آزاد علاوه بر این‌که موجب جذب‌نشدن پنج‌هزار عضو هیأت علمی جدید درحال جذب ‌می‌شود بلکه تعدادی از ٦٧‌هزار استاد پاره‌وقت و تمام‌وقت و ٤٠‌هزار کارمند این دانشگاه را نیز بیکار می‌کند.» این اظهارات درحالی صورت می‌گیرد که همچنان جلسات بررسی بین کارشناسان آموزشی دانشگاه آزاد و وزارت علوم درحال برگزاری است و امکان تأیید رشته‌های بیشتری در روزهای آینده وجود دارد.
تأکید وزارت علوم بر کیفیت آموزش
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که در روزهای گذشته مورد انتقادات فراوانی از سوی مدیران دانشگاه آزاد و بعضی از اعضای کمیسیون آموزش قرار گرفت، در پاسخ به شائبه‌های مطرح‌شده به یک بیانیه کلی بسنده کرد. در این بیانیه با تأکید بر لزوم توجه به کیفیت آموزش عالی، آمده است: «یکی از مهمترین سیاست‌های وزارت علوم در دولت تدبیر و امید، ساماندهی مراکز آموزش عالی و ارتقای کیفیت آموزشی بوده است، درهمین راستا، ضمن اجرای برنامه‌های متعدد، طرح آمایش آموزش عالی، تدوین و به تصویب شورایعالی انقلاب فرهنگی رسید و جهت اجرا به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ابلاغ شد.» در ادامه این بیانیه با اشاره به این‌که براساس مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی هرگونه گسترش مراکز آموزش عالی و تصویب رشته‌ها منوط به احراز شرایط و شاخص‌های مصوب شورای گسترش آموزش عالی بوده، نوشته شده: «مقرر شده این روند در مورد تمام دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی اعم از دولتی، غیردولتی و دانشگاه آزاد اسلامی اعمال شود. به این ترتیب صرفا به رشته‌هایی که دارای مجوز از شورای گسترش باشند، ظرفیت پذیرش دانشجو داده می‌شود.» با این حال وزارت علوم از بررسی درخواست‌های گذشته و جدید دانشگاه آزاد سخن گفته است: «وزارت علوم تاکنون ضمن توجه به تمام توافق‌های به عمل آمده براساس ضوابط و مقررات تعیین‌ شده و براساس اصول همکاری‌های همه‌جانبه با دانشگاه آزاد اسلامی، سیاست‌های تعیین‌شده را اعمال و درخواست‌های مختلف دانشگاه آزاد اسلامی را مورد بررسی قرار داده و تصمیم گرفته است. بدیهی است از این پس نیز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با حفظ آرمان‌های متعالی وزارت علوم و ارتقای کیفیت آموزشی و با نگاهی واقع‌بینانه در این راستا گام برداشته و آمادگی خود را جهت دریافت مستندات و بررسی کلیه درخواست‌های گذشته و جدید دانشگاه آزاد اسلامی اعلام می‌دارد تا پس از بررسی، نتیجه را به واحدهای مربوطه جهت اجرا اعلام کند.»
در ادامه جلسات هماهنگی دانشگاه آزاد اسلامی با شورای گسترش آموزش عالی برای تأیید رشته‌محل‌ها، دیروز هم جلسه‌ای در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد که به نظر می‌آید نتیجه این جلسات، تأیید رشته‌‌محل‌های بیشتری تا پایان مهلت انتخاب رشته یعنی ۱۷ تیر باشد.
وظیفه وزارت علوم
بررسی دقیق رشته هاست
داوود محمدی نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با «شهروند» اما معتقد است که بررسی رشته های دانشگاهی بر اساس قانون یکی از وظایف وزارت علوم است، با این حال تاکید
می کند که حذف رشته ها، نیاز به بررسی های دقیقی دارد:
«دانشگاه آزاد یکی از
دانشگاه های بزرگ دنیاست و سرمایه ملی کشور به شمار
می رود. به هر حال طبیعی است که در روند تاسیس چنین موسسه بزرگی و توسعه آن مشکلاتی هم به وجود آید و اگر قرار باشد این موسسه توسعه پیدا کند، باید از نظر کیفی هم برای آن برنامه ریزی شود.»
او می گوید که حذف این رشته ها از دانشگاه آزاد، نیاز به کار کارشناسی دقیقی دارد:« وزارت علوم
می گوید که برای حذف این رشته ها کار کارشناسی انجام داده و با تمرکز بر کیفیت رشته ها، اقدام کرده است،  اما یک نکته را هم باید مورد توجه قرار داد، آنهم وضعیت فعلی دانشگاه آزاد است. باید حذف رشته ها
حساب شده تر و دقیق ترباشد.» به گفته او، گاهی پیش می آید که یک رشته دانشگاهی، نیاز به
هیات علمی باتجربه تری دارد، می توان تا زمانیکه هیات علمی با تجربه انتخاب شوند، آن رشته را به صورت موقت حذف کرد، با این حال حذف یک باره رشته ها با توجه به بحرانی که دانشگاه آزاد با آن مواجه است، نیاز به اقدامات دقیق تری دارد.
او ادامه می دهد:« یکی از وظایف وزارت علوم، بررسی کارشناسی رشته هاست، این را هم قانون برایش تعریف کرده، این وزارتخانه موظف است که مشکلات رشته ها را برطرف کند و در صورتیکه رشته ای از نظر کیفی مشکل داشت، آن را حل کند. به شرط اینکه این اقدام به صورت دقیقی انجام شود و نه شتاب زده.»

اینرا هم بخوانید

روایت ایلنا از اخراج١٠٠ کارگر پالایشگاه پارس جنوبی

رئیس هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارگران پالایشگاه‌های گاز استان بوشهر گفت: چند روز پیش …